MCSEمایکروسافت

ایجاد DHCP Scope در Windows Server 2016

در آموزش های قبل درباره چگونگی کارکرد DHCP و دلایل استفاده از آن صحبت شد. همچنین در آموزشی جداگانه نحوه نصب Role دی اچ سی پی بر روی Windows Server 2016 را بیان کردیم. در این مقاله ایجاد Scope را برای آی پی های ورژن ۴ توضیح خواهم داد.

Scope در لغت به معنای محدوده است. همان طور که می دانید آدرس های IP کلاس های متفاوتی دارند. همچنین ما به عنوان DHCP Administrator می توانیم محدوده آدرس های Private خود را به دلخواه برگزینیم. برای اینکار باید با انواع Subnet و معنی آن آشنا باشیم. Scope در DHCP برای تعیین محدوده آدرس های آی پی است که می خواهیم DHCP Server مان به کلاینت ها محول نماید.

ایجاد Scope در DHCP

برای ایجاد  Scope از داشبورد Server Manager منوی Tools و سپس گزینه DHCP را برگزینید.

DHCP Scope 1در کنسول مدیریت دی اچ سی پی از منوی سمت چپ بر روی نام سرور کلیک و بر روی IPv4 راست کلیک و در آخر New Scope را انتخاب نمایید.

Wizard مربوط به ایجاد Scope باز می شود. بر روی Next کلیک کنید. در بخش Scope Name نام دلخواه و توضیحات مورد نظر را برای Scope  در نظر بگیرید.

در صفحه IP Address Range باید محدوده آی پی هایی را که این Scope قرار است محول نماید مشخص کنید. در قسمت Start IP address اولین آی پی و در قسمت End IP address آخرین آدرسی که قرار است Assign شود را مشخص کنید. با تعیین آدرس ابتدایی و انتهایی به صورت خودکار با توجه به Class آی پی وارد شده فیلد های Length و Subnet Mask پر می شوند. اما ممکن است که شما بخواهید از محدوده IP کلاس C اما با Subnet متفاوت با آن استفاده نمایید که در این صورت می توانید Length و Subnet Mask را ویرایش کنید.

در مرحله Add Exclusions and Delay قادر خواهید بود برخی از آدرس های آی پی را از محدوده تعیین شده مستثنی کنید. برای مثال فرض کنید که دو عدد  آی پی قبل از راه اندازی DHCP به صورت Static به سررورهای مهم تخصیص یافته اند که در محدوده مورد استفاده ما نیز قرار دارند. برای اینکه به DHCP Server بفهمانیم که آدرس های مذکور را به کلاینت ها محول نکند محدوده آن ها را در این قسمت وارد می نماییم.

برای مثال همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود ، آی پی های ۱۹۲.۱۶۸.۶۹.۳۱ و ۱۹۲.۱۶۸.۶۹.۳۲ را از این لیست مستثنی نموده ایم. اشتباهی که بسیاری از کاربران کم تجربه تر ( از جمله خودم ) ممکن است در این مرحله انجام دهند این است که پس از نوشتن محدوده مورد نظر بر روی Next کلیک می کنند و فراموش می کنند دکمه Add را کلیک کنند. پس بر روی Add  کلیک و سپس Next را برگزینید.

در اینجا فیلد Subnet delay in milli second توضیح داده نمی شود و توضیح آن را به مقاله های آینده تک تیک موکول می کنیم. فقط بهتر است بدانید که این گزینه در سناریو هایی که بیش از یک DHCP Server در سازمان وجود دارد ، کاربرد دارد و اگر تنها از یک DHCP Server استفاده می کنید ، بهتر است این گزینه را صفر قرار دهید.

در پنجره Lease Duration شما می توانید زمان Lease Renewal Process را تعیین نمایید. پیش تر در مقاله ” Lease Renewal Process چیست؟” به تفصیل درباره نحوه کارکرد این فرآیند صحبت کردیم. بنابراین اکنون می دانیم که اگر این زمان را بر روی مقدار کم تری از ۸ روز تنظیم نماییم آدرس های آی پی سریع تر از حالت رزرو خارج می گردند و اگر محیط ما از لحاظ ورود تجهیزات جدید Stable است و دستگاه های زیادی روزانه به شبکه شما متصل نمی شوند حتی می توانید این زمان را افزایش دهید. اما مقدار پیش فرض ۸ روز به نظر من برای اکثر شبکه ها بسیار مناسب است.

بر روی Next کلیک کنید.

در پنجره Configure DHCP Options گزینه No را کلیک کنید. چرا که DHCP Options را بعد ها از راه دیگری ویرایش خواهیم نمود و Next و سپس Finish را انتخاب نمایید.

حالا در کنسول مدیریتی DHCP یک Scope  ایجاد شده  و مطابق تصویر علامت قرمز رنگ بسیار کوچکی در کنار آن نمایش داده شده است.

مفهوم علامت قرمز رنگ چیست؟ در واقع بعد از ایجاد Scope هنوز کلاینت های موجود در شبکه DHCP Server آدرس آی پی دریافت نخواهند کرد! چرا که Scope در زمان ایجاد شدن غیر فعال است. جهت فعال سازی Scope  بر روی نام آن کلیک راست و گزینه Activate را انتخاب کنید.

در آموزش بعدی DHCP Options را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

 

 

۳ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا