MCSEمایکروسافت

نصب نقش DHCP در ویندوز سرور ۲۰۱۶

 

در دو آموزش اول از این سری درباره چگونگی کارکرد DHCP صحبت شد. در این آموزش قصد داریم که نحوه نصب Role یا نقش مربوط به Dynamic Host Configuration Protocol را در Windows Server 2016 آموزش دهیم.

نصب نقش DHCP در ویندوز سرور ۲۰۱۶

جهت نصب ابتدا به ویندوز سرور ۲۰۱۶ خود لاگین نمایید. با باز شدن داشبورد Server Manager بر روی Add roles and features کلیک نمایید.

Add DHCP Role - 1پس از مطالعه Before You Begin بر روی Next کلیک کنید. در قسمت Installation Type حالت Role-based or features-based installation را انتخاب نمایید. در بخش Server Selection  سرور را مشخص نمایید. اکنون در بخش Server Roles باید نقش DHCP Server را اضافه کنید. DHCP Server را از لیست پیدا و آن را فعال نمایید.

پنجره برای تایید نصب Features های مرتبط با DHCP Server باز می شود. بر روی دکمه Add Features کلیک کنید.

دوباره بر روی Next کلیک کنید.

مرحله Select features را بدون هیچ تغییری رها کنید.

در قسمت DHCP Server درباره این نقش توضیحات مختصری بیان شده است. همچنین در این صفحه قید شده است که برای نصب نقش DHCP لازم است بر روی Server شما حداقل یک آدرس آی پی Static تعریف شده باشد.

اگر IP استاتیک را به سیستم اختصاص نداده اید قبل از اینکه بر روی Next کلیک کنید این کار را انجام دهید.

در مرحله Confirmation خلاصه ای از لیست تغییراتی که قرار است اجرا شود ارائه می گردد.

اگر مایل باشید می توانید از تنظیماتی که تا اینجا انتخاب کرده اید برای استفاده از عملیات Automation در آینده Export تهیه نمایید. اینکار از طریق گزینه Export Configuration Settings امکان پذیر است.

DHCP Options چیست و چه کاربردی دارد؟

با کلیک بر روی Next فرآیند نصب دی اچ سی پی آغاز می گردد. در پایان بایستی با پیغام تصویر زیر مواجه شوید.

همان طور که مشاهده می کنید پیغام Configuration required. Installation succeeded on Main نمایش داده می شود که به معنی نصب موفقیت آمیز نقش DHCP است. اما Configuration Required به ما می گوید که برای استفاده از دی اچ سی پی به تنظیمات دیگری نیز احتیاج داریم.

بر روی Complete DHCP configuration کلیک کنید. در پنجره DHCP Post-install configuration wizard توضیح داده شده است که برای مدیریت آسان تر دی اچ سی پی دو گروه DHCP Administrators و DHCP Users مورد نیاز است. بر روی Commit کلیک کنید.

Security Groups مورد نظر ساخته می شود.

DHCPتا اینجا توانستیم با موفقیت نقش DHCP را بر روی ویندوز سرور ۲۰۱۶ نصب کنیم. در مطالب آینده وب سایت تک تیک تنظیمات مختلف آن را در قالب سناریوهای کاربردی بررسی خواهیم کرد.

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا