VMWareمجازی سازی

فعال کردن Deduplication و Compression در کلاستر VSAN

قبل از اینکه به روش فعال سازی Deduplication و Compression در VSAN بپردازیم ، باید بدانیم که Deduplication چیست؟ البته قطعا بیشتر کسانی که این مقاله را می خوانند با مفهوم Deduplication آشنا هستند. Deduplication در لغت  به معنای “کاهش نسخه ها” است.

Deduplication چیست؟

در فضاهای ذخیره سازی زمان های زیادی پیش می آید که یک بلاک دیتا در چند جا عینا تکرار شده باشد. برای مثال فرض کنید بلاک دیتایی شامل بیت های ۱۱۰۰ وجود دارد. همان طور که می دانید امکان وجود بلاک های مشابه در همان استوریج که شامل توالی بیتی ۱۱۰۰ باشند بسیار زیاد است. Deduplication باعث می شود به جای نگه داری همه نسخه بلاکِ دیتای مذکور فقط یکی از آن ها نگه داری شود و در دیگر قسمت ها به جای نگه داری کل بیت های آن فقط یک اشاره گر جهت ارجاع ساخته می شود. از این طریق حجم داده ها و نیاز به فضای ذخیره سازی بسیار کاهش پیدا می کند.

Deduplication در VSAN

VSAN 6.2 دو امکان Deduplication و Compression را جهت کاهش حجم داده ها ارائه نمود.  قابلیت Deduplication تنها برای کلاسترهایی قابل فعال سازی است که همه دیسک های آن ها از نوع Flash باشد.

همچنین اگر بخواهید از Deduplication در VMware استفاده نمایید حتما باید Compression را نیز فعال کنید. امکان فعال سازی هیچ کدام از این قابلیت ها به تنهایی وجود ندارد. این دو قابلیت در سطح Disk Group کار می کنند. Deduplication در VSAN در سطح بلاک های ۴ کیلوبایتی فعالیت می کند. VSAN در حال حاضر از SHA1  برای Deduplication HASH و از LZ4 جهت Compression استفاده می نماید.

جهت فعال سازی Deduplication  و Compression در VSAN از طریق Web Client وارد vCenter شوید. Host and Clusters را انتخاب نمایید. بر روی کلاستر مورد نظر کلیک و سپس از زبانه Manage ، تبِ Settings و از منوی سمت چپ در ذیل Virtual SAN گزینه General را انتخاب نمایید.

در قسمت Virtual SAN is Turned On بر روی دکمه Edit   کلیک کنید.

Deduplication and Compression in VSAN - 1در پنجره Edit Virtual SAN Settings ، وضعیت Deduplication and Compression را به Enabled تغییر دهید.

بر روی Ok کلیک نمایید و مطابق تصویر زیر در قسمت Tasks می توانید وضعیت انجام آن را مشاهده کنید.

در پایان Deduplication و Compression به حالت فعال تغییر وضعیت خواهد داد.

همان طور که می دانید On-Disk Format ها دارای نسخه های متفاوتی هستند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. برای مثال در بعضی از نسخه ها امکان Deduplication و Compression وجود ندارد. به همین دلیل زمانی که قصد فعال کردن Deduplication و Compression را در کلاستر داشته باشیم ، نسخه On-Disk Format باید به روزرسانی گردد.

آپدیت  On-Disk Format یک فرآیند زمان بر است. در این فرآیند هر Disk Group به صورت یکجا به روز رسانی می شود. بنابراین در ابتدا هر Disk Group اطلاعات موجود را خالی می کند. سپس فرمت قدیمی را از  VSAN حذف و دوباره Disk Group را با فرمت جدید به VSAN اضافه می نماید. دقت داشته باشید زمانی که شما ویژگی Deduplication و Compression را فعال می کنید ، On-Disk Format به نسخه ای آپدیت  می شود که دیگر هاست های با vSphere نسخه ۵.۵  نخواهند توانست به کلاستر اضافه شوند.

در آینده درباره ویژگی های مختلف VSAN مقاله های بیشتری در وب سایت تک تیک منتشر خواهد شد. جهت آگاهی از آموزش های آینده تک تیک ، صفحه Linkedin ما را از دست ندهید.

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا