HPStorageتکنولوژی

مقدمه ای بر مفاهیم سیستم های ذخیره سازی ۳PAR – بخش سوم

در بخش اول و دوم از این مقاله Chunklet ها ، ۳PAR Raid و Logical Disks را در استوریج های ۳PAR توضیح دادیم. مطابق وعده ای که داشتیم در این مقاله این سری آموزشی را با توضیح CPG و Virtual Volumes ادامه خواهیم داد.

CPG

لایه منطقی بعدی که در ۳PAR وجود دارد CPG نام دارد که کوتاه شده عبارت Common Provisioning Groups به معنای گروه های تامین رایج است. البته شاید ترجمه فارسی این عبارت چندان درست نباشد و بهتر است به جای استفاده از ترجمه ، مفهموم آن را به خوبی درک کنیم و از همان عبارت انگلیسی استفاده نماییم.

CPG ها به زبان ساده تعدادی Logical Disk هستند که جهت تامین یک همجواری فضای ذخیره سازی به هم پیوسته اند. در آینده نزدیک CPG را با جزئیات بیشتری در وب سایت تک تیک تشریح خواهیم کرد. اما در حال حاضر به عنوان مقدمه و برای درک این مفهوم بهتر است CPG را به عنوان RAID Group در سیستم های ذخیره سازی سنتی تصور کنید.

Virtual Volumes

تمام اجزایی که از کوچک به بزرگ توضیح داده شدند ، در نهایت یک بلاک را می سازند که به هاست اختصاص داده می شود. به این بلاک نهایی در اصطلاح Virtual Volume گفته می شود.

Virtual Volumes یا VV’s فضای ذخیره سازی خود را از CPG ها وام می گیرند. اگر در وضعیت Thin Provisioning قرار داشته باشند این قابلیت وجود دارد که تنها در زمانی از فضای CPG توسط Virtual Volumes استفاده شود که تقاضای فضا ایجاد می گردد. در معماری سنتی Virtual Volumes متناظر با LUN است.

راه اندازی اولیه Storage های شرکت QNAP - قسمت اول

خلاصه آن چه که تا اینجا درباره ۳PAR آموخته ایم.

خوب است که تعاریفی که در این سه مقاله مرور شد را در اینجا یک بار دیگر مرور نماییم. زمانی که شما یک دیسک را به سیستم ۳PAR اضافه می کنید ، دیسک به بلاک های ۱ گیگابایتی تقسیم می شود که به آن ها Chunklet می گویند. این چانکلت ها به صورت ردیف هایی از مجموعه های RAID مرتب می شوند که به آن Logical Disk می گویند. CPG یا Common Provisioning Groups از فضای Logical Disk ها بهره می برند و در انتها Virtual Volume به عنوان جزئی که به هاست اختصاص می یابد فضای خود را از CPG ها وام می گیرد.

در دیاگرام زیر این موضوع به خوبی نمایش داده شده است.

۳PAR 3 - 1 - CPG

در پایان قابلیت های کلیدی که معماری ۳PAR با استفاده از Chunklet ها برای شما فراهم می آورد را مرور می کنیم :

  • دیسک های فیزیکی می توانند به صورت هم زمان RAID های مختلف را پشتیبانی نمایند.
  • توزیع دیتا بین تعداد زیادی دیسک باعث می شود که Bottle Neck های ترافیکی کم تر شوند و کارایی کل استوریج بسیار بالاتر باشد.
  • نیازی به تعیین پیشاپیش اندازه و تخصیص فضا به RAID Groups وجود ندارد. با استفاده از ۳PAR این امکان وجود دارد که CPG ها فضای مورد نیاز خود را تنها بر اساس تقاضا مصرف نمایند.
  • به دلیل اینکه RAID بر پایه Chunklet ها ایجاد می شود نیازی نیست که سایز دیسک ها با هم برابر باشد.
  • RAID Level به راحتی قابل تغییر است.
مقدمه ای بر مفاهیم سیستم های ذخیره سازی ۳PAR - بخش اول

مواردی که در این سه مقاله  توضیح داده شد ، مقدماتی برای درک معماری کلی سیستم های ذخیره سازی ۳PAR از لحاظ نحوه استفاده از فضای هارد دیسک ها بود. در مقاله های آینده جزئیات این موارد را دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
eagle
eagle
6 سال پیش

ممنون از مقاله
اگه میشه لطفا منبع مقاله هم عنوان کنید

دکمه بازگشت به بالا