MCSEمایکروسافت

DHCP Options چیست و چه کاربردی دارد؟

در آموزش قبل نحوه ایجاد Scope در Windows Server 2016 آموزش داده شد. همچنین در گذشته گفته بودیم که یکی از مزایای استفاده از DHCP برای آدرس دهی این است که در زمان هایی که آدرس یکی از سرورهای اصلی شبکه مانند DNS تغییر می کند ، نیازی به تغییر این آدرس به صورت تک تک بر روی تمام سیستم ها وجود ندارد و تنها با یک بار تغییر آن در DHCP می توان آن را برای تمام سیستم ها مشخص نمود. اما این Options یا ویژگی ها از کجا قابل تعریف هستند؟

تغییر DHCP Options

دو راه برای تعیین DHCP Options وجود دارد. راه اول Scope Options و راه دوم Server Options می باشد. هر دو این گزینه ها از داشبورد Server Managers و از منوی Tools گزینه DHCP قابل دسترسی هستند و در تصویر زیر مشخص شده اند :

DHCP Options 1اما تفاوت این دو گزینه در چیست؟ همان طور که احتمالا حدس زده اید Scope Options در زمانی که چندین Scope در DHCP وجود دارد ، تنها بر روی کلاینت هایی که از Scope مرتبط آدرس آی پی دریافت کرده اند اعمال می شود. اما Server Options بر روی تمامی کلاینت هایی که در شبکه قرار دارند و از DHCP آی پی دریافت می کنند اعمال می گردد. یعنی برای همه Scope ها قابل استفاده خواهد بود.

اما سوالی که پیش می آید این است که اگر در یک DHCP Server هر دو این گزینه ها فعال شده باشند و در ضمن با هم تفاوت داشته باشند کدام یک اعمال می شود و ارجحیت دارد؟ باید بدانید که در این صورت DHCP Options مربوط به Scope ها ارجحیت بیشتری دارد. این بدان معنی است که Server Options تنها زمانی اعمال می شود که Scope Options تنظیم نشده باشد.

فعال سازی Remote IIS Management در ویندوز سرور 2012 و 2016

برای پیکربندی DHCP Options بر روی Scope Options یا Server Options راست کلیک نمایید و گزینه Configure Options را برگزینید.

تنظیمات سفارشی بسیار زیادی در این پنجره وجود دارد. ما در اینجا به اختصار چند مدل از پر کاربردترین آن ها را توضیح خواهیم داد. اولین گزینه بسیار مهم Router است. در واقع با تنظیم Router که آپشنِ ۰۰۳ نیز نامیده می شود ، Default Gateway  کلاینت ها تعیین می گردد.

برای تعیین Default Gateway تیک Option مربوط به Router را فعال نمایید. آدرس IP آن را در فیلد IP Address بنویسید و دکمه Add  را کلیک کنید. در نهایت بر روی  Apply کلیک نمایید.

همچنین از دیگر گزینه های مفید و کاربردی آپشن ۰۰۶ است که مربوط به DNS Server می باشد. این گزینه را نیز می توانید مانند Router از همان راه فعال و در نهایت بر روی OK کلیک نمایید.

شما می توانید لیست آپشن های فعال شده را از قسمت Option Name ملاحظه کنید.

در آموزش بعدی از سری آموزش های DHCP درباره DHCP Reservation در ویندوز سرور ۲۰۱۶ صحبت خواهیم کرد.

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سامان حمیدیان
سامان حمیدیان
5 سال پیش

سلام
من سرور WSUS راه اندازی کردم
الان باید آدرس سرور WSUS رو در DNS Server تعریف کنم تا کلاینت ها خودکار اپدیت ها رو از Wsus بگیرن؟؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا