تکنولوژیشبکه و ارتباطات

تاریخچه اینترنت اشیا یا IoT

خوشبختانه این روزها بازار IoT در ایران نیز مانند دیگر کشورها بسیار داغ است. دانشجویان ، محققان و صنعتگران کشورمان هر روز علاقه بیشتری به IoT نشان می دهند. از این رو تصمیم گرفتم که مقاله ای درباره تاریخچه اینترنت اشیا یا IoT تهیه نمایم.

برای این کار به سراغ چهار مقاله برتر در این زمینه رفتم و از آن ها بخش هایی را که نکات جالبی درباره سرگذشت اینترنت اشیا در دنیا داشت را استخراج کردم. اکنون نتیجه این تحقیق کوچک در وب سایت تک تیک در اختیار شما است. شناخت تاریخچه یک تکنولوژی به ما کمک می کند که بتوانیم درباره آینده آن دید بهتری داشته باشیم و تاثیر آن را به خوبی درک نماییم.

نوشته پیش رو از مقاله IEEE با نام A Generic IoT Architecture for Smart Cities  که مطالب مرتبط با آن با رنگ آبی مشخص شده اند ؛ مقاله A state of the art review on the Internet of Things (IoT) history, technology and fields of deployment که مطالب مرتبط با آن با رنگ بنفش متمایز شده اند ؛ و در نهایت مقاله Investigation of architecture, key technology and application strategy for the internet of things  که با رنگ سبز مشخص شده ، تهیه گردیده است.

iot-ieee

تاریخچه IoT

کنترل از راه دور وسائل الکترونیکی و الکتریکال از سال ۱۹۹۰ ، موضوعی شناخته شده بود. با تولد اینترنت در سال ۱۹۸۹ ارتباط اشیا شکل تازه ای به خود گرفت. Trojan Room Caffee Pot در لابراتوار کامپیوتر دانشگاه کمبریدج از اولین این کاربردها است. دوربینی که با استفاده از کارت ویدیو کامپیوتر Acron Archimides  ، وضعیت دستگاه قهوه ساز را در سال ۱۹۹۱ از طریق شبکه Local نشان می داد.

در مارس ۱۹۹۳ مرورگرها توانستند تصاویر را نشان دهند و این راه ساده تری برای انتقال تصویر بود. تا قبل از آن از پروتکل X Window System برای انتقال تصویر استفاده می گردید که Quentin Stafford Fraser نرم افزار کلاینت و Paul Jardetzky نرم افزار سمت سرور آن را نوشته بود.

در نوامبر ۱۹۹۳ دوربین از طریق مرورگر توسط Daniel Gordon و Martin Johnson به اینترنت متصل گردید. و بدین گونه برای اولین بار شیئی از راه اینترنت کنترل شد و این آغازی برای IoT محسوب شد. ساعت ۹:۵۴ در ۲۲ آگوست ۲۰۰۱ – به زمان UTC  – این دوربین برای همیشه خاموش شد و دپارتمان کامپیوتر به محل تازه ای انتقال یافت.

همچنین در ۱۹۹۰ ، John Romkey نیز موفق شد یک تستر را از طریق اینترنت روشن و خاموش نماید.Steve Mann در ۱۹۹۴ Wearcam را ابداع نمود که یک شی اینترنتی به حساب می آمد و از یک پردازنده سیستم ۶۴-Proccessor با کارائی near-real-time استفاده می کرد. Paul Saffo – technology forecaster – در ۱۹۹۷ توضیح کوتاهی درباره Sensors و آینده آن ها ارائه داد. در ۱۹۹۹ برای اولین بار لفظIoT توسط Kevin Ashton به کار رفت. Kevin Ashton مدیر عامل Auto-ID Center بود.

Auto-ID Labs شبکه ای از سیستم RFID به عنوان هسته داشت که در آن همه اشیا را از طریق Sensing Devices و اینترنت به هم لینک کرده بودند.

شرکت سیسکو بعد ها از Kevin Ashton به عنوان پدر Internet of Things نام برد ! لینک در همان سال ۱۹۹۹  global standard system for RFID and other sensors  را نیز پایه گذاری نمودند.

در سال ۲۰۰۰ ، غول دنیای الکترونیک ، شرکت LG ، به عنوان یک پرش بزرگ در تجاری سازی IoT از یخچال هوشمندی رونمایی نمود که می توانست تشخیص دهد که چه زمانی ، کدام مواد غذایی به اتمام رسیده است و آن را از طریق اینترنت به اطلاع کاربر برساند. ( بعد ها در سال ۲۰۱۰ Haier ، نیز ساخت نخستین یخچال IoT را اعلام کرد ) ۲۰۰۳ سالی بود که ارتش آمریکا برای برنامه SAVI از RFID به شکل بسیار گسترده ای بهره برد. و هم زمان Walmart نیز از RFID در همه فروشگاه هایش استفاده کرد.

