VMWareمجازی سازی

نحوه فعال سازی VSAN در VMware vSphere

VSAN یک راه کار ذخیره سازی از شرکت VMWare است. برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نسخه بتا ارائه گردید. در مارس ۲۰۱۶ به صورت رسمی و در نسخه اصلی برای استفاده عموم عرضه شد. VSAN به طور کامل با vSphere مجتمع شده است. این راه کار ذخیره سازی از نوع Storage System های Object Based می باشد.  vSAN به طور کامل قابلیت های  HA ،  DRS و vMotion را پشتیبانی می کند.

vSAN طوری طراحی شده است که بتوان از دیسک های محلی هاست ها به جای آرایه های ذخیره ساز سنتی به راحتی استفاده نمود. برای راه اندازی آن حداقل نیاز به سه عدد هاست می باشد. همچنین تعداد هاست ها می تواند تا ۶۴ عدد افزایش پیدا کند. هر هاست در کلاستر نیز حداقل به یک HDD و یک SSD نیاز دارد.

سایر نیازمندی های حداقلی VSAN به شرح زیر می باشند :

  • یک عدد HBA از نوع SAS یا SATA
  • هر هاست نیاز به پهنای باند ۱GbE برای استفاده از چیدمان دیسک های هیبرید و ۱۰GbE برای هاست هایی که فقط از هارد دیسک های SSD استفاده می نمایند دارد.

  • Layer 2 Multicast باید در سوئیچ های فیزیکی که ترافیک Virtual SAN را جابه جا می نمایند وجود داشته باشد.
  • Virtual SAN آی پی ورژن ۶ را پشتیبانی نمی کند. در نتیجه شبکه آن باید حتما از نوع IPv4 باشد.

فعال سازی VSAN

جهت استفاده از VSAN بایستی در ابتدا یک کلاستر ایجاد نمایید. این کلاستر می تواند  هم شامل هاست هایی باشد که دیسک های آن ها برای ذخیره سازی استفاده می شوند و هم هاست هایی که دیسکی جهت ذخیره سازی ندارند. اما دقت داشته باشید که همان طور که پیش تر نیز گفته شد ، حداقل سه عدد هاست باید دارای دیسک های قابل استفاده جهت ذخیره سازی باشند.

دانلود لاگ فایل های VMware ESXi و vCenter با استفاده از VMware Web Client

جهت ایجاد Virtual SAN Cluster در ابتدا از طریق Web Client وارد محیط vCenter  شوید. بر روی Hosts and Clusters کلیک نمایید.

بر روی کلاستری که  از قبل ایجاد نموده اید کلیک نمایید. زبانه Manage و سپس Settings و از منوی سمت چپ در زیر قسمت Virtual SAN بر روی General کلیک نمایید. اکنون دکمه Configure را انتخاب کنید.

vSAN - 3پنجره Configure Virtual SAN باز خواهد شد. در مرحله اول مطمئن شوید که Add disks to storage  در حالت Manual است. بر روی Next کلیک نمایید.

در این قسمت بررسی می شود که آیا VSAN network service در VMKernel ها فعال است یا خیر. در صورتی که به درستی فعال شده باشند می توانید با کلیک بر روی Next به مرحله بعد بروید.

در این قسمت بایستی مشخص نمایید که از کدام دیسک ها به عنوان دیسکِ Capacity و از کدام ها به عنوان دیسکِ Cache استفادمی شود. دیسک ها بر اساس مدل و سایز یا هاست در این قسمت مرتب شده اند. توجه داشته باشید که تعداد دیسک های مشخص شده برای Cache باید از تعداد دیسک های Capacity یا ظرفیت بیشتر باشد.

بعد از به اصطلاح Claim کردن دیسک های خود به عنوان Capacity  یا Cache بر روی Next کلیک نمایید. در پنجره آخر به شما خلاصه ای از Config انتخاب شده را نمایش خواهد داد. بر روی Finish کلیک نمایید.

اکنون Virtual SAN فعال می باشد. بر روی Refresh کلیک کنید تا تغییرات را مشاهده نمایید.

همچنین در قسمت Recent Task نیز می توانید کارهای انجام شده جهت فعال سازی VSAN و وضعیت آن ها را مشاهده نمایید.

آموزش ساخت vAPP در vCenter

تجربه شما درباره استفاده از VSAN چیست ؟ آیا تا کنون از VSAN استفاده کرده اید ؟ تجربه های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
saman
saman
7 سال پیش

سلام.
ممنون از آموزش های خوب وبسایت.
امیدوارم آموزش هایی هم در خصوص راهکارهای ذخیره سازی تو سایت بگذارید.
تشکر

دکمه بازگشت به بالا