Veritas Backup

معرفی نرم افزار Veritas Backup Exec

مهمترین بخش یک سازمان، “کارمندان”،  “داده”ها و “سیستم” های آن مجموعه میباشد. حفاظت از داده ها و سیستم ها به دلیل رشد روز افزون آنها در سازمان و پیچیدگی زیر ساخت های آن، سخت و دشوار است. یکی از مشکلات اساسی و ریسک های بزرگی که اکثر سازمانها با آن مواجه هستند خطرات ناشی از انهدام اطلاعات می باشد. دلایل متعددی برای از بین رفتن اطلاعات وجود دارد از جمله باگ های موجود در نرم افزارها، ویروس ها، حذف های تصادفی، خرابی هاردها و یا بلایای طبیعی همچون آتش سوزی، سیل و….

مشخصات یک سیستم ایده آل

سیستم ها و تکنولوژی های مختلفی برای گرفتن نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات در شبکه وجود دارد که هر کدام ویژگی هایی دارند، یک سیستم گرفتن نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات خوب باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • امکان بازیابی اطلاعات در کمترین زمان ممکن را داشته باشد (مطابق با خسارات مالی ناشی از یک ساعت وقفه کاری در بخشهای مختلف
  • امکان نگهداشت نسخههای زمانی مختلفی از دادهها وجود داشته باشد
  • امکان ایجاد زمانبندی برای گرفتن نسخه پشتیبان طبق سیاستهای امنیتی (Policy Security) سازمان وجود داشته باشد
  • امکان آرشیو کردن اطلاعات و نگهداری آنها در سایت (فضای کاری) و بیرون از سایت یا بیرون از فضای کاری (site-off) وجود داشته باشد
  • امکان پشتیبانگیری باید در کمترین زمان ممکن وجود داشته باشد به گونه ای که بتوان از تمامی داده ها در زمان های غیر کاری نسخه پشتیبان تهیه کرد
  • امکان تهیه نسخه های پشتیبان از سیستم ها و برنامه های کاربردی مختلف (مانند Shareهای ویندوز، پایگاه های داده اوراکل، SQL ، برنامه Exchange
  • امکان پشتیبانگیری از سیستمهای عامل مختلف (ویندوز، لینوکس)
  • امکان پشتیبانگیری خودکار وجود داشته باشد

Backup Exec به شما کمک می کند تا در کمترین زمان، اکثر مشکلات مربوط به پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات حائز اهمیت در سازمان خود را برطرف کنید. این نرم افزار به شما کمک می کند از انتظاراتی که از یک برنامه ی ساده ی بازیابی اطلاعات دارید فراتر بروید، هزینه های ذخیره سازی را کاهش دهید و از امنیت اطلاعات محرمانه مطمئن شوید.

این نرم افزار قبلا توسط Symantec ارائه می شد اما از سال ۲۰۱۶ کمپانی Veritas Technologies به عنوان یک شرکت مستقل به توسعه Backup Exec پرداخت.

Backup Execدو ویژگی منحصر به فرد را در عین نگهداری سرعت و اطمینان زیاد با یکدیگر ترکیب کرده است. ویژگی اول قابلیت بازگرداندن اطلاعات بر روی یک سخت افزار غیر مشابه و ویژگی دوم قابلیت بازیابی اطلاعات از راه دور می باشد. نتیجه این ترکیب آزادی عمل استثنایی مدیر شبکه برای احیای سیستم ها در هر زمان و از هر مکان بر روی هر سخت افزاری است.

برخی از امکانات این نرم افزار Veritas Backup Exec

  • کاهش زمان احیای سیستم ها
  • با استفاده از قابلیت هایی مانند مدیریت یکپارچه نسخه های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت افزار غیر مشابه، مدت زمان احیای سیستم های آسیب دیده به طرز چشمگیری کاهش می یابد و می توان ظرف مدت کوتاهی، سیستم عامل و اطلاعات یک کامپیوتر آسیب دیده را بطور کامل احیا نمود.
  • سازگاری و انعطاف پذیری بالا
  • این نرم افزار دارای امکان تهیه نسخه های پشتی بان بر روی کلیه ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره می باشد.همچنین می توان نسخه های پشتیبان را بر روی هر کامپیوتر دلخواه در شبکه نیز ذخیره نمود. کلیه اطلاعات بر روی یک فایل ذخیره می شوند و این فایل به آسانی قابل بازیابی بر روی هر سیستمی می باشد.
  • مدیریت متمرکز از یک محل
  • در سازمان هایی که شبکه های آنها دارای تعداد قابل توجهی کامپیوتر باشد، می توان کلیه عملیات تهیه نسخه های پشتیبان و یا احیای آنها را از راه دور و به وسیله کنسول مدیریتی انجام داد و نیازی به حضور فیزیکی مدیر شبکه برای انجام این امور نیست.
  • کلیه فعالیت های این نرم افزار به صورت غیر محسوس انجام می پذیرد و برای تهیه نسخه های پشتیبان، نیازی به بستن فایل های در حال استفاده یا قطع فعالیت جاری سیستم است. حتی این برنامه را می توان طوری تنظیم کرد تا در رخدادهای خاص مثلا نصب یک برنامه، افزایش یا کاهش حجم دیتا، ورود کاربر به سیستم و یا در زمان بندی های خاص به طور خودکار اقدام به Backup نماید.
  • این برنامه با قابلیت تهیه نسخه پشتیبان به صورت کامل، افزایشی و دوره ای همچنین پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهای ذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره گزینه بسیار مناسبی برای تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات موجود در شبکه است.
  • بسته به حجم اطلاعات و برنامه های نصب شده بر روی یک سرور، بازیابی اطلاعات به وسیله آن معمولا کمتر از نصب یک ویندوز به تنهایی زمان می برد.
  • قبل از نصب هر سخت افزار جدید و یا تغییر اساسی در سیستم، می توان از وضعیت فعلی سیستم یک نسخه کپی تهیه نمود و بعد اقدام به نصب سخت افزار و یا نرم افزار جدید نمود و در صورت بروز هر نوع ایراد، می توان به سرعت سیستم را به آخرین وضعیت قبل از اعمال تغییرات بازگرداند.
  • با استفاده از این نرم افزار می توان از اطلاعات موجود در بانکهای اطلاعاتی، از جمله DB2، Oracle، SQL Server و غیره در حالت کار و بدون نیاز به قطع فعالیت های آن نسخه پشتیبان تهیه نمود.
۴.۲ ۵ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ريحانه
ريحانه
4 سال پیش

با سلام
در توضیحات نوشته شده که می توان از این نرم افزار برای تهیه بکاپ از پایگاه ها داده های مختلف نیز استفاده نمود.
من می خوام که در یک سازمان از یک سرور مرکزی، بکاپ های پایگاه ها داده های مختلف رو که در سیستم عامل های متفاوتی هستند رو تهیه و مدیریت کنم.
ممنون میشم اگر تجربه ای در این زمینه دارید،در اختیارم قرار دهید.

دکمه بازگشت به بالا