HPStorageتکنولوژی

مقدمه ای بر مفاهیم سیستم های ذخیره سازی ۳PAR – بخش اول

در مقاله های گذشته وب سایت تک تیک در بخش Storage درباره انواع معماری سیستم های ذخیره سازی صحبت کردیم. برند های مشهوری مانند HP ، EMC ، NetApp و … در این حوزه محصولات خاص خود را برای بازار تجهیزات ذخیره سازی در سطح Enterprise عرضه کرده اند. یکی از مطرح ترین و مشهورترین سری ذخیره سازهای Enterprise محصولات ۳PAR مربوط به شرکت HP یا همان HPE است. در این مقاله مروری کوتاه خواهیم داشت به مفاهیم اولیه مربوط به ۳PAR و سعی خواهیم کرد که اصطلاحاتی را که ممکن است در محیط های دیتاسنتر با آن ها سرو کار داشته باشید را در خصوص محصول ۳PAR توضیح دهیم.

توضیح همه بخش های استوریج های ۳PAR و بررسی سناریوهای مختلف در آن ها قطعا نیاز به ۱۰۰ ها مقاله یا چندین کتاب دارد. در وب سایت تک تیک سعی خواهد شد که تا جای ممکن این سری آموزشی بنا به استقبال کاربران ادامه داده شود.

معرفی Chunklet

Chunklet عامل اصلی وجه تمایز Storage های ۳PAR با سایر ذخیره سازها می باشد. عاملی که معماری و ساختار منحصر به فرد استوریج های ۳PAR را پدید می آورد.

برای اینکه بهتر بتوانیم شیوه کارکرد نوین چانکلت ها را در ۳PAR درک کنیم ، نگاهی خواهیم داشت به معماری سنتی RAID در ذخیره سازها و شیوه ای که Chunklet ها در آن جا فعالیت می کردند.

RAID سنتی

در گذشته Chunklet ها به اندازه امروز سودمند نبودند. به این دلیل که در آرایه های سنتی هر کدام از آن ها نیاز داشت که کل فضای یک دیسک را به خود اختصاص دهد. برای مثال اگر قرار بود که یک RAID 5 ساده به صورت ۲+۱ ایجاد شود ، شما به کل فضای سه دیسکِ کامل  نیاز داشتید. دو دیسک برای دیتا و یک دیسک کامل به عنوان Parity ! یعنی هر Chunklet مربوط به آرایه کل فضای دیسک ها را اشغال می کرد. دیاگرام زیر این موضوع را به خوبی نشان می دهد :

۳PAR Chunklet

برای رفع ایراد آرایه های سنتی ، در معماری ۳PAR به این نتیجه رسیدند که به جای اینکه کل فضای دیسک را به یک Chunklet اختصاص دهند ، می توان فضای محدودی از هر دیسک را برای هر کدام از آن ها در نظر بگیرند. در این صورت در هر دیسک می توانیم بیش از یک Chunklet مربوط به آرایه های ذخیره سازی مختلف داشته باشیم.

بنابراین در سیستم های ۳PAR هرگاه یک دیسک به سیستم اضافه می گردد ، فضای آن به بلاک های ۱ گیگابایتی تقسیم می شود که به هر کدام از آن ها یک چانکلت گفته می شود. البته قبل از سری های ۷۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ سایز Chunklet ها ۲۵۰ مگابایت بود.

در تصویر بالا یک دیسک را مشاهده می کنید که هر چانکلت در آن بر اساس آرایه ای که به آن تعلق دارد ، رنگ متفاوتی دارد.

واضح است که چنین معماری باعث انعطاف پذیری بسیاری خواهد شد. به طوری که یک دیسک در ۳PAR می تواند به طور هم زمان در چند RAID یا آرایه مجزا شرکت داده شود.

در آموزش های آینده تک تیک از این سری با مفهوم ۳PAR RAID ، Logical Disks ، CPG و Virtual Volume آشنا خواهید شد.

بنابراین فراموش نکنید  که تک تیک را برای اطلاع از آموزش های جدیدتر در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.


تصاویر توسط وب سایت Data Dude تهیه گردیده است.

۳.۵ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا