NSXشبکه و ارتباطاتمجازی سازی

مقدمه ای بر NFV یا Network Functions Virtualization

NFV یا Network Functions Virtualization که به فارسی مجازی سازی کارکرد های شبکه ترجمه می شود ، یک ابتکار عمل برای انتقال سرویس های شبکه که بر روی تجهیزات سخت افزاری وجود دارند به محیط مجازی است. اگر دقیق تر بگوییم ، با استفاده از NFV می توانیم کارکردهایی مانند Routing یا مسیریابی ، Load Balancing و فایروال را به صورت مجازی ( در قالب پکیج های ماشین مجازی ) بر روی سخت افزارهای اشتراکی پیاده سازی نماییم.
این امکان وجود دارد که چندین NFV مختلف را بر روی یک سرور استاندازد X86 اضافه کنیم و توسط Hypervisor ( مثلا VMware ESXi ) آن را مدیریت و مانیتور نماییم. این کار از این رو حائز اهمیت است که در این صورت نیاز به تهیه دیوایس های جداگانه و گران قیمت برای پیاده سازی سرویس های مختلف و Configuration دستی آن ها به دفعات از بین خواهد رفت. همچنین تصور کنید که چه قدر نیاز به زیرساخت Passive و کابل کشی ( Cabling ) پیچیده از بین خواهد رفت. در نتیجه در نفر / ساعت سازمان ها به شدت صرفه جویی می شود.

NFV در قالب سناریو چگونه است؟

برای مثال فرض کنید که Administrator شبکه نیاز داشته باشد پهنای باند یکی از Router های مجازی را افزایش دهد. در این صورت با توجه به ویژگی های محیط مجازی مانند Live Migration به سادگی Router مجازی را به هاست دیگری با پهنای باند بیش تر یا منابع پردازشی بیش تر انتقال می دهد و حتی لحظه ای قطعی سرویس و تغییر پورت و دیاگرام کابل کشی وجود نخواهد داشت.
حتی راه حل دیگری در این سناریو وجود دارد. Virtualization Administrator تنها با ایجاد یک Router مجازی دیگر در همان هاست یا هاست های دیگر یک Load Balancing بین هر دو Router ایجاد می نماید.
NFV به طور مشخص در اکتبر ۲۰۱۲ توسط یک گروه از Network Service Provider ها در کنفرانس SDN و OpenFlow معرفی شد. در تصویر زیر از وب سایت Tech Target شما معماری کلی NFV شامل VNF های مختلف را مشاهده می نمایید. VNF که مخفف Virtual Network Function است در واقع به ماشین های مجازی گفته می شود که هر کدام یک کارکرد خاص سرویس های شبکه را در قالب یک Package ارائه می نمایند. این تعریف اگر چه دقیق نیست اما کمک زیادی به فهمیدن موضوع می کند.
Virtial Network Functions

تفاوت NFV با SDN چیست؟

این پرسش بسیاری از کاربران عزیز تک تیک است. باید بگوییم که SDN در واقع مکمل فناوری NFV است. شما با استفاده از تکنولوژی NFV سرویس های شبکه را مجازی سازی می نمایید. اکنون به راحتی با استفاده از فناوری هایی که SDN به ارمغان می آورد خواهید توانست Policy ها یا سیاست هایی را تعیین کنید که عملیات لازم الاجرا بر روی VNF ها را اتوماسیون ( Automate ) نماید.
برای اطلاعات بیش تر درباره پیاده سازی سرویس های مرتبط از شما دعوت می کنیم که مقاله های زیر را مطالعه نمایید :
مقاله های مرتبط با NSX
پروتکل های NetFlow و IPFIX و کاربرد آن ها به زبان ساده

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا