امنیتتازه های تکنولوژیتکنولوژی

امنیت فیزیکی و Access Card ها – قسمت اول

چرا امنیت فیزیکی در دیتاسنتر ها مهم است؟ در این مقاله مفاهیم امنیت فیزیکی دیتاسنتر می پردازیم. امروزه امنیت سایبر ، یکی از مهم ترین و پردرآمد ترین بخش های IT است. دلیل آن نیز ساده است. هر حمله سایبری خسارت جبران ناپذیری را متوجه سازمان خواهد کرد. اما همه حمله های سایبری به صورت نرم افزاری نیستند. یک شخص با حضور فیزیکی و دسترسی مستقیم به تجهیزات IT می توانید بیش ترین نفوذ پذیری و خرابکاری را در سازمان به انجام برساند. آمار نشان می دهند که ۶۰ درصد Downtime در دیتاسنتر های بزرگ دنیا ، به دلیل خطای انسانی رخ می دهد. فرض کنید که همین خطاها به عمد اتفاق بیافتد. آن گاه تصور خسارت ایجاد شده دشوار است.

Physical Security یا امنیت فیزیکی

به زبان ساده جلوگیری از ورود یک فرد غیر مجاز به دیتا سنتر سازمان را امنیت فیزیکی می گویند.

همان طور که می دانید برای ورود به هر قسمت در سازمان اولین راه کنترل ورود خروج در ها هستند. برای برقراری امنیت قفل درها روش های بیومتریک و غیر بیومتریک زیادی وجود دارد. یکی از رایج ترین این روش های کارت های دیجیتالی است. در ادامه انواع این کارت ها معرفی می شوند :

Magnetic Stripe Card یا کارت مغناطیسی

این نوع کارت که در ایران نیز با نام تجاری کارت های مغناطیسی شناخته می وشد دارای یک نوار مغناطیسی هستند که می توانند چند لایه اطلاعات را در آن ذخیره نمایند. کارت های بانکی از این نوع هستند. استانداردهای زیادی برای برای کنترل کیفیت و امنیت Magnetic Stripe Card ها وجود دارد. از جمله این استانداردها می توان از ISO 4909 نام برد.

هواوی از گوشی قدرتمند میت 9 رونمایی کرد

جالب است بدانید که ایده اولیه ابداع این نوع کارت توسط فارست پری  ، مهندس شرکت IBM و همسر وی که یک زن خانه دار بود ، ارائه شد.

Barium Ferrite Card یا کارت های باریوم فریت

این نوع کارت نیز ساختاری شبیه کارت های مغناطیسی معمولی دارد. با این تفاوت که قادر است امنیت بسیار بیشتری را نسبت به Magnetic Stripe Card ها تامین نماید.

کارت باریوم فریت

Weigand Card

نوع سومی از کارت های هوشمند به نام Weigand Card وجود دارد که بر خلاف Magnetic Stripe Card ها و Barium Ferrite Card ها تحت تاثیر امواج رادیویی و میدان های مغناطیسی قرار نمی گیرند. مشکلاتی که بر سر راه خلافکاران جهت ایجاد یک کپی از چنین کارت هایی وجود دارد ( Duplication ) آن ها را به یکی از امن ترین انواع کارت تبدیل کرده است. البته همین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت تولید Weigand Card دارد.

Wiegand Card

در مقاله بعدی از این سری دیگر انواع کارت ها و ادامه مباحث مربوط به امنیت فیزیکی را توضیح خواهیم داد.

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا