VMWareمجازی سازی

بررسی خطاهای رایج در زمان افزایش فضای دیسک های مجازی در ESXi 6.5

در محیط های مجازی بسیار پیش می آید که نیاز باشد فضای ذخیره سازی اختصاص داده شده به یکی از هارد دیسک های ماشین مجازی را افزایش دهیم. در بعضی از مواقع این افزایش با دریافت پیغام خطا در ESXi مواجه می گردد. در این سری از مقاله های تک تیک سعی داریم که روش های مختلف حل این مشکل را بیان کنیم.

به پیغام زیر که در زمان بروز خطا رخ می دهد توجه کنید :

Increasing the size of an existing virtual disk fails with the error:The disk extend operation failed: <Reason>

همان طور که در این پیغام مشاهده می گردد ، عملیات افزایش فضای دیسک مجازی یا همان Disk extend operation با شکست مواجه شده است. در قسمت پایانی پیغام بعد از علامت نقل قول عبارت <Reason> نمایش داده شده است. زمانی که شما این خطا را به هر دلیلی دریافت نمایید ، قسمت اول پیام همیشه ثابت خواهد بود. اما به جای عبارت <Reason> شما با یکی از آیتم های زیر رو به رو خواهید بود :

  • msg.disklib.NOSPACE
  • msg.fileio.lock
  • msg.disklib.UNSUPPORTEDFEATURE
  • msg.disklib.INVAL
  • ۲۲ (Invalid argument)
  • ۵ (Input/output error)
  • ۱۲ (Cannot allocate memory)

در این مقاله یکی از دلایل به وجود آمدن آیتم آخر ، یعنی Error Code شماره ۱۲ به معنای Cannot allocate memory را به شما آموزش خواهیم داد. Error Code شماره ۱۲ به دو دلیل عمده رخ می دهد. علت اول زمانی است که یک از کامپوننت های نرم افزاری در پشته ذخیره سازی ESXi ، مانند ماژول VMFS به خاطر کمبود فضای حافظه از کار بیافتد.

علت دوم زمانی است که فایل های Snapshot بسیاری در همان DataStore ای که دیسک ماشین مجازی در آن قرار دارد ایجاد شده باشند. برای مثال می دانیم که نرم افزار Veeam Backup and Replication در بسیاری از مواقع می تواند به صورت خودکار Snapshot هایی را از ماشین های مجازی در طول عملیات پشتیبان گیری ایجاد کند.

اگر تشخیص شما این است که علت مسئله وجود Snapshot های زیاد است ، کافی است که بر روی نام ماشین مجازی راست کلیک نمایید و از منوی Snapshot و سپس Snapshot Manager اسنپ شات های مربوط به ماشین مجازی را حذف نمایید.

Increasing the size of an existing virtual disk

پس از اتمام حذف Snapshot که با توجه به سرعت Read و Write دیسک های شما ممکن است زمان زیادی نیاز باشد ، شما قادر خواهید بود که فضای دیسک مربوطه را بدون هیچ مشکلی افزایش دهید. در غیر این صورت ایراد از استفاده بیش از اندازه ظرفیت Heap Memory می باشد. در مقاله های آینده تک تیک روش رفع ایراد Heap Memory را فرا خواهید گرفت.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا