VMWareامنیتمجازی سازی

Syslog در VMware ESXi – قسمت پایانی

در قسمت دوم مقاله نحوه تنظیم Syslog و دسترسی به Option  هایی که در مقاله قبل توضیح داده شد ،  از طریق vCLI  و سپس vSphere Client شرح داده می شود.

vCLI

همان طور که می دانید جهت اتصال به هاست های ESXi و vCenter از طریق Command Prompt در ویندوز نیاز به نصب VMware vSphere CLI دارید. ما جهت اجرای موارد گفته شده در این مقاله نسخه ۶ این نرم افزار را نصب کرده ایم. پس از نصب نرم افزار در کلاینت ویندوزی خود از منوی استارت ، در قسمت Programs و از درون فولدر VMware نرم افزار Command Prompt را اجرا نمایید.

syslog-in-esxi-2-1

در این حالت Command Prompt در مسیر محل نصب VMware vSphere CLI اجرا گردیده است. با اجرای دستور Dir دایرکتوری های موجود در این مسیر قابل مشاهده می باشند. با دستور cd bin وارد دایرکتوری bin شوید. اگر دوباره در فولدر bin دستور dir را اجرا نمایید ، فایل esxcli.exe را در لیست فایل های موجود در این دایرکتوری مشاهده خواهید کرد.

syslog-in-esxi-2-2

اکنون با استفاده از esxcli.exe و دستور esxcli –server [servername] –username [username] –password [password] system syslog config get می توانید تنظیمات فعلی Syslog را در هاست ESXi مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که به جای [servername] ، [username] و [password] باید نام سرور ESXi ، نام کاربری تعریف شده بر روی آن و پسورد مربوط را وارد نمایید. همچنین به جای Server Name نمی توان از آدرس IP استفاده کرد. مانند تصویر زیر :

syslog-in-esxi-2-3نکته دیگر اینکه در VMware نسخه ۶ به بعد جهت امنیت بیش تر در زمان اتصال به وسیله vCLI مجوز شما از طریق Certificate بررسی خواهد شد. به همین دلیل اگر تنظیمات Certificate را بر روی کلاینت به درستی انجام نداده باشید ، با پیغام خطایی مانند پیغامِ زیر روبه رو می شوید :

Connect to esxi1.techtik.org failed. Server SHA-1 thumbprint: EC:DA:FE:D5:BF:68:8C:C1:06:1B:F9:58:34:D8:CD:19:56:8B:DE:55 (not trusted).

جهت رفع این مشکل به  مقاله  رفع پیغام خطای Certificate در هنگام اتصال به هاست از طریق VMware vCLI در وب سایت TechTik مراجعه نمایید.

syslog-in-esxi-2-4

با استفاده از Syntax زیر خواهید توانست مقادیر مختلف برای پنج Option سیس لاگ که در قسمت اول مقاله توضیح داده شد را تغییر دهید.

esxcli system syslog config set –logdir=/path/to/vmfs/directory/ –loghost=RemoteHostname –logdir-unique=true|false –default-rotate=NNN –default-size=NNN

 

به عنوان نمونه ، برای معرفی Syslog Server ای با آدرس آی پیِ ۱۰.۱۱.۱۲.۱۳  از طریق پروتکل TCP و پورت ۵۱۴ دستور زیر را اجرا می نماییم :

esxcli.exe system syslog config set –loghost=’tcp://10.11.12.13:514’

که با توجه به اینکه نام هاست ESXi ای که می خواهیم لاگ ها را برای ۱۰.۱۱.۱۲.۱۳ ارسال نماید esxi1.netyar.org می باشد و دستور بایستی بر روی این سرور انجام پذیرد دستور را به صورت زیر بازنویسی می نماییم .

esxcli.exe –server esxi1.techtik.org –username root –password P@ssw0rd system syslog config set –loghost=’tcp://10.11.12.13:514’

جهت اطمینان از صحت عملکرد آن می توانید یک بار دیگر دستور esxcli system syslog config get را انجام دهید. مشاهده خواهید نمود که Remote Host به مقدار دلخواه تغییر پیدا کرده است.

syslog-in-esxi-2-5نکته اگر قصد استفاده از پروتکل UDP را جهت این ویژگی در ESXi 5.0 دارید ، باید Patch مربوط به آن را نصب کنید. این Patch در[highlight bgcolor=”#dd0000″] اینجا [/highlight]جهت دانلود موجود است.

پس از اعمال تنظیمات دلخواه ، Configuration جدیدِ Syslog را با دستور زیر بارگذاری نمایید :

esxcli system syslog reload

پس از Config سرویس Syslog به این موارد توجه داشته باشید : اگر قصد استفاده از Syslog Server را دارید می بایست تنظیمات زیر را نیز جهت باز کردن پورت ۵۱۴ مربوط به UDP و  ۵۱۴ و ۱۵۱۴ مربوط به TCP را جهت ترافیک خروجی انجام دهید. با استفاده از دستور

esxcli network firewall ruleset set –ruleset-id=syslog –enabled=true

و سپس

Esxcli network firewall refresh

تنظیمات فایروالِ هاستِ ESXi برای ارسال Log ها صورت می پذیرد.

 

تغییر تنظیمات توسط vSphere Client

جهت تغییر تنظیمات Syslog توسط vSphere Client کافی است که به هاست ESXi مورد نظر خود VSphere Client لاگین نمایید. سپس در زبانه Configuration  در باکسِ Software گزینه Advanced Settings را انتخاب نمایید. اکنون از منوی درختی Syslog و سپس global را کلیک کنید. خواهید دید که ۵ ویژگی اصلی سرویس Syslog در این قسمت نیز قابل تغییر می باشد .

syslog-in-esxi-2-6

 

خواندن Syslog

بعد از همه این تنظیمات ، مهم ترین مسئله این است که لاگ های جمع آوری شده جهت عملیات مانیتورینگ ، رفع عیب و Auditing خوانده شوند. همان طور که قبلا نیز اشاره شد ، نرم افزارهای بسیار زیادی در دنیا به عنوان Syslog Server وجود دارند که می توانید لاگ ها را جهت نگه داری و حتی آنالیز اتوماتیک به آن ها ارسال نمایید. از جمله VMware Syslog Collector خود کمپانی VMware که کار جمع آوری و نگه داری لاگ ها را به صورت یک Appliance انجام می دهد. همچنین جهت آنالیز بهتر لاگ های جمع آوری شده می توانید از VMware Log Insight استفاده نمایید. یا از ده ها نرم افزار شرکت های بزرگ دیگر مانند Splunk یا Kiwi Syslog Server به عنوان SIEM و یا Syslog Server بهره مند شوید. اما اگر قصد استفاده از هیچ یک از این ابزارها را نداشته باشید چطور ؟ چگونه می توانیم لاگ ها را بر روی سرور ESXi بخوانبم ؟

برای این کار بیش از ۵ روش متفاوت در محیط های مختلف وجود دارد. اما روشی که در اینجا توضیح داده می شود ساده ترین آن ها است که بدون استفاده از هیچ ابزاری به راحتی می توانید به فایل Syslog و بقیه فایل های لاگ دسترسی داشته باشید. بدین منظور کافی ست در Internet Browser خود آی پی هاست ESXi را به صورت زیر وارد نمایید.

https://192.168.75.140/host

پس از فشردن کلید Enter از شما نام کاربری و کلمه عبور مربوط به مربوط به هاست ESXi خواسته می شود. پس از وارد نمودن Username و Password به کلیه فایل های لاگ مربوط به هاست دسترسی خواهید داشت.

syslog-in-esxi-2-7[highlight bgcolor=”#eded9e”]در آینده نزدیک درباره نحوه راه اندازی Syslog Server صحبت خواهیم کرد. پس مقاله های آینده تِک تیک را از دست ندهید.[/highlight] 😉

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا