شبکه و ارتباطات

راه اندازی اولیه Storage های شرکت QNAP – قسمت دوم

در مقاله قبل روش پیکربندی اولیه QNAS را از طریق نرم افزار Qfinder Utility Pro توضیح دادیم. تنظیماتی همچون نام دستگاه ، تنظیمات کارت شبکه و ساعت و تاریخ دستگاه از جمله مواردی بود که توضیح داده شد. در این آموزش از طریق QTS یا همان کنسول مدیریتی تحت وب QNAS یک Volume خواهیم ساخت که از RAID 5  استفاده کند. همچنین در انتها یک Share Folder را بر روی آن ایجاد می کنیم.

همان طور که احتمالا تا به حال متوجه  شده اید  ، استفاده از QNAP بسیار لذت بخش است. در همه مراحل ، Wizard های زیادی برای استفاده از امکانات مختلف آن وجود دارد. در اولین استفاده از QNAP زمانی که شما از طریق Browser به محیط QTS وارد می شوید ، با ویزاردی رو به رو خواهید شد که از طریق آن می توان Volume ای را برای استفاده تعریف نمود.

QNAP Getting Started - 8در این آموزش با استفاده از همین Wizard یک Volume را به عنوان iSCSI LUN ایجاد خواهیم نمود. بر روی دکمه Create کلیک کنید. در اولین مرحله از Volume Creation Wizard سه گزینه وجود دارد. گزینه اول با نام Static Single Volume ساده ترین حالت ایجاد یک والیوم از دیتا است.در این Mode بهترین کارایی را از لحاظ سرعت در اختیار خواهید داشت. اما هیچ کدام از ویژگی های پیشرفته ای مثل Thin Provisioning و Snapshot در آن قابل استفاده نخواهند بود.

حالت سوم Thin  Multiple Volume است. این Mode از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است. چراکه این امکان را خواهید داشت که به مقدار دلخواهی از فضای موجود در Storage Pool را بدون اینکه قبل از استفاده Allocate شود به آن اختصاص دهید. همچنین خواهید توانست چند Volume مختلف را در یک Storage Pool در کنار هم ایجاد نمایید.

اما گزینه Thick Multiple Volume که به نسبت Thin Multiple Volume از کارایی بیشتری از لحاظ سرعت برخوردار است در این آموزش توضیح داده خواهد شد. بنابراین Thick Multiple Volume را انتخاب و بر روی Next کلیک نمایید. توجه داشته باشید که چون برای اولین قصد ایجاد Volume را بر روی دستگاه QNAP داریم ، در نتیجه تنها گزینه فعال در منوی آبشاری Create a New Storage Pool است.

پروتکل PPP به عنوان جایگزینی برای HDLC

در مرحله دوم دیسک های دستگاه نمایش داده خواهد شد. همان طور که مشاهده می نمایید در این مرحله اطلاعاتی مانند ظرفیت دیسک ، نوع Bus ، وضعیت ، SSD یا HDD بودن و مدل دیسک ها مشخص گردیده است. با کلیک بر روی Check Box ها دیسک های عضو Storage Pool را تعیین نمایید. به دلیل رواج استفاده از RAID 5 و قابلیت Parity به همراه کارایی آن که باعث می شود با از بین رفتن اطلاعات از روی یک Hard داده ها بر روی دیسک های باقی مانده بازسازی شود ، در این آموزش نیز ۴ هارد دیسک موجود بر روی دستگاه QNAP آزمایشگاه وب سایت تک تیک برای استفاده از RAID 5 تنظیم خواهد شد.

storage_raid_05مطابق تصویر همه Check Box های هارد دیسک های موجود را انتخاب نمایید. سپس مقدار RAID Type را برابر RAID 5 قرار دهید. حتما می دانید که در RAID 5 با در نظر گرفتن فضایی به اندازه ۱ هارد دیسک به عنوان Parity  مقدار سه چهارم فضا قابل استفاده خواهد بود. بنابراین از ۴ عدد هارد دیسک با فضای ۳.۶۴ TB یک Storage Pool با ظرفیت حدود ۱۰.۸۹ ترابایت در اختیار خواهیم داشت.

در مرحله سوم می توان فضایی را به جهت نگه داری Snapshot اختصاص داد. اگر قصد استفاده از این قابلیت را ندارید گزینه Set snapshot reserved space را غیر فعال نمایید. البته توجه داشته باشید که حتی زمانی که هیچ فضایی جهت Snapshot مشخص نمی کنید ، در صورتی که Storage Pool فضای Unallocated داشته باشد ، از آن به عنوان محل نگه داری فایل های Snapshot استفاده خواهد کرد. مقدار فضای دلخواه را انتخاب و بر روی Next کلیک نمایید.

 اشتراک گذاری فایل در سیستم عامل ویندوز برای لینوکس

در مرحله چهارم ظرفیت والیومی که قصد ایجاد آن در Storage Pool را دارید پرسیده می شود. دقت داشته باشید که اگر در این مرحله از دکمه Set to Max استفاده نمایید همه فضای Storage Pool جهت ایجاد Volume استفاده می گردد. مقدار دلخواه را در فیلد Volume Capacity بنویسید.

گزینه Alert Threshold در زمان پر شدن فضای والیوم به اندازه مقدار نوشته شده پیغام آلارمی را برای Administrator نمایش خواهد داد. در قسمت Volume Alias یک نام را برای والیوم در نظر بگیرید.

اگر گزینه A shared folder will be automatically created after the new volume is initialized را انتخاب نمایید ، بعد از ایجاد والیوم یک Share Folder به صورت اتوماتیک ایجاد می گردد.

در پایان خلاصه ای از تنظیمات نمایش داده خواهد شد. بر روی Finish کلیک نمایید.

توجه  داشته باشید که آماده سازی Thick Volume فرآیندی طولانی تر از ایجاد Thin Volume است. چرا که در این حالت کل فضای مورد نیاز Volume از همان ابتدا Allocated خواهد شد.

همان طور که در تصویر مشاهده می شود ، Volume ساخته شده اکنون آماده استفاده است.

اگر در مرحله پنج گزینه ساخت Share Folder را فعال کرده باشید ، اکنون با File Explorer می توانید به Share Folder ایجاد شده دسترسی داشته باشید.

در مقاله بعدی از این سری آموزشی ، روش ایجاد iSCSI LUN و iSCSI Target را در QNAS توضیح خواهیم داد. اگر مطالب وب سایت تک تیک برای شما مفید است ، لطفا آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. 🙂

۴.۱ ۱۴ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
5 ماه پیش

واقعا بی نظیرین

دکمه بازگشت به بالا