Linux SecretsUbuntuلینوکس

اطلاع خاموشی سیستم به سایر کاربران لینوکس از طریق ترمینال

در محیط های چند کاربری که ممکن است کاربران بسیاری هم زمان در حال استفاده از ترمینال لینوکس از طریق Session های مختلف هستند ، گاهی نیاز است که سیستم هامل توسط یکی از کاربران Shutdown یا Restart شود. در چنین مواقعی ممکن است لازم باشد که این اتفاق و زمان آن به سایر کاربران نیز اطلاع داده شود.  به این منظور دستور خاصی در ترمینال لینوکس وجود دارد که در این مقاله کوتاه آموزش داده خواهد شد :

اطلاع خاموشی سیستم به سایر کاربران لینوکس از طریق ترمینال

پیش از هر چیز می دانیم که در محیط ترمینال لینوکس می توان با دستور shutdown سیستم عامل را خاموش کرد یا اینکه فرمان راه اندازی مجدد را صادر نماییم. جهت شات داون که توسط init در سیستم عامل لینوکس مدیریت می شود ، کافی ست دستور shutdown -h را وارد نمایید. سوئیچ -h اشاره به عبارت Halt دارد. همچنین دستور shutdown -r فرمان راه اندازی مجدد را صادر می کند که در آن سوئیچ -r اشاره به کلمه Restart دارد. لازم به ذکر است که جهت اجرای چنین فرامینی حتما احتیاج به دسترسی root خواهید داشت.

اما زمانی که شما می خواهید قبل از انجام این دستورات به سایر کاربران اطلاع داده شود می توانید آن را به صورت زیر اجرا نمایید :

$ sudo shutdown -r 10:00 “Techtik will be restart soon”

در این دستور بعد از سوئیچ با یک فاصله زمان اجرای آن و در نهایت در داخل دبل کوتیشن عبارتی که مایلیم به کاربران نمایش داده شود را تایپ می کنیم. در مثال فوق دستور ری استارت سیستم عامل ساعت ۱۰ اجرا می شود.

تشخیص آدرس آی پی عمومی و خصوصی در سیستم عامل لینوکس

اطلاع خاموشی سیستم به سایر کاربران لینوکس از طریق ترمینال

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا