AsteriskElastixتلفن تحت شبکه

ایجاد IVR در Elastix 4

در آموزش های قبلی نحوه ضبط و آپلود صدا بر روی سرور Elastix آموزش داده شد. همچنین مقاله ای درباره IVR یا Interactive Voice Response به طور جامع به مزایا و کاربرد IVR ها در سازمان های مختلف پرداخته است. در این آموزش روش ایجاد یک IVR ساده را در نرم افزار مرکز تلفن Elastix ورژن ۴ آموزش خواهیم داد.

ابتدا از طریق Browser وارد محیط نحن وب نرم افزار Elastix شوید. از منوی سمت چپ PBX و سپس در زیرمجموعه Inbound Call Control گزینه IVR را برگزینید.

بر روی دکمه Add a new IVR کلیک نمایید.

در قسمت IVR General Options می توانید نام و توضیح مختصری جهت منوی IVR تهیه مشخص کنید.

Create IVR 2

تنظیمات مربوط به IVR Options یا DTMF تعیین کننده کاربرد کلیدهای مختلف و نتیجه اعمال کاربر در زمان هدایت تماس به IVR است.

پیش از این در مقاله “منوی System Recording در Elastix” توضیح داده شد که چطور می توان Announcement ها را ضبط و بارگذاری کرد.

در فیلد Announcement با استفاده از منوی کشویی می توانید یکی از Announcement های از پیش تعیین شده را به عنوان اولین صدایی که در هنگام هدایت تماس به این IVR شنیده می شود ، انتخاب نمایید.

برای مثال در تصویر زیر Announcement ای با نام TechTik که از قبل بارگذاری شده است انتخاب گردیده است. توجه داشته باشید که اگر فایل های شما با فرمت و Bit Rate مناسب آپلود نشده باشد ، اگر چه در این قسمت قابل انتخاب است ، اما در زمان اجرای IVR پخش نمی گردد و با خطا مواجه خواهید شد.

مدیریت حساب های کاربری در Kerio Operator – قسمت پایانی

فیلد مهم بعدی Direct Dial می باشد. Direct Dial که به فارسی تماس مستقیم معنا می دهد ، باعث می شود کاربران بتوانند در زمان پخش Announcement در صورتی که داخلی مورد نظر خود را می دانند آن را شماره گیری کنند و به Extension مذکور متصل گردند.

این فیلد دو گزینه دارد. در صورتی که آن را بر روی Disabled قرار دهید این امکان برای کاربران غیر فعال خواهد شد و تنها می توانند شماره های اعلام شده توسط IVR را شماره گیری نمایند.

Invalid Retries فیلد کاربردی دیگری است که مشخص کننده تعداد مجاز اشتباه تماس گیرنده می باشد. برای مثال اگر شماره های تعریف شده برای دسترسی به منوهای مختلف IVR عددهای ۱ و ۲ و ۳ باشد ، اما کاربر کلید ۴ را فشار دهد ، بتواند اشتباه خود را تصحیح نماید.

پس از اینکه تعداد اشتباه های مجاز به مقدار تعیین شده در Invalid Retries برسد ، تماس قطع خواهد شد. این ویژگی برای جلوگیری از اشغال ماندن بیهوده خطوط بسیار مفید است.

همچنین در فیلد Invalid Retry Recording می توانید یکی از صداهای ضبط شده را مشخص کنید که در زمان فشردن کلید اشتباه توسط کاربر پخش خواهد شد.

اگر چک باکس گزینه Append Announcement on Invalid را فعال نمایید ، پس از پخش Invalid Retry Recording مجددا Announcement اصلی Play خواهد شد.

همچنین گزینه Invalid  Destination تعیین کننده مقصدی است که در زمان فشردن کلید صفر توسط کاربر تماس به آن ها منتقل می گردد. (تعیین این مقدار برای ایجاد IVR اجباری است )

قابلیت Follow Me در Elastix و Issabel

مقدار Timeout زمانی است که کاربر هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. از آن جایی که تعیین فیلد Timeout Destination نیز اجباری می باشد می توانید مقصد آن را داخلی اپراتور تعیین نمایید.

IVR Entries

در این قسمت بایستی کاربرد کلیدها را برای کاربر تعیین نمایید. به این منظور عدد مورد نظر را در فیلد Ext و کاربرد یا مقصد آن را در بخش Destination تعریف نمایید. با استفاده از دکمه سبز رنگ کوچک می توانید کلیدهای بیشتری را تعریف نمایید. جهت ساخت IVR های تو در تو می توانید سایر IVR ها را مانند راهنما بسازید و سپس Destination کلید های مورد نظر را به IVR های دیگر هدایت نمایید. برای مثال در مثال زیر کاربر با فشردن کلید ۱ به IVR با نام Welcome هدایت می گردد.

یا با فشردن کلید ۲ کاربر به داخلی مربوط به FAX متصل خواهد شد.

در انتها با فشردن کلید Submit منوی IVR را ایجاد نمایید. Apply Config را کلیک کنید. IVR در لیست برای شما نمایش داده خواهد شد.

دقت داشته باشید که پس از تعریف IVR برای اینکه تماس های ورودی به این منو هدایت شوند ، در قسمت Inbound Routes بایستی مقصد Inbound Route مورد نظر خود را در بخش Set Destination  تعیین نمایید.

اگر این مقاله برای شما مفید است ، لطفا آن را در شبکه های اجتماعی با دوستان تان به اشتراک بگذارید.

 

 

 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
7 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علی قشمی
علی قشمی
9 ماه پیش

سلام.زمانی که از بیرون تماس وارد داخلی منشی میشود ان تلفن مشغول صحبت کردن هست . سوال اینجاست چگونه وقتی منشی مشغول هست IVR تماس ورودی را به منشی دوم بفرستد (در مثال شما فکس اورده اید حال ان را با منشی عوض کنید)؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

ناشناس
ناشناس
1 سال پیش

thankkkkkkkk youuuuuuu

فروغ
فروغ
2 سال پیش

سلام ما دستگاه سانترالی داریم که ایرانیه (برند Carin) و خیلی خیلی قدیمی، و تلفن های کاربران هم تلفن های عادی هست، یک دستگاه مودم نیوراک FXO داریم ، و یک ایزابل، که چهارتا خط به این دستگاه FXO وصل شده، من میخوام بدونم آیا امکان پذیر هست که وقتی از بیرون سازمان با این خطوط تماس گرفته می شه و وویس انتخاب داخلی پخش میشه و کاربر داخلی مورد نظر را وارد میکنه ، این انتخاب داخلی به اینصورت باشه که انگار ما روی شاسی تلفن زدیم و داخلی رو گرفتیم (درواقع کارایی دکمه Flash روی تلفن منظورم همینه… بیشتر»

ایلی
ایلی
6 سال پیش

سلام وقت بخیر من دانشجوی ترم آخر کارشناسی شبکه های کامپیوتری هستم و موضوع پروژه من راه اندازی VOIP بر پایه Elastix هست. و چیزهایی که ازم خواستن راه اندازی تلفن گویا , پست الکترونیک و تماس صوتی هست که تلفن گویا رو شما خدارو شکر گفتید میشه قابلیت پست الکترونیک و تماس صوتی رو هم برام توضیح بدید زیاد وقتی برام نمونده . لطفا
با تشکر از شما

دکمه بازگشت به بالا