تکنولوژیسیسکوشبکه و ارتباطات

پروتکل های WAN

همه ما با تعریف شبکه های WAN آشنا هستیم. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به تکنولوژی های WAN و در نتیجه دید وسیعی برای انتخاب بهترین راهکارها پیدا خواهیم کرد.

می دانیم که پروتکل های WAN در لایه های Physical و Data-Link از مدل OSI کار می کنند. مشهورترین WAN Protocols شامل :  HDLC و PPP Frame-Relay همچنین ATM و بسیاری دیگر هستند.

Serial WAN Communications

ارتباط های سریال WAN به دو گروه تقسیم می شوند. دسته اول هم زمان یا Synchronous و دسته دوم غیر هم زمان یا Asynchronous Communication هستند.

Synchronous Communication ها از Clocks استفاده می نمایند. ( Timing ) فرستنده و گیرنده خود را توسط مقیاس زمان همگام می نمایند. بنابراین سریع تر هستند و سربار کم تری را تحمیل می نمایند. در این دسته یک بلاک از کاراکترها به صورت یک جا و در یک زمان منتقل می شوند.

ارتباط سریال WAN غیر هم زمان از Timing استفاده نمی کند. بنابراین فرستنده و گیرنده با یکدیگر هماهنگ نیستند.در نتیجه در این حالت هر کاراکتر در زمان جداگانه ای جا به جا می شود.

از طرفی دیگر باید بدانیم که اینترفیس های سریال نیز دو نوع هستند. نوع اول DCE یا Data Communication Equipment قابلیت Clocking و تغییر User Data به فرمت Service Provider را دارا هستند. مشهورترین مثال آن CSU/DSU است.  نوع دوم DTE یا Data Terminal Equipment هستند. DTE برای عملیات به DCE نیاز دارد.

WAN Protocols

تا این جا ویژگی های اساسی تمام پروتکل های WAN را بررسی نمودیم. اکنون هر کدام از آن را به اختصار معرفی می نماییم :

HDLC یا High-Level Data Link Control

این پروتکل که به صورت Synchronous کار می کند یکی از ساده ترین پروتکل های WAN است. برای اطلاعات بیشتر درباره آن به این مقاله مراجعه نمایید : ” پروتکل HDLC و جایگزین آن چیست؟

PPP یا Point to Point Protocol

البته در مقاله ای جداگانه درباره PPP به طور کامل توضیح داده شده است. این پروتکل بر پایه HDLC بنا شده است و نسبت به آن از ویژگی احراز هویت برخوردار است. از برتری های دیگر PPP نسبت به HDLC پشتیبانی از Multilink ، Error Detection و Quality Check است.

Frame Relay

پروتکل لایه دو دیگری است که بر مبنای X.25 بنا شده است. فریم ریلای در حال حاضر به ندرت استفاده می شود.

ATM یا Asynchronous Transfer Mode

اِی تی ام یک WAN Protocol  برای شبکه های سلولی است که در T3 ، E3 و Sonet به وفور استفاده می شود.

مدل ارائه سرویس در WAN  

ارائه سرویس در WAN به سه روش صوت می پذیرد. این Service Type ها شامل Leased Lines ، Circuit-Switched Network و Packet-Switched Network هستند که هر کدام سودمندی های خاص خود را دارند.

Leased Line یا خطوط اجاره ای

Leased Line ها خطوط اجاره ای هستند که توسط شرکت های Service Provider ( از جمله مخابرات ) به صورت اختصاصی یا Dedicated به مشتریان شان اجاره داده می شود.

در این روش هر مشتری خط ارتباط مخصوص به خود را به صورت جداگانه دارد ، اما هزینه آن بالا است.

در تصویر زیر شمایی کل از Leased Line نمایش داده شده است. شاید در نگاه اول نکته خاصی را در تصویر زیر متوجه نشوید ، اما در مقایسه با شماتیک های بعدی مربوط به Circuit-Switched Networks و Packet Switched-Networks این تفاوت را بیشتر درک می کنید.

خطوط اجاره ای یا Leased Line

Circuit-Switched Networks

در این نوع سرویس یک مسیر مداری اختصاصی برای مشتری توسط Service Provider ارائه می شود. PSTN و ISDN مثال هایی از این نوع شبکه ها هستند.

سوئیچینگ مداری

Packet-Switched Networks

در مدل ارائه سرویس  Packet-Switched Networks یک مسیر مداری اختصاصی و مجازی به مشتری تعلق می گیرد. بیشتر شبکه های Packet-Switched از MPLS استفاده می نمایند.

سوئیچینگ بسته ای

جهت دسترسی رایگان به بانک نمونه سوالات آزمون های سیسکو ، عضو کانال تلگرامی WearebiTs شوید.

نمونه سوال آزمون بین المللی سیسکو در رابطه با WAN Protocols : 

What are the two types of encapsulation methods on a serial link? ( Choose two )

A. ARPA

B. 802.1q

C. 803.1

D. PPP

E. HDLC 

۴ ۴ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
5 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
rasool
rasool
4 سال پیش

با عرض سلام مجدد و با تشکراز جوابی که لطف کردین
نمیدونم درست متوجه شدم یا نه . منظورتون اینه که wan protocolها در لایه فیزیکی و لایه دیتا لینک هستند و در این شبکه کار میکنند .اما روترها که کارشون لایه سه است در شبکه های wan کاربرد دارن ؟ فکر میکنم بازم خوب متوجه نشدم و نیاز به توضیح بیشتر دارم
تشکر از شما

rasool
rasool
در پاسخ به  نوید داریا
4 سال پیش

ممنون و متشکر از توضیحتون
سپاسگزارم

rasool
rasool
4 سال پیش

سلام
در شبکه های wan ما از روتر که در لایه سوم کار میکند استفاده میکنیم
پس چرا شما فرمودین که در شبکهwan از لایه فیزیکی و دیتا لینک که لایه دوم است استفاده میکنیم؟

دکمه بازگشت به بالا