MCSEمایکروسافت

DHCP چطور کار می کند؟

به عنوان شخصی که تصمیم گرفته است به عنوان کارشناس IT فعالیت نماید ، بارها نام سرویس DHCP را شنیده اید. در این سلسله مقاله ها قصد داریم راه اندازی سرویس DHCP را بر روی ویندوز سرور ۲۰۱۶ آموزش دهیم. اما قبل از اینکه بخواهیم پروتکل DHCP را در ویندوز سرور ۲۰۱۶ راه اندازی نماییم ، بهتر است کمی درباره نحوه عملکرد آن بدانیم.

همان طور که می دانید DHCP مخفف Dynamic Host Configuration Protocol است. با استفاده از این پروتکل می توانیم تنظمیات IP کلاینت ها را در شبکه با استفاده از امکان تخصیص اتوماتیک IP ساده تر نماییم.

ساده ترین مثال برای اینکه بدانید DHCP تا چه اندازه کار شما را راحت تر می کند  این است که فرض کنید یک شبکه با ۲۰ عدد کلاینت در اختیار دارید و قصد داشته باشید تنظیمات IP را برای تک تک سیستم ها انجام دهید. بدون DHCP شما مجبور هستید که ۲۰ بار این تنظیمات را انجام دهید. حتی ممکن است در انتها دقت لازم به خرج داده نشده باشد و تنظیمات اشتباه بر روی بعضی از آن ها صورت پذیرد.

از آن بدتر زمانی است که تغییری در شبکه رخ دهد و به خاطر آن مجبور شوید دوباره تنظیمات را برای تمام سیستم ها به صورت تک به تک انجام دهید. مثلا IP سرور DNS شبکه سازمان تغییر کند. اگر از DHCP Server استفاده کنید ، همه این مشکلات به راحتی برطرف می شوند. و البته انتخاب های زیادی برای DHCP Server وجود دارد. شما می توانید یک DHCP Server بر روی ویندوزهای سرور پیکربندی کنید یا اگر مایل باشید از سیستم عامل های لینوکس سرویس دهنده یا حتی دیوایس های Mikrotik  و Cisco بهره ببرید.

DHCP Options چیست و چه کاربردی دارد؟

DHCP 2

DHCP چطور کار می کند؟

برای اینکه بتوانید به راحتی مکانیزم کارکرد DHCP را به خاطر بسپارید ، باید بدانید که این یک فرآیند ۴ مرحله ای است. فرآیند ۴ مرحله ای که آن را با نام DORA می شناسیم. DORA از حروف اول چهار قدمِ این فرآیند  تشکیل شده است. اگر در جایی شنیده باشید که درباره DORA صحبت می کنند ، حتما منظور آن ها فرآیند DHCP Lease Generation است.

Discover

قدم اول زمانی رخ می دهد که یکی از کلاینت ها به IP احتیاج داشته باشد. برای این منظور پکت هایی با نام DHCP Discover در شبکه منتشر می شود. همان طور که حدس زده اید ، کلاینت در زمان ارسال این بسته هیچ آی پی ندارد. بنابراین مهم ترین اطلاعاتی که همراه این بسته ارسال می کند آدرس MAC برای شناسایی و دریافت پاسخ است. این درخواست به صورت Broadcast ارسال می گردد. فرآیند مذکور شبیه این است که کلاینت در شبکه فریاد بزند : ” آهای … من به یک آدرس آی پی نیاز دارم. کسی هست که بتونه کمکم کنه ؟”

Offer

مرحله دوم پیشنهاد یا Offer نام دارد. همچنین پکت های ارسالی در این زمان DHCP Offer نامیده می شوند. در این زمان است که همه DHCP Server هایی که پیغام DHCP Discover را دریافت کرده باشند ، پیغام DHCP Offer را برودکست می کنند. آن ها دیتابیس خود را جست و جو می کنند و پس از یافتن آی پی ، آن را درون پکت های DHCP Offer قرار داده در شبکه فریاد می زنند : ” من یک سرور DHCP هستم. اگر مایل به داشتن این آی پی هستی ، یک آی پی موجود است. ”

معرفی قابلیت Binding در DHCP

Request

اکنون اگر کلاینت پیشنهاد یا Offer از Server دیگری دریافت نکرده باشد ، یک DHCP Request ارسال می کند.

ACK

در مرحله آخر ، سرور Request را می پذیرد و آی پی را به کلاینت تخصیص می دهد.

این فرآیند ۴ مرحله که DORA نام گرفته است در همه کلاینت هایی که شبکه آن ها برای دریافت آی پی از DHCP تنظیم شده باشد  ، انجام می گردد.

در آموزش بعدی درباره زمان بندی یا Timing تخصیص IP صحبت خواهیم نمود و پس از آن راه اندازی DHCP Server با استفاده از Windows Server 2016  را آموزش خواهیم داد.

 

۵ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
فرزانه
فرزانه
6 سال پیش

برای راه اندازی DHCP و DNS باید هر کدومشون تو یه سرور جداگانه باشه یا میتونیم هر دو سرویس رو تو یه سرور نصب کنیم
چون مم بعضی از جاها دیدم این دوتا سرویس رو جداگانه نصب میکنن بعضی از جاها هم تو یه سرور

دکمه بازگشت به بالا