CCNA Routing & Switchingسیسکو

آموزش کاربردی شبکه های Lan تا سطح CCNA منحصرا (Routing&Switching)-قسمت پنجم حافظه درسویچ های سیسکو

در این مقاله می خواهیم در مورد انواع حافظه های موجود برروی سویچ های سیسکو بپردازیم و شمارا با نحوه ذخیره سازی هر یک آشنا کنیم.

با ما و مجله تک تیک همراه باشید.

درحالت کلی سویچ های سیسکو ۴ نوع حافظه یا Memory در خود جای داده است که هر کدام به نوعی در دخیره سازی Configuration  نقش خود را بازی می کنید .ما در این قسمت می خواهیم شما را با این ۴نوع حافظه آشنا کنیم و نحوه عملکرد هر یک را برای شما بیان کنیم:

حافظه RAM یا Random Access Memory درسویچ های سیسکو

 

حافظه ای سریع در سویچ و روتر های سیسکو می باشد که سرعت بسیار بالایی دارد و جزو حافظه های تصادفی می باشد،می توان گفت نقش یک حافظه RAM در سویج همانند همان نقشی است که یک RAM در PC بازی می کند ، در واقع RAM نوعی حافظه non-permanent است ، یعنی اطلاعات آن با قطع برق از بین می رود. !(فرار یا Volatile )

انواع حافظه RAM در سویچ و روتر های سیسکو به شرح زیر می باشد:

  •  Main Processor Memory
  •   Shared I/O Memory

هرکدام وظایف خاص خود را دارند و موارد مشخصی در آنها ذخیره می شود

مواردی که در Main Processor Memory ذخیره می شود :

  • Routing table
  • arp table
  • running config

نکته قابل توجه این است که درصورتیکه جداول مسیر یابی در روتر ها بزرگ و بزرگتر شوند به همان نسبت ، نیاز به حافظه RAM بیشتری دارید.

Shared I/O Memory یک از بخش هایی در حافظه RAM می باشد که می تواند محل ذخیره بافر و نگهداری موقتی Packet ها البته تا قبل از process باشد.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید RAM هایی که در سویچ ها نصب می شود به صورت ماژول همانند نصب بر روی PC و در ماژول های DRAM قابل نصب و ارتقاء است ضمنا هر روتر دارای سقف مجاز جه نصب RAM بسته به مدل و سری میباشد که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است با ریستارت شدن سویچ یا Reload آن مواجه شوید.

کاربرد RAM بدین صورت است که دستوراتی که هنوز ذخیره نشده اند در این حافظه قرار می گیرد.پس زمانیکه در حال استفاده از دستورات بدون ذخیره آنها هستیم در واقع از حافظه RAM استفاده می شود.

بنابراین جهت مشاهده محتویات این حافظه می توان از دستور فوق استفاده کرد:

Switch#show running-config

 

خروجی این دستور را در سویچ ۲۹۶۰ می توانید بدین صورت مشاهده کنید:

Switch#show running-config

version 12.2

no service timestamps log datetime msec

no service timestamps debug datetime msec

no service password-encryption

!

hostname Switch

!

anning-tree mode pvst

!

interface FastEthernet0/1

!

interface FastEthernet0/2

!

interface FastEthernet0/24

!

interface GigabitEthernet0/1

!

interface GigabitEthernet0/2

!

interface Vlan1

no ip address

shutdown

!

line con 0

!

line vty 0 4

login

line vty 5 15

login

!

end

حافظه NVRAM یا Non-Volatile Random Access Memory در سویچ های سیسکو

حافظه NVRAM یکی از حافظه های موجود در سویچ های سیسکو می باشد که محلی برای ذخیره سازی Startup Config روتر است ، یعنی دقیقا برعکس همانجایی که اطلاعات در RAM ذخیره می شد.پیش تر خدمت شما عرض کردم در RAM اطلاعاتی که هنوز ذخیره نشده اند قرار می گیرد در حالی که درNVRAM اطلاعات و دستوراتی اجرا می شود که در این حافظه ذخیره شده اند.در واقع پس از بارگزاری سیستم عامل یا همان IOS،اطلاعات کانفیگ روتر سیسکو یا همان Startup Config از روی حافظه  NVRAM خوانده می شود ،تازمانیکه اطلاعات هنوز ذخیره نشده است بر روی RAM قرار دارد اما به محض ذخیره کانفیگ تغییر و این تغییرات بر روی NVRAM ذخیره می شود ،

نکته:vlan database بر روی حافظه  NVRAM قرار دارد .

ذکر این نکته حائز اهمیت است که  Running Config بر روی RAM قرار دارد تا زمانی که با فرمان مثلا write memory بر روی NVRAM ذخیره شود ، در غیر این صورت با قطع جریان برق برق ، تغییرات نه تنها ذخیره نمی شوند بلکه سویچ از روی  آخرین Config موجود از روی NVRAM لود خواهد شد .

همانطور که در تصویر مشخص شده است حافظه NVRAM با شماره ۵ مشخص شده است که تقریبا در وسط Board قرار گرفته است.

نتیجه اجرای دستور فوق به شکل زیر می باشد:

TechTik#show startup-config

 

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشین،در مقاله بعدی مبحث آشنایی با انواع حافظه در سویچ های سیسکو ادامه می دهیم.مجله تک تیک را در شبکه های مجازی دنبال کنید و به دوستان خود معرفی نمایید.
۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا