vcenterVMWare

انواع Disk Type (یا Thick و Thin) در VMware ESXI در ماشین مجازی

VMware در محصول Esxi خود از سه نوع دیسک برای ماشین مجازی استفاده میکند. دیسک ها میتوانند ازنوع Raw,Thick,Thin باشند که ما در این مقاله در مورد دو نوع Thin و Thick صحبت خواهیم کرد و در مقالات بعدی به بررسی Raw خواهیم پرداخت.

معرفی هارد Thick در WMware ESXI

مهمترین نکته در مورد این نوع از دیسک این است که بعد از ساخت دیسک تمام فضای مشخص شده به این ماشین اختصاص داده می شود. بطور مثال وقتی شما یک Vdisk با حجم ۲۰۰ گیک را برای یک ماشین تنظیم کرده باشید بعد از ساخت این ماشین یک بلاک ۲۰۰ گیگی از Storage شما جدا شده و در اختیار این ماشین مجازی قرار داده می شود.

Eager Zero

اولین نوع Eager Zero بوده که این نوع از دیسک زمان بسیار زیادی را صرف کرده برای ایجاد شدن، بدلیل اینکه در زمان ساخت دیسک تمام سکتور های ۱ را به ۰ تبدیل کرده. بدلیل اینکه وقتی تمام سکتور ها به صفر تبدیل می شود هیچ شخص دیگری نمیتواند برای مقاصد بد فایل های قدیمی را ریکاوری کرده و این از لحاظ Security بسیار خوب میباشد، اما خوب یک جنبه منفی هم دارد که اگر بهر دلیلی به اشتباه دیسک از نوع eager ایجاد شده باشد به این منظور است که دیگر امکان ریکاوری فایل های قدیمی به اشتباه پاک شده نمی باشد. اما نقطه قوت Eager برمیگردد به Performance بسیار خود در زمان نوشتن اولیه دیتا بر روی دیسک میباشد که بدلیل اینکه، قبلا عمل تبدیل سکتور ها به صفر انجام شده، سریعا دیتای جدید بر روی دیسک نوشته میشود.

Lazy Zero

دومین نوع Lazy Zero بوده که مانند نوع قبل کل فضای دیسک را در زمان ایجاد از Datastore گرفته اما تفاوت اصلی نسبت به نوع قبل تبدیل نکردن سکتور های ۱ به صفر در زمان ایجاد دیسک بوده. پس زمان ایجاد این نوع دیسک ها زیاد نبود و بعد از چند ثانیه ایجاد شده و اماده نصب سیستم عامل بوده اما خوب Security پایین بوده بدلیل اینکه سکتور ها زمان ایجاد شدن به صفر تبدیل نخواهد شد و همچنین Performance نسبت به Eager پایین میباشد، چون در زمان نوشتن دیتا سکتور ها ابتدا به صفر تبدیل میشوند و بعد دیتا بر روی دیسک نوشته میشود که باعث پایین امدن Performance خواهد شد.

معرفی هارد Thin در WMware ESXI

نوع بعدی دیسک Thin بوده که مهمترین ویژگی Thin این است که در زمان ایجاد دیسک تنها مقدار فضای مورد نیاز خود را از Datastore درخواست کرده و به مرور بسته به نیاز، درخواست فضای بیشتر و بیشتر خواهد شد. بطور مثال فرض کنید که شما یک ماشین مجازی را ایجاد کرده اید و در تنظیمات این ماشین مقدار سایز دیسک را برابر ۲۰۰ گیگ قرار داده اید اما بعد نصب سیستم عامل مشاهده خواهید کرد که مقدار فضای این Vdisk کمتر از ۲۰۰ گیگ بوده و برابر با مقدار فضایی است که ماشین در حال حاظر استفاده کرده است.

زمان ایجاد شدن این دیسک بسیار کم بوده و همچنین در سناریو هایی که برای شما فضای دیسک مهمتر است تا Performance بسیار گزینه خوبی میباشد. Performance این نوع دیسک بالا تر این Lazy Zero نبوده بدلیل اینکه هر دو در زمان نوشتن اولین دیتا بر روی دیسک سکتور های دیسک را به صفر تبدیل کرده. یک نکته مهم که شاید خیلی از شما دوستان رو به اشتباه بیندازد این است که اگر ما یک فایل را در این نوع دیسک حذف کنیم حجم این Vdisk کم خواهد شد. به این دلیل اینکه سیستم عامل اصلا درکی از این موضوع ندارد که دیسکی که بر روی ان قرار گرفته Thin بوده، فقط Index آن فایل را از file table خودش حذف خواهد کرد.

قبل از اینکه برویم و ببنیم که کجا میتوانیم Disk Type را مشاهده کنیم و نحوه ایجاد یک دیسک از نوع Lazy Zero را با هم انجام دهیم. یک نکته مهم در مورد Thin را بررسی کنیم، همانطور که گفته شد دیسک ها از نوع Thin به مرور بسته به نیاز سایزشون بیشتر و بیشتر خواهد شد پس حتما حواستان به فضای آزاد بر روی دیتاستور خود باشد به این دلیل که اگر شما چندین VM داشته باشید که از نوع Thin ساخته شده باشند و در یک زمان نیاز به فضای ذخیره سازی داشته باشند و ان فضا در Datastore شما موجود نباشد به مشکل بر خواهید خورد و نکته اخر در محیط های عملیاتی بر اساس تجربه شخصی از Thick استفاده کنید.

خوب وقت آن رسیده که بررسی کنیم کجا میتوانیم ببینیم که ما از چه نوع دیسکی استفاده میکنیم. من به Console web سرور Esxi خودم متصل شدم و از یکی از ماشین مجازی های خودم Edit Setting گرفته ام.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید من یک دیسک دارم که حجمش برابر با ۳۲ گیگ بوده و از همه مهمتر Thin بود.

اما اگر یک نگاهی به Datastore ای بیندازیم که این ماشین بر روی آن قرار گرفته میبینیم که فضای استفاده شده برابر با ۱۴ گیگ بوده در حالی که حجم دیسک ۳۲ گیگ تنظیم شده بود.

و در آخر نحوه اضافه کردن یک Vdisk از نوع Lazy Zero و حجم ۱۰ گیگ را با هم انجام دهیم. اولین گام بر روی ماشین مجازی کلیک راست کرده و Edit Setting را زده و بر روی Add hard disk کلیک کرد.

New hard disk را انتخاب کنید.

در صفحه بعد من سایز را برابر ۱۰ گیگ و همچنین نوع دیسک را Lazy zero تنظیم کردم و save را زده تا دیسک ایجاد شود.

بعد از ایجاد شدن دیسک اگر دوباره یک نگاهی به Datastore بیندازیم خواهیم دید که حجم این Datastore به اندازه ۱۰ گیگ اضافه شده است.

۲ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا