میکروتیک

روتر چیست؟

روتر چیست؟

روتر ( مسیریاب ) دستگاهی فیزیکی است که بسته‌های داده(Packet)را در یک شبکه برای رسیدن به مقصدشان، هدایت می‌کند. و این عملکرد از طریق تجزیه و تحلیل هدر(Header) یک بسته داده که حاوی آدرس IP مقصد بسته است ، انجام می شود . هر روتر یک جدول مسیریابی ایجاد می کند و  بهترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب می کند مسیریابی در روترها در لایه سوم مدل OSI انجام می شود.اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر مانند اینترنت و یا سایت ها ی دیگر از راه دور، یکی از دلایل مهم استفاده از روتر است.  در اکثر موارد از روترها به عنوان  gateway اینترنت استفاده می شود. روترها دارای دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری هستند.

  • روترهای سخت افزاری : روتر های سخت افزاری از ۲ یا چند پورت (اینترفیس) تشکیل می‌شوند و امکان اتصال به یک لینک خاص WAN از نوع Relay ، ISDN و ATM را دارند . این روترها نسبت به نوع نرم افزاری ، سرعت و اعتماد پذیری بیشتری دارند. همچنین پاسخگوی مسیریابی سنگین هستند.روترهای سخت افزاری میکروتیک و سیسکو دونمونه از برندهای معروفی هستند که در ایران استفاده می‌شوند.
    • روترهای نرم افزاری : روترهای نرم افزاری در سیستم عامل‌هایی مانند لینوکس ، مک و ویندوز پیاده سازی می شوند و از نظرعملکردی ، عملکردشان شبیه به روترهای سخت افزاری است. سخت افزار روتر های نرم افزاری تنها سرور است و قابلیت Routing بر روی این سرور تعریف شده است.

Switch

 جدول مسیریابی :

همانطور که قبلا بیان کردیم هر روتر دارای یک جدول مسیریابی است که با استفاده از آن بهترین مسیر را برای هدایت بسته‌ها به سمت مقصد انتخاب می کند. در سیستم عامل ویندوز برای دستیابی به جدول مسیریابی کافیست در Command Prompt دستور route print  را تایپ کنیم و با پاسخی مانند شکل زیر مواجه می شویم:

command route print

همانطور که مشاهده می کنیم  جدول مسیریابی شامل پنج ستون می باشد. ستون اول(Network Destination)  که شبکه های مقصد می باشند و به سمت آدرس  Gateway هدایت خواهند شد.در ستون دوم (Netmask) تعداد بیت های مربوط به شبکه مقصد مشخص شده. ستون سوم (Gateway) به معنای دروازه ای است که از طریق آن می توان به شبکه مقصد دسترسی داشت. همچنین مقادیر on-link در این ستون به معنای آن است که آدرس ها میتوانند به صورت محلی در خود سیستم مسیر یابی شوند و نیازی به ارسال به Gateway  Default برای آنها نیست. ستون چهارم(Interface) است و نمایانگر آدرس IP کارت شبکه ای می باشد که قرار است بسته از طریق آن انتقال یابد و در آخر ستون پنجم (Metric) که بهترین و نزدیکترین مسیر برای ارسال بسته اطلاعاتی را نشان می دهد.

 

مسیریابی در روتر:

مسیریابی در روتر به دو صورت استاتیک (Static)و پویا (Dynamic) می باشد:

  • Static Route: در این نوع مدیر شبکه با آگاهی از اطلاعات مربوط به شبکه های موجود و مسیرهای آن ها، مسیرها و شبکه ها را بصورت دستی درون این جدول اضافه می کند مسیر ایجاد شده در جدول روتینگ باقی می ماند و صرفا به صورت دستی حذف می شود اما این روش در شبکه های بزرگ مناسب نیست.
  • Dynamic Route: در این مسیریابی که به صورت پویا می باشد با استفاده از پروتکل های مسیریابی شبکه ها و مقصدهای بسته های اطلاعاتی شناسایی می شوند و  بهترین مسیر جهت ارسال بسته اطلاعاتی به مقصد انتخاب می شود همچنین اگر در سمت دیگر شبکه تغییری اتفاق بیفتد ، مسیریابی به طور خودکار بروزرسانی می شوند و نیازی به به روزرسانی مسیر به صورت دستی نیست. در واقع هنگام بروز تغییرات در شبکه ، پیام هایی به روترها می فرستاده می شود تا از تغییرات مطلع شوند، روتر با استفاده از مسیرهای الگوریتم مسیریابی  تغییرات را به روز می کند یعنی مسیرهای مسیریابی در جدول محاسبه و به روز می شوند. پروتکل های RIP ، EIGRP، BGP و  OSPF از جمله پروتکل های مسیریابی می باشد.

 

تفاوت بین روتر و سوئیچ

روتر و سوئیچ در شبکه وظیفه ایجاد ارتباط بین دستگاه های مختلف را برعهده دارند و تفاوت اصلی این دو در آن است که روتر شبکه های مختلف را به یکدیگر متصل می کند در حالیکه همانطور که در مقاله قبل (آشنایی با انواع سوئیچ ) بیان کردیم سوئیج چندین دستگاه را در یک شبکه بهم متصل می کند. طبق جدول زیر به شرح مختصری از تفاوت میان آن ها پرداختیم.

 

روتر سوئیچ
آدرس های IP را در یک جدول مسیریابی ذخیره کرده و آن را حفظ می کند. آدرسهای مک را در جدول آدرس مک ذخیره می کند.
روتر داده ها را بین شبکه های LAN و WAN انتقال

می دهد.

سوئیچ داده ها را بین شبکه های LAN انتقال می دهد.
 روتر بهترین و کوتاهترین مسیر را برای رسیدن بسته اطلاعاتی به مقصد می یابد. سوئیچ بسته اطلاعاتی را دریافت می کند سپس به سمت مقصد ارسال می کند.

 

 

 

۳.۵ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا