سیسکو

پروتکل HDLC و جایگزین آن چیست؟

HDLC یک پروتکل WAN Encapsulation است که در لایه دو کار می کند و جهت لینک های Synchronous استفاده می شود. این ساده ترین پروتکلی است که شما می توانید جهت ارتباط دو Remote Office بر روی خط های اجاره ای از آن بهره ببرید. در این مقاله سعی خواهیم کرد که مروری داشته باشیم بر روی WAN Protocol های ساده مانند HDLC و PPP که شما بتوانید تصمیم بگیرید کدام پروتکل برای Leased Line یا خطوط اجاره ای مناسب تر است؟

نسخه های HDLC یا High-Level Data Link Control

HDLC دو نسخه دارد. یک نسخه استاندارد که همه ما صرف نظر از اینکه از چه برند Router ای استفاده می نماییم آن را می شناسیم. نسخه دیگر ، ورژن اختصاصی کمپانی سیسکو است که با نام Cisco Proprietary Version مشهور است و تنها در تجهیزات سیسکو وجود دارد. اگر نگاهی به فریم های هر دو نسخه HDLC بیاندازید ، متوجه می شوید که تنها تفاوت این دو در یک فیلد اضافه به نام Proprietary یا اختصاصی است.

پروتکل HDLC

ضعف HDLC چیست؟

با وجود سادگی این پروتکل ، Administrator ها کم تر از آن استفاده می کنند. دلیل این موضوع آن است که در HDLC هیچ مکانیزم Authentication ای وجود ندارد.

اکنون استفاده از HDLC در بسیاری از سازمان ها به هیچ عنوان منطقی نیست. اما پروتکل جایگزین آن چیست؟ در واقع پروتکل PPP بهبود یافته HDLC است که اکنون جایگزین آن شده است. البته Point to Point Protocol نیز امنیت زیادی ندارد ، اما در هر حال هنوز در بسیاری از سازمان ها استفاده می گردد. در مقاله بعد از این سری به تشریح PPP و مکانیزم های احراز هویت آن خواهیم پرداخت.

جهت دسترسی به بانک سوالات رایگان آزمون های بین المللی سیسکو به کانال تلگرامی WearebiTs مراجعه نمایید.

همچنین در ادامه یک نمونه سوال مرتبط با این مبحث را مشاهده می کنید :

ترجمه سوال :

فرض کنید یکی از مشتریان شما یک HQ مرکزی و چهار شعبه در نقاط مختلف دنیا دارد. آن ها قصد دارند در آینده ای نزدیک ۶ شعبه دیگر نیز به شبکه سازمان خود متصل کنند. اما موضوع این است که هیچ پورت خالی دیگری در روتر HQ وجود ندارد. کدام یک از تکنولوژی های زیر پیشنهاد شما برای این مشتری است؟

Suppose that you have a customer who has a central HQ and six branch offices. They anticipate adding six more branches in the near future. They wish to implement a WAN technology that will allow the branches to economically connect to HQ and you have no free ports on the HQ router. Which of the following would you recommend?

A. PPP

B. HDLC

C. Frame Relay

D. ISDN

برای اطلاعات بیش تر درباره پروتکل های WAN به این مقاله مراجعه نمایید.

 

 

 

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سعید کرمی
سعید کرمی
2 سال پیش

سلام ممنون
تعریف مختصر ولی کاملی بود
خداقوت

دکمه بازگشت به بالا