MCSEمایکروسافت

Auto State Switchover Interval در Microsoft DHCP Server چیست؟

در مقاله قبل توضیح دادیم که MCLT برای جلوگیری از IP Conflict و اختصاص هم زمان یک آی پی مشترک به دو کلاینت در زمان قعطی یکی از DHCP Server ها استفاده می شود. همچنین گفتیم که در زمان راه اندازی Failover Relationship بین DHCP Server های مایکروسافتی مقدار دیگری به نام Auto State Switchover Interval وجود دارد که اغلب با MCLT اشتباه گرفته می شود. در این مقاله درباره Auto State Switchover Interval صحبت خواهیم نمود.

State در DHCP Failover Relationship

یک DHCP Failover Relationship در زمان برقراری می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. در مجموع ۱۱ وضعیت یا State برای آن محتمل است که در این جا سه وضعیت را که آشنایی با آن ها برای درک Auto State Switchover Interval الزامی است توضیح خواهیم داد. اگر مایل هستید که با بقیه State ها نیز آشنا شوید به این لینک در وب سایت مایکروسافت مراجعه نمایید.

Normal State

Normal State وضعیت طبیعی Failover Relationship است که در آن هر دو طرف ارتباط در وضعیت انتخاب شده و معمولی قرار دارند.

Communication Interrupted State

اگر به هر دلیلی ارتباط بین دو سرور DHCP از بین برود ، هر دو طرف بلافاصله وارد وضعیت Communication Interrupted State می شوند.

Partner Down

در این حالت DHCP Server فرض را بر این می گذارد که Failover Partner آن از دسترس خارج شده است و وظیفه اختصاص IP را برای Scope تعیین شده در شبکه به عهده می گیرد.

برای قرار گرفتن در وضعیت Partner Down دو راه وجود دارد. راه اول این است که شخص DHCP Administrator به صورت دستی Server را در وضعیت Partner Down قرار دهد.

Maximum Client Lead Time یا MCLT در DHCP Failover Relationship

راه دوم استفاده از گزینه Auto State Switchover Interval است. در واقع مدت زمانی که برای این گزینه انتخاب می نمایید برابر است با مدت زمانی که DHCP Server پس از وارد شدن به وضعیت Communication Interrupted صبر می کند تا وارد حالت Partner Down شود و نیازی به دخالت کاربر نخواهد بود.

اکنون که می دانیم گزینه Auto State Switchover Interval به چه منظور استفاده می شود ، باید بدانیم در زمانی که این گزینه را فعال نکرده باشیم ، چطور می توان سرور دوم را به وضعیت Partner Down تغییر حالت داد؟

پس از راه اندازی Failover Relationship ( که در مقاله بعدی تک تیک به صورت کامل آموزش داده خواهد شد. ) کافی است که در سرور دوم به کنسول مدیرتی DHCP مراجعه کنید.

بر روی IPv4 راست کلیک و گزینه Properties را  کلیک نمایید.

MCLT vs State Switchover Interval 2در پنجره Properties به زبانه Failover مراجعه و بر روی Edit کلیک کنید.

حال اگر DHCP اول از سرویس خارج شده باشد می توانید با کلیک بر روی Change to partner down آن را وارد این State نمایید. در اینجا MCLT آغاز می گردد.

در این  مقاله مراحل راه اندازی DHCP Failover Relationship آموزش داده شده است 🙂 .

همچنین جهت آشنایی با وضعیت های DHCP Client در سیسکو که با مایکروسافت متفاوت است به این لینک در کانال تلگرام مراجعه نمایید.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا