تکنولوژیشبکه و ارتباطات

پورت SFP بی-دایرکشنال یا BiDi SFP

با توسعه تکنولوژی WDM ، انتقال و دریافت سیگنال های نوری در طول موج های مختلف بر روی تنها یک فیبر امکان پذیر شده است. پورتی که به این فیبر تکی متصل می شود BiDi SFP نام دارد. تکنولوژی WDM نیز کوتاه شده عبارت Wavelength-division multiplexing است که با تسهیم چند حامل سیگنال نوری در تنها یک فیبر نوری به وسیله استفاده از طول موج های مختلف نور لیزر باعث امکان پذیری استفاده از تنها یک کابل به جای شیوه قدیمی کابل های دوقلوی فیبر نوری شده است. ( اگر فیبرهای نوری سنتی را نگاه کنید هر کدام دو فیبر مجزا دارند که یکی برای دریافت و یکی برای ارسال داده است )

بنابراین BiDi SFP برای استفاده در دیتاسنتر های امروزی بسیار مقرون به صرفه تر و مناسب تر است. به همین دلیل محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در ادامه برخی از دلایل مهم محبوبیت BiDi SFP را با جزئیات بیشتری مرور خواهیم کرد :

چرا از BiDi SFP استفاده کنیم؟

اولین و واضح ترین دلیل این است که در BiDi SFP لینک های دیتا به جای یک کابل دوتایی در کابل تکی قرار دارند و همین موضوع باعث کاهش مواد مصرفی تولید کابل و کاهش فضای مورد نیاز در دیتاسنتر جهت کابل کشی می باشد. با تبدیل کابل دوتایی به تکی ، دیگر نیازی به پورت دوقلو در SFP مانند ماژول های SFP سنتی نخواهد بود. در SFP ماژول های قدیمی یک از پورت ها جهت ارسال داده ( TX ) و دیگری جهت دریافت ( RX )  استفاده می شد.

دومین دلیل بهره گیری از BiDi SFP کاهش هزینه است. نیاز به مواد مصرفی کم تر برای کابل های فیبر نوری که به صورت BiDi SFP کار می کنند و نصف شدن تعداد Patch Cord و پورت های Patch Panel  هزینه را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

در پایان باید بدانید که BiDi SFP می تواند سیگنال نوری را تا ۱۲۰ کیلومتر منتقل کند !

در تصویر سمت راست زیر SFP های سنتی و  در تصویر سمت چپ یک BiDi SFP را مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است که کلمه BiDi مخفف عبارت Bidirectional  به معنای کاربرد در دو جهت می باشد.

 

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا