MCSEشبکه و ارتباطاتلینوکسمایکروسافتمیکروتیکوب

همه چیز درباره CNAME Record و کاربرد آن

یکی از پایه ای ترین و مهم ترین مفاهیم دنیای شبکه که هر کارشناس و تکنسینی بایستی درباره آن آگاهی داشته باشد ، سرویس DNS است. البته در تمام دوره های IT از قبیل مایکروسافت ، سیسکو ، میکروتیک ، مجازی سازی و … این مفهوم آموزش داده می شود و جز سیلابس های اصلی هر دوره است. در این آموزش ما شما را با کاربرد یکی از مشهورترین و پرکاربردترین رکوردهای DNS ، یعنی رکورد CNAME آشنا خواهیم کرد.

CNAME Record چیست؟

CNAME Record که مخفف Canonical Name است به عنوان جایگزینی برای A Record محسوب می شود. می دانیم که A Record از ساده ترین نوع رکوردهاست که کاربرد اصلی Server دی ان اس را محیا می نماید. در واقع A Record شامل دو مقدار آی پی و نام است و بسته به نیاز کاربر نام ، یا آی پی یک Node را در شبکه ها برای درخواست دهنده ارسال می نماید. CNAME نیز مفهوم بسیار ساده ای دارد. درواقع CNAME Record یک نام مستعار را برای A Record تعیین می کند. همچنین در تعریف دیگر به آن نام مستعاری برای یک دامین دیگر گفته می شود. نام مستعار در زبان انگلیسی Alias یا لقب گفته می شود.

برای مثال دامین jobjoonet.com  را در نظر بگیرید. می دانیم که این دامین بر روی DNS شرکت Hosting مانند تمام دامین ها دارای یک A Record است که آدرس IP هاست مربوط در آن ذخیره شده است. اگر کاربری در مرورگر خود نام Jobjoonet.com را بنویسد و کلید Enter را بفشارد ، ابتدا دستگاه کاربر IP هاست Jobjoonet.com را از یک سرور DNS که در A Record ذخیره شده است به دست می آورد. سپس ، وب سایت از طریق IP برای کاربر بارگذاری خواهد شد. اما درصورتی که کاربر www.jobjoonet.com را بنویسد ، موضوع کمی متفاوت است. در این حالت ، www.jobjoonet.com در یک CNAME رکورد به عنوان نام مستعاری برای jobjoonet.com ذخیره شده است و به آن A Record اشاره می نماید. در نتیجه در زمان درخواست کاربر ابتدا CNAME Record و سپس A Record به اصطلاح Resolve خواهند شد.

آشنایی با سرویس DNS در Kerio Control

اما کاربرد CNAME Record به این موضوع خلاصه نمی شود. فرض کنید که وب سایت سازمان یا سرویس های مختلف سازمان شما بیش از یک Domain Name داشته باشند. برای مثال دامنه مثال قبلی با نام jobjoonet.com بایستی از طریق دامنه karjoonet.com نیز در دسترس باشد. در این حالت ، باز هم این امکان وجود دارد که یک CNAME Record را به عنوان نام مستعار یا Alias دامین jobjoonet.com تعیین کنیم و کاربران هر گاه karjoonet.com را درخواست می کنند به Jobjoonet.com هدایت خواهند شد.

دقت داشته باشید که تفاوت اصلی CNAME Record  با A Record در این موضوع است که CNAME Record همیشه به یک A Record اشاره می نماید و هیچ گاه نمی تواند یک آدرس IP را به عنوان مقدار بپذیرد.

یک اشتباه رایج درباره CNAME Record ها

با توجه به پاراگراف قبل ممکن است تصور کنید که CNAME Record همیشه به Domain ای اشاره می کند که متعلق به A Record است. در حالی که در واقعیت این اتفاق نمی افتد. بلکه CNAME به به آدرس IP ثبت شده در A Record مربوط اشاره می نماید و نه آدرس Domain !!!

به همین دلیل است که برای مثال زمانی که به جای karjoonet.com در مثال قبل یک CNAME برای blog.karjoonet.com ایجاد نمایید که به A Record مربوط به jobjoonet.com اشاره نماید ، دامنه jobjoonet.com به کاربر نمایش داده نخواهد شد. بلکه CNAME مربوط به blog.karjoonet.com تنها آدرس IP مربوط به A Record ثبت شده برای jobjoonet.com  را دریافت می نماید و سپس URL برای وب سرور با آن IP ارسال می شود. اکنون این Web Server است که تصمیم می گیرد blog.karjoonet.com کدام دایرکتوری بر روی هاست است و بایستی برای کاربر بارگذاری شود. در نتیجه در این وضعیت دایرکتوری blog و اطلاعات آن در صورت وجود به کاربر نهایی نمایش داده خواهد شد. در زیر تصویر یک CNAME Record را که از وب سایت CloudFlare استخراج نموده ایم مشاهده می نمایید :

تاریخچه و آینده امنیت DNS

یک نمونه رکورد CNAME

به دلیل کاربرد و سودمندی های استفاده از CloudFlare در مقاله آینده از این سری نحوه افزودن CNAME Record را در CloudFlare آموزش خواهیم داد.

همچنین در این ویدیو مشاهده کنید : نحوه افزودن رکوردهای دی ان اس در گوگل کلاود 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
3 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
حمید
حمید
5 سال پیش

دمتون گرم
واقعا مشکل من رو توی فهم این رکورد حل کرد
توضیحات عالی بود

نیما محمدی
نیما محمدی
5 سال پیش

ممنون از این مطلب مفید و کوتاه شما.

دکمه بازگشت به بالا