HPStorageتکنولوژی

مقدمه ای بر مفاهیم سیستم های ذخیره سازی ۳PAR – بخش دوم

در مقاله قبل از این سری آموزشی توضیح دادیم که چگونه مفهوم Chunklet ها در استوریج های ۳PAR تغییر پیدا کرد. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که استفاده از این ساختار نوین RAID را دست خوش چه نوع تغییراتی می کند؟

۳PAR RAID

به تصویر زیر دقت نمایید.

۳PAR 2 - 1

در دیاگرام بالا ، ۳ عدد دیسک فیزیکی که در هر کدام ۴ چانکلت وجود دارد نمایش داده شده است. رنگ هر چانکلت مشخص کننده این موضوع است که مربوط به آرایه یا RAID متفاوتی است. اما همه RAID های موجود در این تصویر از آرایش ۱+۲ بهره می برند. یعنی دو چانکلت برای DATA و یک Chunklet به منظور Parity. در دنیای واقعی تعداد بسیار بیشتری از این چانکلت ها در هر دیسک دستگاه ۳PAR وجود دارد که متعلق به RAID های گوناگون هستند. برای مثال یک دیسک ۴۵۰ گیگابایتی می تواند تا ۴۵۰ چانکلت را در خود جا دهد.

بنابراین به طور خلاصه مشاهده می گردد که شما از لحاظ تئوری می توانید بر روی ۳ دیسک ۴۵۰ گیگابایتی  با این معماری جدید  چیزی در حدود ۴۵۰ عدد RAID با آرایش ۱+۲ داشته باشید!

با نگاهی به تصویر زیر مشاهده می نمایید که این موضوع تنها محدود  به یک نوع آرایش و یک سطح از RAID نیست.

در این دیاگرام چانکلت های آبی و نارنجی رنگ اعضای یک RAID 1 با آرایش ۱+۱ می باشند. Chunklet های سبز عضو یک RAID 5 با آرایش ۱+۲ و زرد ها عضو RAID 5 دیگری با آرایش ۱+۳ هستند. تمام این موارد تنها در ۴ دیسک و در کنار هم وجود دارند!

انتخاب روش Secure MAC Address در طراحی شبکه های بر پایه سیسکو

Logical Disks

برای استفاده حداکثری از فضای دیسک ها و پخش شدن دیتا مربوط به RAID های مختلف در بیشترین تعداد ممکن دیسک ، چندین مجموعه RAID مختلف در یک ردیف با هم ترکیب می گردند.

تعداد مجموعه RAID هایی که در یک ردیف با هم ترکیب می شوند را Row Size می گویند. برای مثال در تصویر بالا اجزای آبی رنگ و نارنجی رنگ که مربوط به دو RAID 1 متفاوت هستند در یک ردیف با هم ترکیب شوند ، Row Size برابر با ۲ خواهد بود.

Logical Disk به دسته ای از چانکلت ها گفته می شود که در یک ردیف از مجموعه RAID مرتب شده باشند.

در مقاله آینده تک تیک مفهوم CPG و Virtual Volumes و در نهایت ارتباط اجزای معرفی شده با یکدیگر در یک سیستم ۳PAR بررسی می گردد.

 

۳.۵ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
4 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Mohammad
Mohammad
5 سال پیش

سلام در چرا شما در تعریف row size چانکلتهای زرد رنگ را در محاسبه خود اضافه نکردید؟

Mohammad
Mohammad
در پاسخ به  نوید داریا
5 سال پیش

ممنون از اینکه سریع پاسخ دادید. با پاسخ شما چند سوال برای من مطرح شد ممنون میشم که پاسخ بدید؛ ۱. ایا هر logical disk مخصوص یک رید خاص است و بنا براین در هر logical disk میتواند چند رید از یک نوع در داخل خود قرار دهد ( مثلا ۶ تا raid 5 )؟ و در این صورت row size با logical disk تعداد برابری دارند؟ ۲. ایا محدودیتی در تعداد logical disk برای هر هارد دیسک در سیستم ۳par وجود دارد؟ ۳. در هر هرد دیسک حداکثر چند Row size میتواند وجود داشته باشد؟ ( مثلا در شکل… بیشتر»

دکمه بازگشت به بالا