MCSEمایکروسافت

DHCP Database Management در ویندوز سرور ۲۰۱۶

در آموزش های قبلی درباره راه اندازی DHCP و همچنین تنظیمات مختلف آن صحبت کردیم. در این مقاله درباره مدیریت Database سرویس DHCP نکات مفیدی را یادآوری خواهیم نمود.

همان طور که می دانید، سرویس DHCP Server نه تنها در ویندوز بلکه در همه پلت فرم ها نیاز به پایگاه داده ای جهت ذخیره اطلاعات دارد. برای دست یابی به این پایگاه داده در ویندوز سرور ۲۰۱۶ وارد کنسول مدیریتی DHCP شوید. بر روی نام سرور راست کلیک و سپس Properties را کلیک نمایید.

Managing DHCP Database 1
در این پنجره دو مسیر مشخص شده است. مسیر اول مربوط به محل ذخیره سازی Database جاری DHCP می باشد که به آن Database Path می گویند. همچنین Backup Path  محلی است که سرویس DHCP به صورت خودکار در بازه های زمانی مختلف یک پشتیبان از پایگاه داده DHCP را در آن مکان نگه داری می کند.


در همین پنجره این امکان وجود دارد که در صورت تمایل مسیر پیش فرض ذخیره پایگاه داده DHCP را تغییر دهید.
اگر وارد مسیر ذخیره فایل های مربوط به دی اچ سی پی شوید ، فایل های زیادی را مشاهده می نمایید.


فایل اصلی مربوط به دیتابیس DHCP در واقع همان dhcp.mdb می باشد. همچنین در این دایرکتوری فایل دیگری با عنوان tmp.edb وجود دارد که به عنوان یک Swap File برای عملیات تعمیر و نگه داریِ Index دیتابیس استفاده می شود. بهتر است بدانیم که tmp.edb تنها فایل مرتبط با عملیات تعمیر و نگه داری در DHCP ویندوز سرور ۲۰۱۶ نیست. این سرویس از  فرآیندهای بسیاری برای تعمیر و نگه داری بهره می برد که از فایل های مختلفی استفاده می کنند.

چگونه تاریخ نصب ویندوز را متوجه شویم؟

در این دایرکتوری تعدادی فایل نیز با نام های j50 و یا j5000002 ، j5000003 و … مشاهده می گردد که فایل های رزروی هستند که برای بازیابی اطلاعات در زمان نیاز کاربرد دارند. ( علت اینکه تعداد زیادی از این فایل ها وجود دارد این است که حداکثر اندازه آن ها ۱۰۲۴ کیلوبایت است )

در واقع مسیر Backup سرویس دی اچ سی پی نیز به صورت پیش فرض در همین دایرکتوری و در فولدر Backup قرار دارد. پایگاه داده DHCP هر ۶۰ دقیقه یک بار به طور اتوماتیک در این مکان بکاپ گرفته می شود. اما ممکن است که مایل باشید در زمان خاصی ، شخصا نسبت به تهیه پشتیبان اقدام کنید. به این منظور به راحتی از کنسول مدیریتی DHCP بر روی نام سرور راست کلیک و گزینه Backup را برگزینید. مسیر دلخواه برای ذخیره آن را انتخاب و بر روی Ok کلیک کنید.

بنابراین دانستیم که فایل های DHCP در چه مکانی ذخیره می شوند. همچنین نحوه تهیه پشتیبان از آن در زمان دلخواه را نیز فرا گرفتیم. بهتر است در نرم افزارهای پشتیبان گیری مسیر پیش فرض Backup سرویس DHCP را نیز قرار دهیم.

در قسمت آینده سری مقاله های آموزش DHCP مبحث DHCP Failover را آموزش خواهیم داد.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest

6 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Nora Tenorio
Nora Tenorio
1 سال پیش

I just could not leave your web site before suggesting that I extremely enjoyed the usual info a person supply in your guests? <a href=”https://howminute.com/”>HowMinute</a>

Jayme Silvestri
Jayme Silvestri
2 سال پیش

I love reading through a post that can make people think. Also, thank you for permitting me to comment! <a href=”https://thebestfucksites.com/”>Jayme Silvestri</a>

Holly Hooper
Holly Hooper
2 سال پیش

First off I want to say awesome blog! I had a quick question that I’d like to ask if you don’t mind. I was interested to know how you center yourself and clear your head before writing. I’ve had a hard time clearing my thoughts in getting my thoughts out. I do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations or tips? Appreciate it!
<a href=”https://bestdarkwebmarketslinks.com/”>Holly Hooper</a>

Joseph Donahue
Joseph Donahue
2 سال پیش

It’s awesome for me to have a web page, which is helpful for my experience. thanks admin.
<a href=”https://www.updateland.com/”>Joseph Donahue</a>

Joseph Donahue
Joseph Donahue
2 سال پیش

Hey There. I found your blog the use of msn. That is a really well written article. I will be sure to bookmark it and come back to read extra of your helpful info. Thank you for the post.
<a href=”https://www.updateland.com/”>Joseph Donahue</a>

احسان
احسان
7 سال پیش

تمام سری های آموزشی DHCP تون عالی بود
تازه با این سایت آشنا شدم از طریق تلگرام
لطفا سری سه قسمت های Kerio هم بذارید

دکمه بازگشت به بالا