تاریخچه استانداردهای IoT

۱۷ نوامبر ۲۰۰۵ ، ITU-T در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که در تونس برگزار شد ، ITU Internet report 2005: Internet of Things را صادر کرد که به طور رسمی کانسپت IoT را توضیح داد. این گزارش اعلام کرد که RFID ، Wireless Sensors ID ، Nano Technology و Intelligent Embedded Technology  از این پس به دلیل فراگیری IoT بسیار بیش تر از قبل استفاده خواهند شد.

اندکی بعد در همان سال ۲۰۰۵جریان اصلی نشریات از جمله Boston Globe ، Scientific American  و Guardian مقاله های زیادی در رابطه با IoT به چاپ رساندند.

همین موضوع باعث شد که موج IoT توجه جهان را به خود جلب کند. در واقع از همین سال ۲۰۰۵ به بعد بود که برخی از کشورها استراتژی های بلند مدت ملی را برای IoT مطرح کردند. برای مثال کشور ژاپن با هدف اصلی ایجاد  ارتباط بین مردم ، مردم با اشیا و اشیا با اشیا ، پهنای باند با قابلیت دسترسی پذیری گسترده برای همه مردم را ارتقا بخشید.

در کره جنوبی ، خانه های هوشمند شامل کنترل از راه دور و ایجاد سرویس های تعاملی دو طرفه چند رسانه ای در اشیا مختلف فراگیر شد.  نسل بعدی I-Hub های کشور سنگاپور و به طبع آن نسل بعدی شبکه های U امن از گام های اصلی این کشور بود.   

 در ۲۰۰۸ گروهی از کمپانی ها جهت استفاده از “اینترنت پروتکل” در شبکه های اشیای هوشمند معاهده IPSO را مطرح کردند و FCC استفاده از White Space Spectrum را برای کاربردهای ارتباط وایرلس پذیرفت.

در کنفرانس میز گرد سال ۲۰۰۹ که توسط رئیس جمهور آمریکا ، باراک اوباما ، با حضور برخی از رهبران تجاری برگزار گردید ، مدیر عامل IBM ایده زمین هوشمند را مطرح کرد که در آن با نصب سنسورها در رودخانه ها ، شبکه نیرو ، راه آهن ها ، جنگل ها ، بطری های پزشکی ، کامیون ها و بسیاری اشیا دیگر IoT به شکل موثری به کار گرفته می شود.

در سپتامبر ۲۰۰۹ نقشه راه تحقیقات استراتژیک IoT با نام CERP IoT توسط اتحادیه اروپا مورد پذیرش قرار گرفت. این طرح توسط CERP با هدف اشتراک گذاری و ترویج تبلیغ پروژه های تحقیقاتی و تحقیقات مرتبط خارج از پروژه به خصوص کاربرد تکنولوژی سنسورها در IoT ، برای نمونه تحقیقات مربوط بهFamily-Domain Smart eHealth ، Wearable Computing ، ساختمان های سبز و حمل و نقل هوشمند ،  مطرح شده بود. همچنین در این طرح سه جنبه از ویژگی های IoT  به شرح زیر عنوان گردید :

IoT نباید به عنوان یک الحاق اینترنت در نظر گرفته شود. IoT یک سیستم منحصر به فرد بر پایه یک سری از زیر ساخت های مستقل جدید است.

IoT با تجارت های جدید هم زیستی دارد.

IoT شامل الگوهای متفاوت ارتباطی در میان اشیا با انسان و اشیا با اشیا خواهد بود.

iot-IERC

   

نخست وزیر چین در سال ۲۰۱۰ ، Wen Jiabao ، در گزارش کار دولتش شتاب گسترش و کاربرد IoT را به وضوح در تمرکز تجدید حیات صنعت موثر خواند. در چین ، شورای دولتی ، کمیسیون توسعه و اصلاحات ، وزارت صنایع و فناوری اطلاعات ، وزارت علم و تکنولوژی ، ترویج IoT را برای توسعه پشتیبانی از صنعت که این باعث ترقی ساختمان IoT ، مبانی ترویج ، سیاست های توسعه ، پشتیبانی ساخت و توسعه سریع تحقیقات و گسترش تکنولوژی می شود را مطالعه ، تدوین و فرموله می کنند.

 قطعا می توان تصور نمود که با راه اندازی IPv6 در ۲۰۱۱ چه موانعی از سر راه IoT به یکباره برداشته شد. بعد از آن بود که غول های فناوری از جمله IBM ، Ericson و سیسکو با جدیت به ترویج طرح های آموزشی و تجاری در این حوزه پرداختند.

اکنون بعد از گذشت ۵ سال IoT چه تحولاتی را در زندگی روزمره ایجاد کرده است؟ به نظر شما آینده این فناوری در ایران و جهان چگونه خواهد بود؟ نظر خود را در قسمت کامنت با دیگر کاربران تک تیک به اشتراک بگذارید 😉  

برخی از پیشرفت های آی او تی سال ها بعد از نگارش این مقاله : مزرعه پرورش زنبور عسل با کمک IoT

 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا