لینوکس

استفاده از دستور hostnamectl جهت تغییر Host Name در لینوکس رد هت و CentOS

یکی از کارهای مهمی که به طور معمول در زمان نصب هر سیستم عاملی انجام می دهیم ، تغییر Host Name یا نام کامپیوتر است. این امر به آن جهت انجام می گیرد تا آسان تر بتوانیم هر دستگاه را در شبکه مان شناسایی کنیم ، یا اینکه براساس داکیومنت های سازمان نظم و ترتیب خاصی را اجرا کنیم. در بعضی از سرویس ها نام هاست برای دسترسی راحت تر کاربران بسیار مهم است و باید از نام هایی استفاده شود که مشتریان و کاربران ، بتوانند آن ها را به خاطر بسپارند. یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای تغییرات در خصوص Host Name در سیستم عامل لینوکس ، ابزار HostNameCTL است. در این راهنما نحوه استفاده از این دستور را فرا خواهید گرفت.

استفاده از دستور hostnamectl جهت تغییر Host Name در لینوکس رد هت و CentOS

اگر دستور hostnamectl را به همراه ویژگی Status اجرا نمایید ، نام هایی که در حال حاضر به کامپیوتر شما اختصاص دارند را نمایش خواهد داد. به این منظور مانند تصویر زیر عمل نمایید :

استفاده از دستور hostnamectl جهت تغییر Host Name در لینوکس رد هت و CentOS

باید بدانید در واقع Option پیش فرض این دستورو بسیاری از دستورات دیگر در لینوکس نیز ویژگی Status است. این به معنای آن است که اگر شما دستور hostnamectl را بدون ویژگی status در انتها نیز اجرا نمایید تفاوتی در نتیجه نخواهد داشت.

حال با ویژگی set-hostname می توانید نام دیگری را برای دستگاه تان برگزینید. به تصویر زیر دقت کنید :

استفاده از دستور hostnamectl جهت تغییر Host Name در لینوکس رد هت و CentOS

در اینجا تمام نام های سیستم شما از انواع مختلف به نامی که به جای واژه name وارد می کنید تغییر خواهید یافت. به عنوان یک نکته بهتر است بدانید که فاصله یا space در نامی که انتخاب می کنید ، خود به خود تبدیل به خط تیره یا دَش – خواهد شد.

همچنین تمامی کاراکترهای نامتعارف و مخصوص در هنگام اجرای این دستور از نامی که تعیین کرده اید حذف خواهند شد.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا