Elastixتلفن تحت شبکه

تنظیمات Elastix جهت استفاده از سرویس SIP Trunk مخابرات

با توجه به فراگیر شدن تلفن های پنج رقمی سیپ ترانک مخابرات ،  تصمیم گرفتیم که آموزشی را درباره نحوه راه اندازی و تنظیمات آن در وب سایت تک تیک قرار دهیم. همان طور که می دانید با تکمیل ظرفیت ارتباطات E1 و فراهم شدن بستر امکان ارائه سرویس های Packet Trunk ، اکنون می توان از طریق آی پی به شبکه تلفنی مخابرات متصل شد. این اتصال از لینک های مبتنی بر Data مثل ADSL و G.SHDSL استفاده می نماید.

شرکت مخابرات ایران در زمان خریداری این سرویس به شما سه عدد آی پی تحویل خواهد داد. همچنین کاربر موظف است که یک مودم G.shDSL.Bis خریداری کند. واضح است که دستگاه های تلفن نیز می بایست از پروتکل SIP و IP پشتیبانی نمایند. همچنین بر روی خط تلفنی که سرویس قرار است از طریق آن عرضه شود نبایستی هیچ سرویس ADSL یا G.SHDSL دیگری وجود داشته باشد. جهت اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز می توانید به این لینک مراجعه نمایید : http://tct.ir/?fkeyid=&siteid=1&pageid=1500

قبل از اینکه به توضیح تنظیمات ترانک در نرم افزار IP PBX الستیکس نسخه ۴ بپردازیم ، بایستی به آیتم های زیر توجه نمایید.

  • سه عدد آی پی ارائه شده ، شامل یک عدد IP جهت سرور Elastix ، یک عدد آی پی جهت Gateway و IP سوم نیز مربوط به SBC می باشدکه ترانک از طریق آن برقرار می شود.
  • تنظیمات مودم SHDSL بایستی از مخابرات استعلام شود و یا اینکه توسط کارشناس مخابرات کانفیگ شود و برای هر دستگاه مودم متفاوت است.

تنظیمات Elastix 4 جهت ایجاد ترانک سیپ مخابرات

در ابتدا دو کارت شبکه مجزا برای Elastix محیا نمایید. اگر Elastix شما به صورت سرور مجازی می باشد کافی ست ، یک عدد کارت شبکه مجازی به آن اضافه کنید.

وارد محیط وب تنظیمات Elastix شوید. از منوی System زیر منوی Network و سپس Network Parameters را انتخاب نمایید.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 1در این قسمت بر روی یکی از کارت های شبکه ، آی پی از محدوده شبکه داخلی تنظیم گردیده است. اگر DHCP نداشته باشید ، کارت شبکه دوم بدون آی پی خواهد بود. بر نام کارت شبکه دوم کلیک نمایید. Interface Type را در حالت Static قرار دهید. IP ای را که مخابرات جهت سرور به شما داده بود در این قسمت تنظیم نمایید. در قسمت Network Mask نیز Subnet ارائه شده توسط مخابرات را وارد نمایید. برای مثال اگر ساب نت /۳۰  اعلام شده است ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۲  را در قسمت Subnet بنویسید.

در قسمت Edit Network Parameters آی پی مربوط به Gateway را تنظیم نمایید.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 2جهت تست ارتباط با SBC ، آی پی آن را از سرور Elastix پینگ کنید. اگر پینگ ، Reply ندارد از صحت تنظیمات آی پی اطمینان حاصل نمایید.

اکنون جهت ایجاد ترانک از منوی PBX زیر منوی PBX Configuration و سپس Trunksرا انتخاب کنید. بر روی Add SIP Trunk کلیک نمایید. نام ترانک را به دلخواه انتخاب کنید. در قسمت Outgoing Settings در فیلد PEER Details اطلاعات زیر را وارد نمایید :

Host=*.*.*.*

Type=peer

Insecure=yes

Context=from-trunk

Qualify=yes

Dtmfmode=inband

به جای ستاره ، آی پی SBC را قرار دهید.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 3بر روی Submit Changes و سپس Apply Config کلیک کنید.

ترانک ایجاد گردیده است. در این مرحله نیاز به یک Inbound Routes جهت هدایت تماس های ورودی و یک Outbound Routes جهت هدایت تماس های خروجی می باشد.

ایجاد Inbound Routes

در قسمت PBX Configurations از منوی سمت چپ Inbound Routes را انتخاب نمایید. توضیحات دلخواه را در فیلد Description بنویسید. فیلد DID Number را خالی رها کنید. این بدان معناست که کلیه DID ها به این مسیر ورودی هدایت می گردند.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 4در قسمت Set Destination مقصد تماس های ورودی را انتخاب کنید. مقصد مورد نظر می تواند یک داخلی یا IVR ای که از قبل ایجاد شده است باشد. در این صورت تماس های ورودی به ترانک مخابرات  مستقیم به مقصدی که در اینجا تعریف می شود هدایت خواهد شد.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 6در صورتی که تا اینجا پیکربندی به درستی صورت پذیرفته باشد خواهید توانست از تلفن های خارج از سازمان با شماره SIP Trunk خود تماس بگیرید. این تماس به مقصد تعیین شده هدایت خواهد شد.

ایجاد Outbound Routes

در قسمت PBX Configurations از منوی سمت چپ Outbound Routes را انتخاب نمایید. نام دلخواهی را برای Route Name در نظر بگیرید. در قسمت Dial Pattern الگوی دلخواه خود را وارد نمایید. برای مثال اگر قرار است که با شماره گیری پیش شماره ۹ کاربران بتوانند از ترانک ، تماس خروجی برقرار نمایند در فیلد Prefix عدد ۹ و در قسمت Match Pattern علامت نقطه را بنویسید.

از بخش Trunk Sequence for Matched Routes ترانک ایجاد شده در مرحله قبل را به عنوان اولویت ۰ تعیین نمایید. سپس Submit Changes و Apply Config را کلیک کنید.

حال کاربران در داخل سازمان می توانند با شماره گیری عدد ۹ و سپس تلفن مورد نظر با بیرون از سازمان تماس برقرار نمایند.

SIP Trunk Mokhaberat - Elastix - 7
در مقاله های آینده تک تیک درباره نحوه راه اندازی SIP Trunk مخابرات بر روی نرم افزار مرکز تلفن Kerio Operator صحبت خواهیم نمود.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
حامد
حامد
6 سال پیش

من یک sip trunk از مخابرات تهران دریافت کرده ام اما سیستم الستیکس من در شهر دیگری واقع است چطور میتونم این sip trunk را در سیستم الستیکس شهر دیگر اضافه کنم؟ یک شبکه VPN بین دو نقطه برقرار است

دکمه بازگشت به بالا