Elastixتلفن تحت شبکه

استفاده از DID در Elastix جهت سرویسِ سیپ ترانکِ مخابرات

در آموزش قبلی درباره نحوه تنظیمات Elastix 4 جهت استفاده از سیپ ترانک مخابرات   صحبت نمودیم.  حتما تا به حال مشاهده کرده اید که بعضی از سازمان هایی که از SIP Trunk مخابرات استفاده نموده اند این امکان را دارند که با گرفتن ۵ شماره اول یکسان و سپس سه شماره بعدی به عنوان داخلی و متغیر ، به صورت مستقیم تماس از بیرون به شخص مورد نظر در سازمان وصل شود.

برای مثال فرض کنید شرکت مخابرات شماره تلفن ۵۵۵۵۵۰۰۰ را به شما اختصاص داده است. همچنین فرض کنید که داخلی های شما در محدوده ۱۰۰ تا ۱۹۹ در داخل سازمان تعریف شده است. اکنون قصد دارید مشتریان سازمان در زمانی که شماره ۵۵۵۵۵۱۱۱ مربوط به بخش CRM را شماره گیری می نمایند ، به صورت مستقیم به داخلی مربوط به دپارتمان مورد نظر وصل اتصال یابند.

در این آموزش به تنظیم الستیکس جهت برخورداری از چنین امکانی خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه مراحل انجام کار شرح داده شود ، درباره مفهومی به نام DID که مربوط به مبحث VoIP می باشد صحبت می نماییم :

DID مخفف Direct Inward Dialing به معنای شماره گیری مستقیم به سمت داخل می باشد. در کشورهای اروپایی به آن DDI نیز گفته می شود.  در واقع DID به سازمان ها کمک می کند که برای هر کارمند یک خط تلفن مجازی جدا در نظر گرفته شود ، بدون اینکه نیاز به خط های تلفن فیزیکی جداگانه وجود داشته باشد. این کار از طریق تعریف DID Number ها صورت می پذیرد.

زمانی که سرویس SIP Trunk مخابرات خریداری می شود ، DID Number ها توسط شرکت مخابرات برای شماره اختصاص داده شده تعریف می گردند.

هدایت تماس های ورودی توسط DID Number در Elastix

  • به محیط وب Elastix لاگین نمایید. از منوی سمت چپ PBX و سپس PBX Configuration را انتخاب کنید.
  • در قسمت PBX Configuration گزینه Inbound Routes را برگزینید. همان طور که در مقاله قبل توضیح داده شد Inbound Routes در Elastix جهت هدایت تماس های ورودی استفاده می گردد. همچنین در آموزش مذکور توضیح داده شد که چطور کلیه تماس ها با شماره مثلا ۵۵۵۵۵۰۰۰ به داخلی یا IVR دلخواه هدایت شوند. اکنون قصد داریم مشتریان سازمان با شماره گیری ۵۵۵۵۵۱۱۱ به داخلی مربوط به بخش CRM وصل شوند. به این منظور در فیلد Description توضیحات دلخواه خود را بنویسید. من برای امکان مدیریت بهتر شماره DID مورد نظرم را به عنوان توضیحات قرار می دهم.
  • در قسمت DID Number نیز شماره مورد نظر را بنویسید.

DID SIP Mokhaberat - Elastix - 1در قسمت Set Destination مشخص کنید که تماس ورودی که با شماره ۵۵۵۵۵۱۱۱ تماس گرفته است بایستی به داخلی مربوط به چه بخشی هدایت شود. لازم به ذکر است که شما می توانید به جای هدایت تماس ورودی به داخلی دپارتمان یا شخص آن را به هر جای دیگری نیز هداست نمایید. برای مثال به یک صف انتظار خاص یا به یک IVR منتقل شود.

DID SIP Mokhaberat - Elastix - 2

  • بر روی Submit و سپس Apply Confirm کلیک نمایید.

تنظیمات این بخش به پایان رسید و اکنون کلیه تماس هایی که با شماره تلفن ۵۵۵۵۵۱۱۱  تماس برقرار کنند به مقصد تعیین شده هدایت خواهند شد. شما می توانید به هر تعداد دلخواه Incoming Route برای DID های و مقصد های مختلف بنویسید. البته باید توجه داشته باشید که شرکت مخابرات یا هر SIP Provider دیگری چه تعداد DID را برای شما در نظر گرفته است.

 

 

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا