VMWareمجازی سازی

نحوه ساخت ماشین مجازی در سرور ESXI 6.5

برای ایجاد ارتباط با محیط vSphere دو واسط کاربری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمائید، یکی از این واسطه ها استفاده از نرم افزار vSphere Client می باشد  و دیگر واسط کاربری به نام vSphere Web Client  می باشد که به صورت تحت وب طراحی شده است و بدون نصب هیچ گونه نرم افزار اضافی در کامپیوتر می توانید از طریق این واسطه کاربری با محیط vSphere ارتباط برقرار کنید.

سایت تک تیک به شما برای ارتباط با محیط ESXI سرور را از طریق واسط کاربری وب یعنی vSphere Web Client را پیشنهاد می دهد.
برای اتصال به محیط vSphere در نوار آدرس مرورگر آدرس IP سرور را وارد کنید.

بعد از اتصال با محیط vSphere در قسمت User name نام کاربری root را وارد کنید و در قسمت Password پسوردی که در زمان نصب ESXI انتخاب کردید را وارد کنید.

در ابتدا بگوییم که مدت زمان استفاده آزمایشی از نرم افزار، از تاریخی که آن را نصب می کنید به مدت ۶۰ روز می باشد. در طول این مدت، مکررا زمان انقضای حالت آزمایشی به شما اطلاع رسانی می شود و می بایست یک لایسنس تهیه نمائید.

نحوه ایجاد ماشین مجازی در ESXI سرور


برای ایجاد یک ماشین مجازی در ESXI سرور در محیط vSphere Web Client کافیست از پنل سمت چپ Navigator بر روی Host کلیک سپس در صفحه اصلی از منو بالای صفحه بر روی Create/Register VM کلیک کنید.

در مرحله Select creation type باید نحوه ایجاد ماشین مجازی را مشخص کنید دارای ۳ گزینه می باشد:

۱-  Create a new virtual machine با استفاده از این گزینه شما قادر خواهید بود یک ماشین مجازی جدید ایجاد کنید و پردازنده، حافظه، اتصالات شبکه، ذخیره ساز را بر اساس نیاز مشخص کنید.

۲- Deploy a virtual machine from an OVF or OVA file با استفاده از این گزینه می توانید ماشین های مجازی که از قبل در سرور های دیگر ایجاد شده است را Export گرفته باشید و در این سرور Import کنید.

۳-  Register an existing virtual machine این گزینه این امکان را در اختیار تان قرار می دهد اگر در محل ذخیره ساز ESXI ماشین مجازی از قبل فقط ذخیره شده باشد را بتوانید انتخاب کنید تا از ماشین مجازی استفاده کنید.

پس در مرحله اول ما گزینه اول را انتخاب می کنیم تا یک ماشین مجازی جدید ایجاد کنیم و سپس سیستم عامل مورد نظر را در آن نصب کنیم.

در مرحله Select a name and guest OS در کادر Name یک نام برای ماشین مجازی خود انتخاب کنید.
این نام می تواند تا ۸۰ کاراکتر باشد و باید در بین ماشین های مجازی منحصر به فرد باشد (یعنی نام تکراری نباشد)
در قسمت Guest OS family باید نوع سیستم عامل خود را مشخص کنید; یعنی این که اگر قصد دارید Windows server 2016 را نصب کنید باید از لیست گزینه Windows را مشخص کنید، اما اگر مثلا قصد دارید Kerio control را نصب کنید باید از لیست گزینه Linux را انتخاب کنید.
در قسمت Guest OS Version هم باید ورژن سیستم عامل خود مشخص کنید. مثلا اگر قصد دارید ویندوز سرور ۲۰۱۶ را نصب کنید باید از لیست گزینه Microsoft Windows Server 2016 را انتخاب کنید.


در مرحله Select Storage باید محل ذخیره سازی برای ماشین مجازی را مشخص کنید.
در این جا من ۲ محل جداگانه برای ذخیره سازی برای ماشین های مجازی دارم و اطلاعات هر کدام از محل های ذخیره ساز در لیست مشخص شده است.

مرحله Customize settings در این مرحله می توانید پیکر بندی سخت افزارهای ماشین مجازی را مشخص کنید، که باید بر اساس نیاز مقدار Memory ,CPU, Hard Disk را مشخص کنید.
توضیح تمام این گزینه ها در مقاله بعدی به صورت کامل شرح داده شده است.

