System Centerمایکروسافت

مقدمه ای بر SCCM

در این سری مقالات تک تیک به یکی از پرطرفدارترین راه حل های مدیریت شبکه های مایکروسافتی می پردازیم. حجم وسیع وظایف و تسک های گوناگون در محیط سازمان های متوسط و بزرگ باعث شده است که مدیریت صحیح این شبکه ها بدون کمک گرفتن از محصولات مدیریتی غیر ممکن یا مشکل باشد. محصول SCCM ، راه حل مایکروسافت برای مدیریت متمرکز شبکه های کامپیوتری است.

SCCM یا System Center Configuration Manager از مهم ترین بخش های راه کارِ Microsoft System Center Suite می باشد. SCCM کمک می کند که کاربران و دیوایس های شبکه را هم در محیط محلی یا On-Premises و هم در محیط Cloud مدیریت نمایید.

SCCM باعث می شود وظایف دستی و غیر اتوماتیک بخش IT کاهش یابد و درنتیجه زمان بیش تری را برای پرداختن به چالش های مهم تر در اختیار داشته باشید. یکی از ویژگی های مثبت SCCM این است که با سایر تکنولوژی ها و سرویس های مایکروسافتی موجود در شبکه کاملا سازگار است و می تواند با آن ها ادغام شود.

microsoft-system-center

از جمله این سرویس ها می توان به Microsoft Intune برای مدیریت دیوایس های موبایلی ، WSUS برای مدیریت به روزرسانی های نرم افزاری ، Certificate Service ، Exchange Server ، Exchange Online و بسیاری از تکنولوژی های دیگر اشاره کرد.

همچنین Configuration Manager  از  Active Directory Domain Services ، Microsoft SQL Server ، SQL Server Reporting Services ، IIS و Background Intelligent Transfer Service یا BITS و Branch Cache که همگی سرویس هاس مایکروسافت هستند بهره می برد.

برای اینکه بتوانیم Configuration Manager را به صورت موفقیت آمیز پیاده سازی نماییم ، بایستی قبل از اجرای آن و در مرحله طراحی ، آیتم های بسیاری را در نظر بگیریم. چراکه اجرای Configuration Manager تاثیر بسیار زیادی را بر روی محیط شبکه خواهد گذاشت و پیاده سازی غیر اصولی آن به جای تسهیل مدیریت ، مدیر شبکه را با مشکل های زیادی مواجه خواهد نمود.

همچنین مایکروسافت پیشنهاد می کند که قبل از راه اندازی در محیط واقعی ، حتما در محیط مجازی ، طرح خود را پیاده سازی نمایید و ایرادات آن را برطرف کنید.

پیکربندی دریافت به روز رسانی های WSUS از طریق GPO

برای اینکه بهتر بتوانیم بعضی از کاربردهای SCCM را درک نماییم ، در ادامه چند سناریوی قابل پیاده سازی با SCCM شرح داده می شود.

  • نیاز : کارمندان تازه وارد بتوانند از روز اول به طور موثر فعالیت نمایند.

وضعیت کنونی : زمانی که کارمندان تازه ای وارد سازمان می شود ، بایستی مدت زیادی صبر کند که نرم افزارهای مورد نیاز او بعد از اولین لاگین ، توسط تیم IT نصب شوند.

وضعیت هدف : نیازی به صبر کردن نباشد و بعد از اولین لاگین توسط کاربر نرم افزارها نصب شده باشند.

  • نیاز : کارمندان بتوانند در هر زمان نرم افزار اضافه ای را که بر روی کامپیوتر نیاز دارند ، داشته باشند.

وضعیت کنونی : اگر کارمندی به نرم افزار جدیدی نیاز پیدا کند بایستی در سامانه Ticketing درخواست خود را ثبت کند و بعد از مدت زیادی ، کارمندان بخش IT آن را برای او نصب می کنند.

وضعیت هدف : یک وب سایت درون سازمانی وجود دارند که کارمندان در زمان نیاز به نرم افزارهای جدید وارد وب سایت می شوند و نرم افزار انتخاب شده بلافاصله بعد از درخواست کاربر به صورت اتوماتیک نصب می گردد. اگر Application ای باشد که نیاز به لایسنس دارد ، می توانید آن را طوری تنظیم نمایید که نصب آن پس از درخواست کاربر نیاز به تاییدیه شخص مسئولی داشته باشد و بلافاصله پس از تایید ، نرم افزار به صورت اتوماتیک نصب شود.

همچنین این وب سایت طوری تنظیم می شود که به هر کاربر فقط نرم افزارهای مجاز را جهت نصب نمایش دهد.

  • نیاز : کارمندان بتوانند از Mobile Device های خود در شبکه سازمان نیز استفاده نمایند. اما به شرطی که شرایط خاصی در دستگاه های موبایل آن ها رعایت شده باشد. برای مثال از پسوردهای قوی استفاده کرده باشند. دیوایس آن ها پس از عدم فعالیت به صورت خودکار قفل شود و در صورت به سرقت رفتن بتوان از راه دور اطلاعات گوشی را پاک کرد.
NIC Teaming در ویندوز سرور

وضعیت کنونی : کاربران می توانند با موبایل به سرور Exchange برای دسترسی به ایمیل سازمانی متصل شوند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربران پالیسی های امنیتی را رعایت کرده باشند.

وضعیت هدف : تنها کاربرانی می توانند از سرویس ایمیل سازمانی بر روی دستگاه های موبایل شان استفاده نمایند که پالیسی های امنیتی تعریف شده را رعایت کرده باشند.

  • نیاز : کارمندان ، در شرایطی که پشت میزشان نیستند هم بتوانند موثر باشند.

وضعیت کنونی : اگر کارمندی پشت میز خود نباشد و به کامپیوتر خودش دسترسی نداشته باشد نمی تواند از اطلاعات و نرم افزارهای نصب شده در سیستم بهره ببرد.

وضعیت هدف : کارمندان بتوانند از هر جای سازمان به اطلاعات درون سیستم شان دسترسی داشته باشند و از آن استفاده نمایند.

  • نیاز : تداوم بیزینس در زمان دریافت Update ها و نصب آن ها حفظ گردد و تاثیری بر روی کار نداشته باشد.

وضعیت کنونی : در اوج کار واحد فروش ، سیستم کارمندان به دلیل دریافت به روزرسانی از کار می ایستد و جهت نصب Update ری استارت می شود. کاربر بایستی زمان زیادی را تا به روزرسانی صبر کند و مشتری منظر است.

وضعیت هدف : کاربران بتوانند ساعت کاری خود را تعیین نمایند و جلوی به روزرسانی ها در زمان اوج کار را بگیرند.

همان طور که ملاحظه می کنید ، محصول SCCM کاربرد های بسیار متنوع و مفیدی را برای شبکه سازمان به ارمغان می آورد. به همین دلیل از این پس وب سایت تک تیک سلسله مقالاتی را جهت آموزش طراحی ، نصب و پیاده سازی سناریو های مختلف قرار خواهد داد. پس با تک تیک همراه باشید و کانال تلگرام و اینستاگرام تک تیک را نیز دنبال نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که درخواست های خود ، جهت ارائه آموزش های رایگان سناریو های متفاوت مورد نظرتان در زمینه SCCM را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

۴.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا