VMWareمجازی سازی

TCP/IP Stack در VMware vSphere چه کاربردی دارد؟

در شبکه های مجازی تنوع ترافیک ها بسیار بیش تر از محیط فیزیکی است. توانایی ایجاد انواع مختلف اجزای مجازی ما را با انواع جدیدی از ترافیک ، آن هم فقط بر روی یک هاست فیزیکی! رو به رو می کند. بنابراین زمانی که این ترافیک های بخواهند از کارت شبکه فیزیکی هاست خارج شوند ، نه تنها مقاصد مختلفی را خواهند داشت ، بلکه نیاز دارند به سمت Gateway های متفاوتی نیز هدایت شوند. این یکی از دلایلی است که از نسخه ۵.۵ مجازی ساز vSphere امکانی به نام TCP/IP stack وجود داشته است. در این مقاله به زبان ساده کاربرد این ویژگی را توضیح خواهیم داد.

TCP/IP Stack در VMware ESXi چه کاربردی دارد؟

در تمام Best Practice های شرکت VMware  توصیه می شود که به ازای هر نوع از ترافیک در VMware یک VMkernel Adapter اختصاصی و جدا ایجاد شود. اما انواع مختلف ترافیک در ESXi کدامند؟ برای مثال ترافیک Management ، ترافیک vMotion ، vSAN ، iSCSI و vSphere Replication هر کدام یک نوع خاص از ترافیک شبکه ای در VMware دارند که کاربرد متفاوتی دارند. ویژگی TCP/IP Stack با ایجاد یک Traffic Profile یا شناسنامه ترافیکی برای هر کدام از این ترافیک ها ، باعث می شود یک  پیکربندی خاص از VMkernel Adapter بتواند وظایف متعددی را به انجام برساند.

انواع مختلف ترافیک های VMware را در تصویر زیر مشاهده می نمایید :

ترافیک های شبکه در VMware ESXi

تا قبل از vSphere 5.5 تنها یک TCP/IP Stack وجود داشت که بین تمام انواع ترافیک به اشتراک گذاشته شده بود. در این حالت اگر نیاز به Segmentation در شبکه وجود داشت ، نمی توانستیم از چند subnet یا vLAN در یک VMkernel استفاده کنیم ، چرا که همه انواع ترافیک باید از یک Default Gateway استفاده می کردند.

در vSphere 5.5 شرکت VMware قابلیتی را معرفی کرد که با ایجاد یک TCP/IP stack از طریق محیط Command Line  می توانستیم تنها بعضی از انواع ترافیک را به صورت متفاوتی مسیر دهی کنیم. اما اکنون دیگر حتی این محدودیت نیز وجود ندارد و می توان همه انواع ترافیک را توسط TCP/IP stack جداسازی کرد. بنابراین هم اکنون ، نه تنها ترافیک های متفاوت می توانند از Default Gateway های متفاوتی استفاده کنند ، بلکه این امکان وجود دارد که تنظیمات DNS متفاوتی نیز برای آن ها در نظر گرفته شود. برخی دیگر از فواید ایجاد TCP/IP Stack به شرح زیر می باشد :

  • ARP Table اختصاصی
  • Routing Table اختصاصی
  • ایزوله سازی ترافیک برای بهبود امنیت شبکه !

 

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا