NSXvcenterVMWareمجازی سازی

مفاهیم شبکه در vSphere ESXi و vCenter نسخه ۶.۵

امروزه تقریبا هیچ متخصص حوزه فناوری وجود ندارد که از تسلط به مفاهیم مجازی سازی علاوه بر کانسپت های سیستم عامل های لینوکس و مایکروسافت برای یافتن یک شغل خوب بی نیاز باشد. یکی از پلت فرم های مجازی سازی پر استفاده VMware است. در این مقاله مفاهیم مهمی از بخش شبکه VMware را برای کسانی که به تازگی در حال آشنا شدن با زیر ساخت های مجازی هستند به زبان ساده توضیح خواهیم داد.

Physical Network

شبکه ای که ماشین های فیزیکی به آن متصل هستند را Physical Network می گویند. ماشین های فیزیکی از طریق این شبکه دیتا را ارسال و دریافت می نمایند. اصولا در پلت فرم مجازی سازی VMware ، شبکه هاست هایی را که بر روی آن ها VMware ESXi راه اندازی شده است را Physical Network می گویند.

Virtual Network

شبکه مابین ماشین های مجازی که به صورت Logical ( منطقی ) بر روی یک هاست فیزیکی به هم متصل هستند را Virtual Network می گویند. Virtual Machine ها می توانند به شبکه های مجازی یا Virtual Network هایی که شما ایجاد کرده اید متصل شوند.

Opaque Network

شاید اگر شما یک کاربر حرفه ای مجازی سازی نیز باشید این اصطلاح کم تر در منابع فارسی به چشم تان خورده باشد. به طور کلی Opaque Network به شبکه ای گفته می شود که توسط یک جز یا Entity خارج از vSphere  ساخته و مدیریت می شود.

برای مثال شبکه مجازی که توسط VMware NSX ساخته و مدیریت می شود و در vCenter Server نمایش داده می شود ، یک نوع شبکه از نوع Opaque Network و از نوع nsx.LogicalSwitch است. امکان جالبی که درباره Opaque Network ها وجود دارد این است که می تواند یک حمایت برای آدپتور شبکه ماشین مجازی باشد. برای مدیریت Opaque Network ها معمولا از VMware NSX Manager یا VMware NSX API استفاده می شود.

Physical Ethernet Switch

همه ما می دانیم که سوئیچ فیزیکی چیست. در زیرساخت مجازی این سوئیچ ها مدیریت ترافیک شبکه را بین ماشین های فیزیکی بر عهده دارند. واضح است که سوئیچ فیزیکی دارای چندین پورت است که هر کدام از آن ها می تواند به یک ماشین فیزیکی یا یک سوئیچ دیگر متصل باشد. همچنین رفتار هر کدام از پورت ها قابل تعیین بر اساس نیازمندی های ماشین فیزیکی که به آن متصل می باشد است. Physical Ethernet Switch ها هسته اصلی و مرکزی یک شبکه مجازی هستند.

vSphere Standard Switch

تمام مواردی که درباره سوئیچ فیزیکی گفته شد درباره یک vSphere Standard Switch نیز صدق می کند و شما به راحتی می توانید از طریق Physical Ethernet Adapter یک استاندارد سوئیچ را به یک Physical Ethernet Switch  متصل نمایید. به Physical Ethernet Adapter ها Uplink Adapter نیز می گویند . این کار باعث می شود که شبکه مجازی با شبکه فیزیکی در ارتباط باشد. همچنین درست مانند این است که از طریق اتصال یک سوئیچ فیزیکی به سوئیچ فیزیکی دیگر شبکه بزرگ تری ایجاد نماییم.

البته این موضوع که vSphere Standard Switch ها شباهت بسیاری به سوئیچ های فیزیکی دارند به این معنا نیست که تمام کاربرد های آن ها را داشته باشند.

تا این جا همه آن چه که درباره مفاهیم پایه شبکه های مجازی باید بدانیم را فرا گرفتیم. در مقاله های آینده درباره Standard Port Group ، vSphere Distributed Switch ، Host Proxy Switch ، Distributed Port ، Host Proxy Switch ، NIC Teaming ، vLAN و … صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

۱ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
1 سال پیش

danke

دکمه بازگشت به بالا