مرحله Ready to complete  خلاصه ای از تمام پیکر بندی هایی که بر روی ماشین مجازی انجام داده اید را نمایش می دهد.
و در آخر بر روی Finish کلیک کنید تا ماشین مجازی ایجاد شود.

نحوه نصب سیستم عامل بر روی ماشین مجازی ایجاد شده


برای مشاهده ماشین های مجازی کافیست از پنل Navigator بر روی Virtual Machines کلیک کنید تا تمام ماشین های مجازی که ایجاد کرده اید را بتوانید مشاهده و مدیریت کنید.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید من ۲ عدد ماشین مجازی ایجاد کرده ام که در یکی از آن ها ویندوز ۱۰ را نصب کرده ام و دیگری که تازه ایجاد کردم و قصد نصب و راه اندازی ویندوز سرور ۲۰۱۶ را دارم.

من باید ابتدا فایل نصبی ویندوز سرور ۲۰۱۶ را به سرور ESXI معرفی کنم تا بتوانم از این فایل برای نصب سیستم عامل در ماشین مجازی استفاده کنم.
برای معرفی فایل نصبی سیستم عامل دو روش وجود دارد:

راه اول
می توانید CD/DVD سیستم عاملی که قصد دارید در ماشین مجازی نصب کنید در درایو CD/DVD سرور ESXI قرار دهید و سپس از آن برای نصب استفاده کنید.

راه دوم
 می توانید فایل ISO که از سیستم عامل در اختیار دارید از آن استفاده کنید،که استفاده از این راه سرعت بیشتری در هنگام نصب در اختیار خواهید داشت.
برای این کار کافیست بر روی ماشین مجازی کلیک راست و گزینه Edit Settings را انتخاب کنید.

در پنجره Edit settings کافیست گزینه CD/DVD Drive را انتخاب کنید.
سپس از لیست روبرو بر روی حالت Datastore ISO File قرار دهید.

سپس پنجره Datastore browser باز خواهدشد که می توانید فایل های موجود در سرور ESXI را مشاهده کنید. حالا باید فایل ISO خود را به سرور ESXI انتقال دهید.
در ابتدا بهتر است یک پوشه ایجاد کنید و سپس فایل های نصبی را در آن قرار دهید، کافیست از منو های بالای صفحه بر روی Create directory کلیک کنید.

سپس در پنجره باز شده نام مورد نظر را وارد کنید.


حالا بر روی پوشه ایجاد شده کلیک کنید و از منو بالا پنجره گزینه Upload را انتخاب کنید.
بعد از انتخاب گزینه Upload پنجره ای باز می شود که کافیست از کامپیوتر فعلی تان فایل ISO را انتخاب کنید و سپس فایل ISO به سرور ESXI منتقل خواهد شد و از قسمت بالای صفحه می توانید وضعیت انتقال فایل را مشاهده کنید.


بعد از انتقال کامل فایل حالا نوبت به نصب سیستم عامل می رسد که کافیست بر روی Power on کلیک کنید تا ماشین مجازی روشن شود سپس بر روی گزینه Console کلیک و از لیست می توانید گزینه Open browser console را انتخاب کنید تا پنجره مربوط به ماشین مجازی باز شود.
و حالا سیستم عامل خود را در ماشین مجازی نصب کنید.

۳.۳ ۷ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
7 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
2 سال پیش

سلام من می خواستم هارد یکی از ماشین های مجازیم افزایش بدم چیکار باید بکنم

pouya
pouya
5 سال پیش

سلام خسته نباشید
سرور من dl380 g7 است . ورژن esxi 6.5
ماشین مجازی نه cd writer hp را می بینه ونه cd writer external

سرور مجازی
سرور مجازی
5 سال پیش

مظالب شما بسیار مفید است

مریم
مریم
6 سال پیش

سلام و عرض ادب و احترام
ممنون از مطالب آموزندتون
سوال: قبلا ها ، برای پشتیبان گیری از ماشین ایجاد شده ، در storage فولدر ماشین را download میکردم و هرجا که می خواستم آن را upload می کردم ولی در اینجا (محیط وب)
روی فولدر ، گزینه download خاموش است
علت چیست
لطف کنید راهنمایی کنید ممنون

دکمه بازگشت به بالا