MTCNAمیکروتیک

راهنمای پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک اکسس پوینت خانگی

روترهای میکروتیک یکی از قدرتمند ترین روتر های بازار ایران هستند که با قیمت پایین ، بیشترین کارایی را برای کاربران اداری و خانگی فراهم می آورند. در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از روتر میکروتیک خود به عنوان یک اکسس پوینت خانگی استفاده نمایید.

پیکربندی روتر میکروتیک به عنوان یک اکسس پوینت خانگی

ابتدا آخرین نسخه WinBox را از وب سایت میکروتیک دانلود کنید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

اکنون با استفاده از یک کابل شبکه ، یکی از پورت ها ( به غیر از پورت یک ) را به کامپیوترتان متصل نمایید. وین باکس را اجرا کنید و در زبانه Neighbors بر روی Refresh کلیک کنید. به خاطر اینکه در طول پیکربندی آدرس IP میکروتیک تغییر خواهد کرد ، بنابراین بر روی MAC Address کلیک می کنیم تا یک اتصال لایه ۲ با روتر برقرار نماییم. در این صورت اطمینان خواهیم داشت که در طول پیکربندی ، ارتباط ما با روتر قطع نخواهد شد. نام کاربر را در فیلد Login برابر admin قرار دهید و در نهایت Connect را کلیک کنید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

از آن جایی که این نخستین باری است که به روترمان متصل می شویم ، بنابراین پیغام RouterOS Default Configuration نمایش داده خواهد شد. به دلیل اینکه مایل نیستیم از تنظیمات پیش فرض استفاده کنیم ، بر روی Remove Configuration جهت حذف پیکربندی پیش فرض کلیک خواهیم کرد.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

بر روی Quick Set کلیک کنید. پیغام ظاهر شده را با Yes پاسخ دهید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

از بالا و سمت چپ پنجره Quick Set در نوار کشویی گزینه Home AP به معنای اکسس پوینت خانگی را برگزینید.

آموزش PPPOE Server در میکروتیک و نحوه دسترسی کاربران به اینترنت

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

پیغامی مبنی بر قطع ارتباط در زمان تغییر Mode روتر به شما نمایش داده می شود. آن را تایید نمایید. ( به یاد داشته باشید که ما با آدرس MAC به روتر متصل شده ایم و بنابراین ارتباط ما در لایه ۲ است )

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

در بخش اینترنت که در تصویر زیر نمایش داده شده است سه مدل Address Acquisition وجود دارد. مواردی که در اینجا مشاهده می کنید ، درواقع پیکربندی پورتی را مشخص می کند که به مودم شما متصل است یا به عبارت دیگر اتصال به ISP از طریق آن انجام خواهد شد. بیش تر سرویس دهنده های اینترنتی در ایران از روش اختصاص IP به صورت Automatic برای مشتریان شان استفاده می کنند. به همین دلیل ما هم در این راهنما ، اینترفیس Internet را در حالت Automatic قرار خواهیم داد. اگر در این مورد مطمئن نیستید ، می توانید با پشتیبانی ISP خود تماس بگیرید و اطلاعات لازم را از آن ها کسب کنید. اگر شما یک IP استاتیک از نوع Public خریداری کرده اید ، در نتیجه می توانید از گزینه اول یعنی Static نیز استفاده کنید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

حال در بخش Local Network به سراغ تنظیمات اینترفیسی که به شبکه داخلی متصل هست خواهیم رفت. یک آدرس IP به همراه Subnet مناسب برای آن در نظر می گیریم ( کلاس های Private ) گزینه DHCP Server را فعال نمایید تا کلاینت ها بتوانند به صورت اتوماتیک IP بگیرند و در نهایت گزینه NAT را نیز فعال نمایید تا آدرس های Private بتوانند با آدرس های Public ارتباط برقرار کنند.

فراموش نکنید که در زمان فعال سازی DHCP می توانید محدوده IP را نیز مشخص نمایید. برای مثال ما در اینجا از آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۵.۱۰ تا ۱۹۲.۱۶۸.۵.۲۵۴ را به عنوان IP Pool در نظر گرفته ایم.

Access List در تجهیزات Wireless میکروتیک

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

در نهایت بر روی Apply و سپس Ok کلیک کنید تا پیکربندی بخش Quick Set ذخیره شود.

تنظیماتوایرلس در میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

از پنل سمت چپ Wireless را کلیک کنید. بر روی اینترفیس وایرلس تان دبل کلیک نمایید و وارد زبانه Wireless شوید.

اطمینان حاصل کنید که Mode وایرلس بر روی AP Bridge قرار داشته باشد. Frequency را برابر Auto قرار دهید. SSID را نیز به دلخواه انتخاب کنید. در نهایت Ok  را کلیک نمایید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

وارد زبانه Security Profile شوید و پروفایل امنیتی پیش فرض را جهت اعمال تغییرات دبل کلیک کنید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

در اینجا Mode را برابر dynamic keys قرار دهید. جهت ایجاد امنیت مناسب گزینه WPA2 PSK را برگزینید. در فیلد WPA2 Pre-Shared Key یک کلمه عبور را جهت اتصال به وایرلس بنویسید. جهت ذخیره تغییرات بر روی Ok کلیک کنید.

