MCSEمایکروسافت

راه اندازی NFS در ویندوز سرور

کاربرانی که با ماشین های مبتنی بر Unix سر و کار داشته باشند می دانند که در سیستم عامل های Unix-based معمولا امکان استفاده از Share Folder های معمولی که در ویندوز ساخته می شود وجود ندارد. به همین دلیل به سرویس خاصی برای استفاده از فضای Storage و فایل ها و دایرکتوری های ویندوز سرور وجود دارد. یکی از سرویس های اشتراک فایل سازگار با یونیکس ، سرویس NFS File Sharing است. در این آموزش خواهیم دید که چگونه می توان NFS را بر روی Windows Server فعال نمود. پس با تک تیک همراه باشید.

ایجاد NFS در ویندوز سرور

ابتدا Server Manager را در ویندوز سرور باز نمایید.
NFS 0بر روی Add roles and features کلیک کنید.
در مرحله Before you begin دکمه Next را انتخاب نمایید. Installation Type را Role-based or feature-based installation تعیین کنید و دوباره Next را کلیک کنید.
در قسمت Server Selection نام سروری را که می خواهید NFS بر روی آن فعال شود انتخاب و Next را کلیک کنید.
از بین Role های موجود File and Storage Services و سپس File and iSCSI Services را بسط دهید. اگر پیش از این Role مربوط به File Server را نصب نکرده اید آن را انتخاب کنید. در غیر این صورت کافی است که Role مربوط به Server for NFS را فعال نمایید.
پیغامی نمایش داده خواهد شد که در آن از شما سوال می پرسد آیا مایل به نصب Features های مرتبط با این Role هم هستید یا خیر؟ بر روی دکمه Add Features کلیک کنید.
سپس بر روی Next کلیک نمایید.
در پنجره Features دوباره Next را کلیک نمایید. اکنون Install را انتخاب کنید. فرآیند نصب سرویس های NFS Server آغاز خواهد شد.
پس از اتمام مراحل نصب بر روی Folder ای که می خواهید آن را با NFS به اشتراک بگذارید کلیک راست و Properties را انتخاب نمایید. همان طور که مشاهده می کنید زبانه ای با نام NFS Sharing اضافه شده است.
در زبانه NFS Sharing بر روی Manage NFS Sharing کلیک کنید. گزینه Share this folder را فعال نمایید.
در فیلد Share name می توانید یک نام دلخواه برگزینید.
دکمه Permission را کلیک نمایید. به صورت پیش فرض زمانی که NFS Sharing را بر روی یک فولدر فعال کنید دسترسی همه ماشین های دیگر به صورت Read-Only وجود دارد. در این قسمت می توانید این دسترسی را ویرایش نمایید یا اینکه با کلیک بر روی گزینه Add آدرس آی پی یا نام کامل یک ماشین خاص را جهت دسترسی سفارشی اضافه نمایید. برای مثال همان طور که در تصویر مشاهده می شود ، من دسترسی ماشینی با آدرس آی پیِ ۱۰.۱۰.۱۰.۱ را به صورت Read-Write اضافه نموده ام. همچنین Root Access از طریق این ماشین برای دسترسی به NFS Share پذیرفته می شود.
اگر این مطلب برای شما مفید بوده است ، لطفا آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید تک تیک را جهت اطلاع از جدید ترین مقاله ها در لینکداین نیز دنبال نمایید.

 

۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
3 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سلمان
سلمان
5 سال پیش

من یه NFS سرور راه اندازی کردم چجوری به ESXI متصلش کنم چون میخوام فایل های Iso اون جا قرار بدم

دکمه بازگشت به بالا