CCNA Routing & Switchingسیسکو

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

در سناریو تصوی زیر بر روی هر سه روتر پروتکل EIGRP راه اندازی شده است. از آن جایی که برای رسیدن به شبکه ۱۷۲.۱۶.۲.۰ از روتر R1 دو راه وجود دارد ، ما قصد داریم راه دوم را نیز جهت ایجاد یک Load-Balance نابرابر به جدول Route روتر R1 اضافه کنیم. البته اگر منظور ما را از Load Balance نا برابر متوجه نشده اید ، نگران نباشید. چرا که با مطالعه این راهنما به مفهوم آن پی خواهید برد.

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود ، روتر R1 برای رسیدن به شبکه ۱۷۲.۱۶.۲.۰ دو راه دارد. راه اول این است که مستقیم از طریق روتر R2 به این شبکه متصل شود و راه دوم عبور از روتر R3 و سپس روتر R2 است. البته انتظار می رود که هم اکنون روتر R1 مسیر مستقیم را انتخاب نماید. برای اطمینان از این موضوع خروجی دستور show ip route 172.16.2.1 را بر روی روتر R1 در ادامه ملاحظه می فرمایید :

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

همچنین در ابتدا گفتیم که پروتکل EIGRP به طور صحیح در هر سه روتر راه اندازی شده است. بنابراین با دستور show ip eigrp topology نگاهی به توپولوژی فعلی EIGRP خواهیم داشت :

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

در توپولوژی مشاهده می شود که EIGRP از وجود هر دو مسیر برای رسیدن به ۱۷۲.۱۶.۲.۱ اطلاع دارد. اما چرا مسیر دوم در جدول Route قرار داده نشده بود؟ بنا به دلایلی روتر تنها مسیر با متریک بهتر ( پایین تر ) را در جدول Route قرار داده است. متریک در تصویر بالا با رنگ زرد در ابتدای سمت چپ پرانتز ها مشخص شده است. در ادامه ما قصد داریم هر دو مسیر را با وجود اینکه متریک های متفاوتی دارند ( نا برابر ) در جدول Route قرار دهیم. به این ترتیب Router می تواند عمل Load Balancing را انجام دهد. به این کار ایجاد Unequal Load Balancing می گویند.

پروتکل HDLC و جایگزین آن چیست؟

قبل از اینکه به نحوه پیکربندی روتر بپردازیم ، بار دیگر به متریک های دو مسیر توجه کنید. متریک های هر دو این مسیر ها به یکدیگر نزدیک هستند. برای مسیر اول این مقدار ۲۱۷۲۴۱۶ و برای مسیر دوم ۲۱۹۸۰۱۶ است. درواقع می توان گفت که متریک مسیر دوم کم تر از دو برابر متریک مسیر اول است! من قصد دارم روتر را طوری پیکربندی کنم که در صورت وجود هر مسیر جایگزینی تا ۴ برابر متریک مسیر برتر ، Load Balancing را بین مسیرهای موجود به منظور دست یابی به یک شبکه خاص برقرار کند و همه مسیرها را در جدول Route تزریق نماید. به این مضرب یا مرتبه ( در اینجا ۴ ) مقدار Variance می گویند و نحوه پیکربندی آن به صورت زیر است :

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

اکنون بار دیگر به جدول Route در روتر R1 نگاهی بیاندازیم :

ایجاد Unequal Load-Balancing برای پروتکل EIGRP در سیسکو

نتیجه آن که با توجه به قسمت مشخص شده با رنگ زرد در تصویر بالا ، با برقراری Variance ، هر دو مسیر در جدول Route تزریق شده اند.


حال که به مفهوم دقیق Variance پی بردید ، یکی از نمونه سوالات پر تکرار آزمون های CCNA را در ادامه خواهید دید که با توجه به مطالب بالا به راحتی می توانید به آن پاسخ دهید. همچنین جهت مشاهده سوال های بیش تر می توانید به کانال تلگرامی به این آدرس مراجعه نمایید.

How do you enable unequal cost load balancing between multiple EIGRP links ?

A – Reliability Settings

B – Variance Command

C – not Supported

D – Bandwidth Command

E – K Values

مسلما تا قبل از اینکه در این باره بدانید ممکن بود به اشتباه گزینه Bandwidth یا K Values را برگزینید. اما اکنون به راحتی می دانید که جواب صحیح گزینه B است. در انتها از شما دعوت می کنم برای اطلاعات بیش تر ویدیو مرتبط با این مبحث را به زبان فارسی در یوتیوب مشاهده نمایید و برای حمایت از ما کانال یوتیوب را Subscribe کنید.

پروتکل PPP به عنوان جایگزینی برای HDLC
۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا