MCSEمایکروسافت

ٌُWSUS چیست و به چه دلیل باید از آن استفاده کنیم؟

با ورود گردباد باج افزار WannaCry به دنیای سایبری ، هزاران یا حتی میلیون ها سازمان تحت تاثیر این باج افزار خطرناک قرار گرفتند. چه آن هایی که به این  Ransomware آلوده شدند و چه آن هایی که خطر از بیخ گوششان گذشت ، یک درس بزرگ از این گردباد سایبری گرفتند. و این درس بزرگ چیزی جز اهمیت به روزرسانی نیست. حتی در ایران نیز که بیشتر از نرم افزارهای کرک شده و کپی استفاده می شود ، ادمین های بسیاری از سازمان ها به تکاپوی به روزرسانی نرم افزارهای شان پرداختند.

بنابراین شاید عده بسیاری ( آن طور که در شبکه های اجتماعی و گروه های تلگرامی مربوط به حوزه IT شنیده می شد. )  ، طعم شب بیداری برای به روزرسانی تعداد زیادی Node را در این مدت چشیده باشند. به همین دلیل وب سایت تک تیک تصمیم گرفته است که آموزش راه اندازی سرویس WSUS شرکت مایکروسافت را به صورت رایگان و طی سلسه مقالاتی همراه با تصاویر مرحله به مرحله در اختیار مخاطبان عزیزش قرار دهد. امید است که استفاده از چنین سرویس هایی برای مدیریت آسان و متمرکز به روزرسانی ها در سازمان های مختلف کشور روز به روز بیشتر شود ، تا کم تر شاهد خسارت های جبران ناپذیر که در این مدت شاهد آن بوده ایم  ، باشیم.

در این مقاله به معرفی اجمالی سرویس WSUS یا Windows Server Update Services خواهیم پرداخت.

WSUS یا Windows Server Update Services چیست؟

همه ما می دانیم که از زمان انتشار اولین ویرایش های هر نسخه از سیستم عامل یا نرم افزارهای کاربردی ، از ویرایش های آزمایشی گرفته تا ویرایش های نهایی و تجاری ، ایرادات و حفره های امنیتی بسیاری در آن ها یافت می شود. به همین دلیل  ، وجود برنامه ای برای به روزرسانی مستمر در داخل سیستم عامل ها و نرم افزارهای کاربردی ضروری است. چه یک کاربر حرفه ای باشید یا معمولی ، حتما حداقل یکبار با تصویری شبیه تصویر زیر رو به رو شده اید :

WSUS 1

پیغامی که از شما می خواهد تا آخرین لحظه نصب به روزرسانی های دریافت شده در ویندوز ، صبور باشید! و در بسیاری از اوقات مطابق قانون مورفی ، این اتفاق درست در زمانی که به کامپیوتر خود نیاز فوری دارید ، رخ خواهد داد. WSUS دقیقا برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی در شبکه سازمان ها به وجود آمده است. البته بماند که در بسیاری از شبکه ها به دلیل طراحی و پیکربندی غیر اصولی باعث دو چندان شدن چنین مشکلاتی می گردد.

با راه اندازی سرور WSUS یکی از سرورهای سازمان وظیفه خواهد داشت که همه به روزرسانی ها یا بخشی را که ما تعیین می کنیم از وب سایت شرکت مایکروسافت دریافت کند. اما آن ها را نصب نمی کند. در واقع شما تعیین کننده زمان نصب این به روزرسانی ها خواهید بود.

فایده دیگر WSUS استفاده مناسب از پهنای باند اینترنت است. اگر این سرویس در سازمان های بزرگ وجود نداشته باشد ، برای اینکه همه Node  های شما پیوسته Update باقی بمانند ، مجبور هستید که به روزرسانی ها را به صورت تک تک دریافت نمایید. بنابراین اگر بر فرض ۱۰۰ کلاینت و ۱۰ سرور داشته باشید ، در مجموع ۱۱۰ بار یک به روزرسانی از طریق اینترنت دریافت می شود!

و در زمان وقوع فجایعی مانند WannaCry می توانید تصور کنید که مجبور به نصب یک Patch امنیتی به صورت غیر اتوماتیک بر روی ۱۱۰ ایستگاه کاری خواهید بود!

بنابراین را ه اندازی WSUS برای سازمان بسیار مفید است. پس منتظر مقاله های آتی تک تیک در این زمینه باشید.

 

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا