Storageتکنولوژیشبکه و ارتباطات

FCIP و iSCSI – پروتکل های IPSAN

می دانیم که SAN ها از سه پروتکل اصلی به نام های FCoE SAN ، Fiber Channel SAN و IP SAN استفاده می کنند. پیش از این معماری پروتکل Fiber Channel SAN یا FC SAN را در این مقاله توضیح دادیم. در این آموزش به بررسی پروتکل IP SAN می پردازیم و خواهیم دید که در چه نوع محیط هایی کاربرد دارد.

برای پیاده سازی FC SAN ، سازمان ها نیاز به خریداری تجهیزات فوق العاده گران قیمت مانند HBA ها ، سوئیچ های Fiber Channel و کابل های Optical Fiber یا فیبر نوری دارند. از طرف دیگر بسیاری از سازمان های Enterprise یک شبکه IP را در اختیار دارند. پروتکل IP SAN به شما کمک می کند که از همان شبکه IP برای دسترسی سرورها به تجهیزات ذخیره سازی استفاده نمایید و از خرید تجهیزات گران قیمت سازگار با FC SAN بی نیاز شوید.

پروتکل های IP SAN به دو دسته iSCSI و FCIP تقسیم می شوند. دقت داشته باشید که FCIP نباید با Fiber Channel اشتباه گرفته شود.

iSCSI

iSCSI که کوتاه شده عبارت Internet Small Computer System Interface است یک از پروتکل های استاندارد بر پایه آی پی برای دسترسی به تجهیزات ذخیره سازی است. iSCSI با بسته بندی ( یا به عبارت خودمانی تر پیچاندن ) دیتاهای SCSI درون بسته های IP ، انتقال آن ها را از طریق شبکه های TCP/IP امکان پذیر می کند.

اجزای اصلی iSCSI

اجزای اصلی iSCSI SAN شامل iSCSI Initiator ها ، iSCSI Target و خود شبکه IP است.

iSCSI Initiator سروری است که آغاز گر تولید و ارسال درخواست های خواندن و نوشتن می باشد. iSCSI Target تجهیزات ذخیره سازی هستند که iSCSI بر روی آن ها فعال است ( یعنی درخواست های iSCSI را درک می کنند ) و دارای پورت iSCSI می باشند. واضح است که ارتباط بین iSCSI Target و iSCSI Initiator از طریق شبکه IP است.

رفع خطای SSO log directory full در وی سنتر نسخه ۶

اگر پردازش های iSCSI توسط یک نرم افزار نصب شده  انجام شود iSCSI Initiator می تواند توسط یک کارت شبکه معمولی بسته ها را ارسال نماید. در غیر این صورت برای ارسال بسته ها از iSCSI Initiator حتما نیاز به یک کارت شبکه سازگار با پروتکل iSCSI برای انجام پردازش های مورد نیاز ( بسته بندی دیتا های iSCSI در بسته های IP ) وجود دارد.

FCIP

گفتیم در IP SAN دو انتخاب وجود دارد.این امکان وجود دارد که برای راه اندازی یک شبکه مبتنی بر IP SAN از  پروتکل FCIP به جای iSCSI استفاده نماییم. البته کاربرد تعریف شده برای این نوع شبکه ها بسیار متفاوت از iSCSI است. در واقع زمانی باید از FCIP استفاده نماییم که بخواهیم دو شبکه FC SAN را از طریق WAN به هم متصل کنیم. پروتکل FCIP فریم های FC را در بسته های IP به اصطلاح جاسازی می نماید.

فرض کنید که دو SAN در دو سایت مختلف سازمان موجود است. برای مثال یک SAN در دیتاسنتر سایت اصفهان و دیگری در دیتاسنتر سایت تهران است. اگر بخواهیم برای SAN ها Replication به منظور Disaster Recovery راه اندازی نماییم ، این امکان وجود دارد که از طریق پروتکل FCIP و از شبکه WAN که مبتنی بر IP است ، SAN های موجود درهر سایت را به هم متصل نماییم. در این صورت اگر یکی از SAN ها از کار بیافتد بلافاصله می توانیم از دیگر استفاده نماییم و Down Time برای تجهیزات ذخیره سازی تقریبا به صفر می رسد.

اگر این آموزش برای شما مفید است لطفا آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

افسانه هایی درباره DDoS

 

 

۲.۳ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
1 سال پیش
دکمه بازگشت به بالا