میکروتیک به عنوان اکسس پوینت خانگی

حال کافی ست ، از منوی System گزینه Reboot را انتخاب کنید. اگر یادتان باشد در ابتدای آموزش گفتیم که کامپیوترتان را به یکی از پورت های ۲ به بعد متصل نمایید. اکنون می توانید مودم تان را به پورت ۱ روتر متصل کنید. کار شما به پایان رسیده است و تجهیزات شما می توانند با اتصال به یکی از پورت های ۲ به بعد یا اتصال از طریق وایرلس میکروتیک به اینترنت متصل شوند.

 

۴.۳ ۷ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
21 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علی
علی
1 سال پیش

با سلام و احترام، بنده RouterOS رو تحت VMWare نصب کردم، اما هر کاری میکنم کارت شبکه وایرلس من رو پیدا نمیکنه. کارت شبکه من USB با چیپ Atheros هست که میکروتیک ساپورت میکنه.لطفا راهنمایی بفرمائید
با تشکر

احمد
احمد
1 سال پیش

امکان این وجود داره که میکروتیک بصورت وایرلس به مودم وصل بشه و از پورت اتر میکروتیک خروجی اینترنت بگیرم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

علی
علی
1 سال پیش

سلام من یک میکروتیک مدل RB951G دارم که برای یوزرها محدودیت حجم ۲ گیگ گذاشتم ولی اعمال نمیشه میشه لطفا راهنمایی کنید

یاسر جلالی
یاسر جلالی
1 سال پیش

سلام . بسیار عالی و مفید و کار راه انداز از صبر و حوصله شما در پاسخگویی به کامنتها خیلی خوشم میاد و ضمنا پاسخهای شما خودشان تنهایی جنبه آموزشی هم دارن

آخرین تغییر 1 سال پیش توسط یاسر جلالی
بابک
بابک
2 سال پیش

سلام
به چه صورت میتوان به وایرلس میکروتیک از طریق گوشی وصل شد؟چه تنظیماتی را باید انجام بدهیم

علیرضا
علیرضا
3 سال پیش

سلام میخواستم بدونم تفاوت wireless ssid و wireless name و identity چی هست و چه فرقی با هم دارن

Eh
Eh
4 سال پیش

سلام الان من اینترنتم از طریق وای فای کلا به اشتراک گذاشته شده ۴ تا میکروتیک دارم با مدل های rb951 و wap و Map و cAP lite الان من چند تا اینترنت رو میکس کردم سرعت خیلی بالا رفته ولی مشکلی که هست هر کاری میکنم که بیشتر از تعداد ۵۰ نفر هر کدومشون وای فای بدن نمیشه به هر کدومشون بیشتر از ۵۰ نفر اینا وصل میشن میندازه بیرون همرو با یکی از مدل ها یعنی با WAP تا ۵۰۰ تا گوشی وصل کردم از لحاظ تعداد میره تا اون مقدار ولی وای فای رو نگه نمیداره و… بیشتر»

Eh
Eh
4 سال پیش

سلام
من منظور شما رو دقیقا متوجه نشدم
یعنی باید لایسنس میکروتیک رو عوض کنم تا بشه بیشتر از مثلا ۲۰۰ نفر به وای فای بتونن متصل بشن؟

Eh
Eh
4 سال پیش

سلام من ۵ تا خط VDSL رو با هم میکس کردم و سرعت اینترنتم ۴۵۰ مگابایت شده و میخوام الان بیشتر از ۵۰۰ نفر به وای فای میکروتیکم وصل بشن نمیشه یعنی تا ۵۰۰ نفر به وای فای وصل میشن ولی نمیدونم چرا از وای فای میندازه بیرون مثلا میره تا ۵۰۰ بعد یه دفعه همرو میندازه بیرون تا ۲۶۰ نفر دوباره میره بالا تا ۵۰۰ همین روال رو روی ۱۰ نفر هم تست کردم ۱۰ نفر وصل میشن بعد از چند ثانیه تعداد رو نصف میکنه میاد ۵ نفر و بعد باز میره تا ۱۰ نفر میخواستم بدونم راه… بیشتر»

هومن
هومن
در پاسخ به  Eh
3 سال پیش

سلام دوست عزیز ، یه سوالی دارم از شما، اینکه چند تا خط رو با هم میکس کردی در بعضی از سایت ها مشکلی ایجاد نمیشه؟ من قبلا این کار رو کرده بودم ولی به علت تفاوت آی پی ها بعضی از سایت ها که نیاز به لاگین داشتن یوزر رو بیرون می انداختن.

kamtan
kamtan
4 سال پیش

می خوام روی دیوایس میکروتیک ۲ تا وای فای تعریف کنم که روی یکی از آنها vpn و اون یکی اینترنت معمولی ست بشه . آیا آموزشی برای این موضوع دارید ؟

حسین محمدی مهر
حسین محمدی مهر
5 سال پیش

جالب بود واقعا

Behzad
Behzad
5 سال پیش

درود

بنده یکی از بازدیدکنندگان شما هستم و همیشه به وب سایت خوبتون سر می زنم.

و از اموزش های خوبتون واقعا واقعا استفاده می کنم.

یک خواهشی داشتم و این که لطف می کنید اگر امکانش هستش اموزش های بیشتری از Mikrotik بزارید و اموزش های پیشرفته و جالب تر و علمی هم بزارید ممنون میشم.

اخه دوره ها تو اموزشگاه ها گرون شده واقعا نمیشه تو این کلاس ها شرکت کردم من فقط وب سایت هایی مثل شما سر میزنم چیزی یاد میگیرم.

ممنونتون میشم.

دکمه بازگشت به بالا