Linux ApplicationLinux Secretsلینوکس

Package Manager ها در توزیع های مختلف لینوکس

هر بسته در توزیع های لینوکس امکانات یک بخش خاص از سیستم را فراهم می کند. برای مثال کرنل لینوکس ، کامپایلر سی ، کد ارتباطات با دیوایس های USB و مرورگر Firefox همگی نمونه هایی از Package ها یا بسته ها در لینوکس هستند.

گاهی این پکیج ها به یکدیگر وابسته اند. برای مثال از آن جایی که فایرفاکس می تواند از طریق SSL/TLS ارتباط برقرار کند ، در نتیجه نیاز به قابلیت رمزنگاری و رمزگشایی ارتباطات SSL و TLS دارد و تا زمانی که پیکیج بربوط به اینکار نصب نشده باشد فایرفاکس نیز نمی تواند نصب شود.

یک Utility در لینوکس عمل Unpacking و قرار دادن تکه ها در جای مناسب را صورت می دهد. همچنین لازم است که ابزار مربوط دقیقا بداند که بایستی هر Package را چطور از اینترنت دریافت کند و همچنین نیازمندی ها یا وابستگی های مورد نیاز آن چیست؟ در ادامه ابزار مدیریت پکیج یا Package Management را در Debian Family Systems معرفی خواهیم کرد. ( توزیع های زیرمجموعه Debian )

ابزار مدیریت پکیج یا Package Management در Debian Family Systems

Underlying Package Manager تنها می دانند که چطور بایستی پکیج ها را نصب یا حذف و اقدام به ساخت آن ها کنند. بنابراین آن ها مانند Higher Level Package Management Systems وابستگی های بسته ها را نمی دانند و نمی توانند آن ها را به صورت خودکار از اینترنت دانلود نمایند. Dpkg از نوع Undelying Package Manager است.

APT که مخفف Advanced Package Tool  است در توزیع های زیرمجموعه Debian به عنوان Higher – Level Package Management شناخته می شود. APT دارای User Inteface های متعددی است که از جمله آن ها می توان apt-get ، aptitude ، synaptic ، Ubuntu Software Center  و Update Manager را نام برد.

پیکیج منیجر دبین

ابزار مدیریت پکیج یا Package Management در Red Hat

Red Hat Package Manager یا RPM  دیگر ابزار مدیریت بسته محبوب در توزیع های لینوکس است. این ابزار توسط Red Hat توسعه داده شده است و بر روی توزیع های بسیار زیادی مانند openSUSE ، Mandriva ، CentOS و Oracle Linux عمل می کند. High Level Package Manager هایی که بر پایه RPM عمل می کنند شامل yum و PackageKit هستند.

پکیج منیجر ردهت

در مقاله های آینده تک تیک شما را با نحوه کار مشهورترین Interface های Package Manager در محیط گرافیکی انواع توزیع های لینوکس آشنا خواهیم کرد.

 

۴.۵ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا