Solarwindsامنیتتکنولوژیسیسکوشبکه و ارتباطاتمانیتورینگ

تفاوت Trap و Polling در SNMP

SNMP به دو روش ( یا مدل ) قابل پیاده سازی است. برای اینکه تفاوت این دو مدل را متوجه شوید ، بایستی با اجزای کلیدی پیاده سازی این پروتکل آشنا باشید. این کامپوننت ها عبارتند از Network Management System ، Managed Device و Agent .

در تمام داکیومنت های معتبر دنیا و در تمام نرم افزارهای مانیتورینگ سه جزئی که نام برده شد ، با همین اسامی شناخته می شوند. البته بهتر است بدانیم Network Management System را به اختصار NMS نیز می نویسند. NMS وظیفه جمع آوری داده های ارسال شده از Agent و ارسال درخواست را بر عهده دارد. Managed Device به دستگاه هایی گفته می شود که پروتکل SNMP بر روی آن ها فعال شده باشد.

پیاده سازی SNMP در مدل Polling

Polling همان مدلی می باشد که به صورت پیش فرض در زمان پیکربندی SNMP اجرا می شود. برای مثال جهت پیکربندی تجهیزات Cisco به روش Polling می توانید به این مقاله مراجعه نمایید. در روش Polling یک Network Management System که در بیشتر اوقات نرم افزارهای مانیتورینگ مانند Solarwinds یا ManageEngine OPManager نقش آن را ایفا می کند درخواست های SNMP GetRequest را  در شبکه ارسال می کند و دستگا هایی که SNMP بر روی آن ها فعال شده باشد ، با SNMP Response به آن پاسخ می دهند.

پروسه ای که شرح داده شد ، مختص به Polling می باشد. در واقع در یک توضیح کوتاه Polling مدلی است که در آن NMS از Agent کوئری می گیرد.

SNMP Polling

پیاده سازی SNMP در مدل Trap

برای اینکه تفاوت Trap را با مدل Polling متوجه شویم ، بایستی ابتدا دلیل به وجود آمدن آن را بدانیم. همان طور که می دانید پروتکل SNMP با استفاده از مفهمومی به نام MIB که در مقاله “ MIB و کاربرد آن در پروتکل SNMP “ به طور کامل شرح داده شده است ، می تواند اطلاعات Object های زیادی را از یک دیوایس جمع آوری نماید. اگر قرار باشد تمام این اطلاعات به روش Polling دریافت شوند ، در شبکه های Enterprise ترافیک بسیار زیاد از اطلاعات غیر ضروری به سمت NMS ارسال می گردد. تصور کنید ۱۰۰ عدد سوئیچ سیسکو به تنهایی که هر کدام حداقل ۲۰ شی را در  ساختار MIB ذخیره کرده اند ، در هر بار SNMP Polling می توانند ۲۰۰۰ درخواست را ارسال نمایند. همین موضوع باعث شد که مدل دیگری برای دریافت اطلاعات مهم و اجرای دستورات از طریق SNMP پدید آید.

فعال کردن SNMP در ویندوز ۱۰

در مدل Trap هیچ درخواستی از سمت NMS برای جمع آوری دیتا صورت نمی پذیرد. بلکه Agent ها بر روی Managed Devices رخدادهای تعریف شده مهم را به صورت خودکار برای NMS ای که به آن ها معرفی شده است ارسال می کنند. در تصویر زیر که از وب سایت سیسکو تهیه شده است این موضوع به روشنی نشان داده شده است :

به زبان ساده در مدل Trap تنها Event های تعیین شده از سمت Agent برای Network Management System ارسال می گردد. در صورتی که Event توسط نرم افزار مانیتورینگ مهم تشخیص داده شود ، اطلاعات تکمیلی با روش Polling ردیافت می گردد.

در مقاله آینده روش پیکربندی Trap را در تجهیزات سیسکو توضیح خواهیم داد.

 

 

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
وحید
وحید
6 سال پیش

ممنون بسیار مطلب بجا و مناسبی بود

دکمه بازگشت به بالا