تازه های تکنولوژیتکنولوژیشبکه و ارتباطات

UbiQuiti UniFi ، راه کار شبکه های بی سیم حرفه ای

تصور کنید که پیشنهاد طراحی یک شبکه LAN بی سیم بزرگ به شما ارائه شده است. برای مثال قرار است که در یک هتل بسیار بزرگ چند ده طبقه ای ارتباط اینترنت وایرلس را برای مهمانان هتل فراهم نمایید. در این صورت راه حل شما چیست؟ احتمالا نام Cisco Meraki را در این خصوص شنیده باشید. اما می دانیم که قیمت این راه حل در ایران به حدی زیاد خواهد بود که به صرفه نخواهد بود. Solution دیگری که با هزینه اولیه کم امکان پذیر است استفاده از برندهای ارزان قیمت به عنوان Access Point است.

اما تفاوت Cisco Meraki با راه حل دوم چیست؟ و آیا راهکار مناسب دیگری وجود ندارد؟ در راه حل دوم شما تعداد بسیار زیادی Access Point خواهید داشت که احتمالا قرار است به صورت یکسان پیکربندی شوند تا ارتباط مهمانان هتل در تمام ساختمان وجود داشته باشد. اما واضح است که پیکربندی تک به تک و نگه داری ، به روزرسانی و تغییر Config این تعداد Access Point به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. از این رو راهکارهایی مانند Cisco Meraki به وجود آمده اند که امکان پیکربندی مجتمع و متمرکز چنین شبکه بی سیمی را به وجود می آورند. همان طور که گفته شد قیمت تجهیزات سیسکو در این تعداد و تهیه لایسنس و … در ایران بسیار زیاد است و احتمالا امکان پذیر نیست. در این مقاله به معرفی راه کار Ubiquiti Unifi خواهیم پرداخت.

بررسی پروژه واقعی پیاده سازی شده با تجهیزات Ubiquiti Unifi

جهت رسیدن به نتیجه بهتر در جست و جوی پروژه های انجام شده به مطلب منتشر شده در وب سایت تروی هانت درباره تجربه یک رستوران به نام Alfresco برخوردیم. این رستوران در هر شب حدود ۵۵۰ مشتری دارد. در هر ساعت حدود ۲۴۰ نفر در رستوران ( شامل پرسنل و مشتریان ) حضور دارند. سفارشات مشتریان نیز از طریق iPad هایی که به وایرلس متصل هستند دریافت می شود. بنابراین هرگونه قطعی شبکه بی سیم غیرقابل قبول است. به دلیل حضور توریست ها از کشورهای مختلف در این رستوران اینترنت رایگان الزامی بوده است. چرا که معمولا توریست ها از سیم کارت دیتا بی بهره هستند.

تا قبل از استفاده از UniFi این رستوران با مشکلات زیادی رو به رو بود. قدرت اکسس پوینت ها تحمل بار زیاد ترافیک اینترنت را نداشت و در بعضی از موارد به علت اتصال هم زمان تعداد زیادی Endpoint نیاز به راه اندازی مجدد و مشکلاتی از این قبیل داشتند.

در تصویر زیر از وب سایت تروی هانت ، دیاگرام شبکه UniFi به روشنی ارائه شده است ( Network Topology )

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید اینترنت از طریق یک Security Gateway از شرکت Ubiquiti دریافت می شود. این Security Gateway نه تنها نقش مودم را ایفا می کند ، بلکه وظیفه تامین امنیت را به عنوان یک فایروال قدرتمند به عهده دارد.

سایر تجهیزات با واسطه یک سوئیچ ۸-۱۵۰W به یکدیگر متصل شده اند. تمام پورت های این سوئیچ PoE هستند و در نتیجه نیازی به برق کشی جداگانه جهت تجهیزات وجود نخوهد داشت. دیوایس دایره شکل با نام AP AC HD اکسس پوینت های قدرتمند و زیبای Ubiquiti هستند که کاملا با تکتولوژی UniFi سازگار شده اند. همان طور که از شکل آن مشخص است ، به طور معمول برای سقف مناسب هستند. در صورتی که به دنبال Access Point ای برای نصب بر روی دیوار باشید ، می توانید از مدل AC Wall استفاده نمایید.

اما Cloud Key چیست؟ Cloud Key قلب تپنده و برگ برنده این شبکه وایرلس است. نرم افزار قدرتمند سوئیت UniFi بر روی کلود کی قرار دارد که پیکربندی متمرکز و امکانات بسیار دیگری مانند مانیتورینگ کاربران ( میزان مصرف ، MAC Address ، MAC Filtering و … ) را امکان پذیر می نماید.

شخصا طراحی Cloud Key را بسیار تحسین می کنم. اول به این دلیل که این قطعه بسیار کوچک است. دلیل دوم اینکه به راحتی بر روی دیوار یا هر سطح سبکی پیچ می شود. همه این ها باعث می شود که استفاده از آن در فضاهای فروشگاهی ، رستوران و کافی شاپ که به طور معمول اتاق سرور وجود ندارد هیچ مشکلی از نظر فضا و دکوراسیون به وجود نیاید. اما بهترین ویژگی آن اسلات SD Card است که می توانید به راحتی پشتیبان پیکربندی تان را بر روی آن ذخیره نمایید.

Cloud Key نیز مستقیم به Switch  متصل می شود.

اگر دوباره به تصویر بالا نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که یک دیوایس به نام Mesh بدون توضیح باقی مانده است. دیوایس Mesh در واقع یک Repeater برای افزایش محدوده تحت پوشش Access Point ها است. فرض کنید که در جایی کابل شبکه در دسترس قرار ندارد و تنها برق در دسترس است. در این صورت شما می توانید از طریق یک دیوایس Mesh تنظیمات نزدیک ترین AP را دریافت نمایید و دوباره با قدرت بالا امواج وایرلس را تقویت نمایید. در این صورت در هیچ نقطه ای قعطی نخواهید داشت.

در پایان جالب است بدانید که مراحل راه اندازی شیکه وایرلس این رستوران در وب سایت یوتیوب نیز قرار داده شده است. در ایران نیز پروژه های بسیاری از UniFi Ubiquiti استفاده کرده اند و جهت مشاوره در این زمینه می توانید از قسمت نظرات همین مقاله استفاده نمایید.

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سعید
سعید
2 سال پیش

سلام هندس
روزتون بخیر
من برنامهubiquti networkvبر روی سیستمم نصب کردم ولی کار کردن با برنامه رو درست نمیتونم انجام بدم
اگه امکانش هست میخواستم سایتی مقاله یا هرچیزی که بتونه کمکم کنه رو بهم معرفی کنید

دکمه بازگشت به بالا