CCNA Routing & Switchingسیسکو

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

در این راهنما قصد داریم راه اندازی پروتکل EIGRP را بر روی روترهای سیسکو با یک مثال واقعی به شما نمایش دهیم. در پایان انجام بخشی از این سناریو را به عهده شما خواهیم گذاشت که بتوانید با ارسال جواب صحیح در قسمت نظرات درک بهتری از تاثیر دستورات مختلف در پیکربندی این روتینگ پروتکل داشته باشید. تمامی نظرات مربوط به این مقاله بررسی خواهند شد و صحت پاسخ های شما به اطلاع تان خواهد رسید.

ابتدا نگاهی داشته باشید به شماتیک سناریو در تصویر زیر :

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

فرض کنید در تصویر بالا پروتکل EIGRP به طور صحیح بر روی روتر های R1 و R2 راه اندازی شده است. از شما خواسته می شود که به عنوان کارشناس سیسکو این پروتکل را بر روی روتر R3 نیز راه اندازی کنید. با این فرض که Autonomous System Number برابر با ۱۰ خواهد بود. برای اینکه درک عمیق تری از کانفیگ های انجام شده بر روی روترهای R1 و R2 داشته باشیم , ابتدا خروجی دستور show ip route را بر روی روتر R1 به شما نمایش می دهیم :

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

می دانیم که حرف D نشان دهنده مسیرهایی است که از طریق پروتکل EIGRP فرا گرفته شده اند. همان طور که در خروجی دستور بالا مشاهده می کنید ، تنها دو خط Route مشخص شده با رنگ زرد دارای حرف D هستند که Next Hop آن ها آدرس ۱۰.۵۰.۰.۲ را نمایش می دهد و از طریق اینترفیس Serial 0/0/0 که به روتر R2 متصل است فرا گرفته شده اند. این موضوع نشان می دهد که هیچ مسیری از سمت روتر R3 فرا گرفته نشده است ، بنابراین پروتکل EIGRP همان طور که گفته شد بر روی روتر R3 فعال نیست. اما بر روی روتر R2 مانند روتر R1 فعال است. حال به خروجی دستور show ip interface brief بر روی روتر R3 در تصویر زیر دقت کنید :

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

همان طور که مشاهده می کنید ، به غیر از اینترفیس GigabitEthernet 0/1 که در این سناریو به جایی متصل نیست ، سایر اینترفیس ها در وضعیت up/up قرار دارند. از جمله آن ها اینترفیس های سریالی هستند که به روترهای R1 و R2 متصل شده اند و دارای آدرس آی پی صحیح در Range اینترفیس های سریال روتر مقابل می باشند.

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

اکنون قصد داریم EIGRP را بر روی هر دو این اینترفیس ها فعال کنیم. به این منظور ابتدا با دستور configure terminal وارد وضعیت پیکربندی روتر می شویم. با توجه به اینکه پیش از این گفتیم Autonomous System Number در این سناریو برابر ۱۰ است دستور router eigrp 10 را اجرا می کنیم. همچنین می دانیم که اینترفیس های سریال ۰/۰/۰ و ۰/۰/۱ به ترتیب دارای آدرس های آی پی ۱۰.۵۱.۰.۲ و ۱۰.۵۲.۰.۲ هستند که آدرس های کلاس A محسوب می شوند. بنابراین برای اینکه با یک دستور بتوانیم EIGRP را برای هر دو Range فعال کنیم کافی ست که آدرس نتورک را به صورت Classful وارد نماییم. به این منظور دستور network 10.0.0.0 را اجرا می کنیم. در تصویر زیر مشاهده می کنید که بلافاصله پس از تعیین Netwotk همسایگی EIGRP با هر دو روتر متصل از طریق پورت های سریال برقرار می شود.

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

با دستور end از وضعیت Configuration خارج می شویم و با دستور show ip route می توانیم جدول مسیر یابی روتر R3 را پس از فعال سازی پروتکل EIGRP مشاهده کنیم.

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

مطابق خروجی ، روتر R3 به صورت خودکار تمامی ساب نت های در محدوده ۱۰.۰.۰.۰/۸ را از طریق EIGRP فرا گرفته است. البته این روتر مسلما از شبکه ۱۹۲.۱.۰.۰  نیز که به صورت Connected متصل است خبر دارد. اما آیا به نظر شما روترهای R1 و R2 می توانند به PC3 با آی پی ۱۹۲.۱.۰.۱۰۱ دسترسی داشته باشند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ، اجازه دهید یک بار دیگر به روتر R1 مراجعه کنیم و با دستور show ip route جدول مسیریابی آن را بعد از فعال کردن EIGRP بر روی روتر R3 مشاهده نماییم :

فعال سازی پروتکل EIGRP بر روی روترهای سیسکو

با توجه به تصویر بالا به نظر شما به چه دلیل ، با وجود اطلاع داشتن روتر R3 از وجود شبکه ۱۹۲.۱.۰.۰ و فعال بودن EIGRP بر روی آن اما R1 و احتمالا R2 هیچ اطلاعی از وجود این شبکه ندارند؟! برای حل این مشکل کافی ست که یک دستور کوتاه دیگر بر روی روتر R3 اجرا شود. دستور مورد نظر را در بخش کامنت ها برای ما بنویسید. ?

همچنین پاسخ این سوال را می توانید در انتهای این ویدیو در یوتیوب نیز مشاهده نمایید : ویدیوی راه اندازی پروتکل EIGRP در روترهای سیسکو

لینک ویدیو با کیفیت پایین تر در آپارات تک تیک

کانال تلگرامی بانک سوالات CCNA

 

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
2 سال پیش

Network 192.1.0.0 0.0.0.255

دکمه بازگشت به بالا