لینوکس

نجات سیستم عامل لینوکس از هنگ یا کرش با REISUB

اگر لبنوکس شما به اصطلاح هنگ کند ، چه کاری انجام می دهید؟ بلافاصله به سراغ دکمه پاور بر روی دستگاه می روید؟ آیا فکر می کنید راه جایگزین دیگری وجود ندارد؟ این مقاله جذاب در وب سایت تک تیک به شما روشی سودمند را به عنوان جایگزین فشردن دکمه Power  دستگاه معرفی می کند. این روش به REISUB مشهور است.

REISUB چیست؟

در واقع REISUB بخشی از یک مکانیزم بسیار پیشرفته تر و بزرگ تر به نام sysRQ است. زمانی که لینوکس شما هنگ می کند و فکر می کنید که اگر با فشردن کلید پاور مشکلی برای سیستم عامل یا فایل های شما ایجاد می شود ، این مکانیزم به داد شما خواهد رسید. حتما دقت کرده اید که در زمان Crash سیستم عامل هیچ کلیدی کار نمی کند و شما نمی توانید دستورات reboot و … را اجرا نمایید. اما کلید های جادویی که ما به شما خواهیم گفت ، بدون توجه به علت به وجود آمدن وضعیت ، حتما عمل خواهند کرد.

اگر می خواهید درباره این کلید ها بیش از آن چه که ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد ، بدانید ، مقاله ای که در این لینک ویکی پدیا قرار دارد نقطه شروع خوبی خواهد بود.

نکته : فشردن هم زمان کلید هایی که در ادامه خواهیم گفت بلافاصله سیستم عامل را ریبوت خواهد کرد. درست مانند زمانی که دکمه ریبوت دستگاه را فشار می دهید. یا اینکه کامند reboot –f را اجرا می کنید.

ALT + PrintScreen + B

در واقع کافی است که تک تک حروف عبارت REISUB را به ترتیب و به همراه کلید های ALT و PrintScreen بفشارید. اما این کلید ها چه پیامی را برای سیستم عامل لینوکس به همراه دارند؟

کلید R که از حرف وسط واژه unRaw گرفته شده است مرحله آماده سازی برای اجرای دستورات بعدی است.

کلید E که از حرف دوم کلمه tErminate گرفته شده است یک سیگنال TERM را برای تمام پروسس های در حال اجرا ارسال می کند و سعی بر این دارد که آن ها را به صورت Gracefully از کار بیاندازد.

کلید I حرف دوم عبارت kIll جهت ارسال سیگنال Kill به پروسس های باقی مانده است.

کلید S حرف اول عبارت Sync است که دیتاهای موجود در RAM را در دیسک شما flush می کند. همین عمل باعث یکی از تفاوت های اصلی اجرای REISUB با عمل ریبوت سخت افزاری می شود. چرا که در این حالت ممکن است بسیاری از فایل هایی که قبل از هنگ کردن سیستم عامل در حال کار با آن ها بوده اید و ذخیره نشده اند ، ذخیره شوند !!!

Unmount که مربوط به حرف U می باشد ، همه فایل سیستم ها را به صورت Read Only مونت مجدد می نماید.

و در آخر B از حرف سوم reboot گرفته شده است که سیستم عامل را ریبوت می نماید.

اجازه دهید یک بار دیگر نحوه اجرای دستورات گفته شده را بر روی کیبورد به صورت دقیق تر شرح دهیم :

ابتدا کلید های Alt و PrintScreen را به صورت هم زمان فشار دهید و پایین نگه دارید. اکنون کلید های گفته شده در بالا را به ترتیب فشار دهید. دقت داشته باشید بین فشردن هر یک از حروف REISUB بایستی فاصله ای حدود ۳ ثانیه وجود داشته باشد و کلید های PrintScreen و ALT تا انتهای اجرای تمام دستورات پایین نگه داشته شده باشند. بلافاصله پس از فشردن آخرین کلید ، یعنی کلید B کامپیوتر ری استارت می شود.

به عنوان نکته آخر ، در بعضی از توزیع های لینوکس ، ممکن است این قابلیت فعال نباشد. برای حصول اطمینان از فعال بودن آن به مسیر /proc/sys/kernel/sysrq  مراجعه و آن را با دستور cat اکو نمایید. در صورتی که sysrq فعال باشد ، مقداری به جز صفر را بر می گرداند.

REISUB

 

 

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا