MCSEمایکروسافت

Maximum Client Lead Time یا MCLT در DHCP Failover Relationship

در مقاله قبل قول داده بودیم که آموزش راه اندازی DHCP Failover را در وب سایت تک تیک قرار دهیم. اما قبل از اینکه نحوه راه اندازی DHCP Failover را فرا بگیریم باید  درباره دو مقدار Maximum Client Lead Time و State Switchover Interval اطلاعات کافی داشته باشیم. در این مقاله Maximum Client Lead Time یا MCLT را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

برای برقراری Failover بین DHCP Server ها نیاز است که یک Failover Relationship ایجاد شود. نحوه برقراری این Failover Relationship  را در مقاله آینده تک تیک فرا خواهید گرفت. هر Failover Relationship دارای دو متغیر MCLT و State Switchover Interval است.

مایکروسافت در داکیومنت های خود MCLT یا Maximum Client Lead Time را این گونه توصیف می کند :

MCLT مقدار زمانی است که یک DHCP Server در هنگام غیر فعال شدن Partner خود منتظر می ماند و بعد از آن کنترل Range آدرس های IP را در دست می گیرد.

از سوی دیگر ، در سایر داکیومنت های شرکت مایکروسافت نیز تقریبا همین تعریف برای State Switchover Interval ذکر شده است! در این تعریف آمده است که :

یک Communication Interrupted state زمانی اتفاق می افتد که ارتباط DHCP Server با پارتنرش قطع شود. از آن جایی که سرور هیچ راهی برای فهمیدن اینکه به چه علت ارتباط آن با  Partner Server قطع شده است ندارد ، بنابراین مجبور است تا زمانی که یکی از DHCP Administrator ها به صورت دستی آن را در حالت Partner Down State قرار نداده باشد ، در وضعیت Communication Interrupted State باقی بماند. راه دیگر این است که DHCP Administrator با تنظیم مقدار State Switchover Interval برای سرور تعیین کند که بعد از قطع شدن ارتباط با Partner Server چه مدت زمانی باید صبر کند و سپس به وضعیت Partner Down State تغییر حالت دهد.

همچنین در TechNet مایکروسافت گفته شده است که :

زمانی که Relationship در حالت Partner Down State قرار دارد به این معنی است که سرور دوم فرض را بر این می گذارد که سرور اول فعال نمی باشد. در نتیجه به همه درخواست های DHCP که دریافت می کند  پاسخ می دهد.

با توجه به تعریف های ارائه شده ممکن است به نظر بیاید که کار هر دو مقدار MCLT و Auto State Switchover یکسان است. اما این دو مقدار در واقعیت با هم تفاوت دارند! برای اینکه تفاوت آن ها را متوجه شوید بهتر است ببینیم در زمانی که یک DHCP Failover اتفاق می افتد ، دقیقا چه روی می دهد؟

یک مثال از DHCP Failover

به تصویر زیر دقت کنید.

در این تصویر دو DHCP Server به نام های DHCP1 و DHCP2 وجود دارد که بین آن ها یک  DHCP Failover فعال شده است. در این سناریو   Hot Standby Relationship بین دو سرور ایجاد شده است و DHCP1 به عنوان Active و DHCP2 به عنوان Standby است.

همچنین فرض کنید که مقدار MCLT بر روی ۵ دقیقه و مقدار Auto State Switchover Interval بر روی ۳۰ دقیقه تنظیم شده است.

همان طور که در مقاله فرآیند Lease Renewal توضیح داده شد ، مدت زمان پیش فرض برای اختصاص یک آی پی به کلاینت ۸ روز است. در این صورت زمانی که DHCP1 یک آدرس را به کلاینت اجاره می دهد ، بلافاصله DHCP2 را نیز از مورد استفاده قرار گرفتن آدرس IP مورد نظر آگاه می کند.  این آگاه سازی به این دلیل صورت می گیرد که اگر DHCP2 به دلیل غیرفعال شدن DHCP1 فعال شود ، بداند که IP مورد نظر قبلا اجاره داده شده است.

اما فرض کنید درست در همان لحظه ای که DHCP1 آدرس آی پی را به کلاینت اختصاص می دهد ، از دسترس خارج می گردد و نمی تواند اختصاص IP را به DHCP2 اطلاع دهد. در این صورت DHCP2 که از Leased شدن IP اطلاع ندارد ، ممکن است که پس از غیر فعال شدن DHCP1 آی پی قبلا اختصاص داده شده را اجاره دهد. به این ترتیب IP Conflict در شبکه رخ خواهد داد. این دقیقا همان مشکلی است که مایکروسافت سعی دارد با استفاده از MCLT جلوی آن را بگیرد.

در این سناریو فرضی ، MCLT روی ۵ دقیقه تنظیم شده است. بنابراین زمانی که DHCP1 می خواهد یک IP به کلاینت اجاره دهد ، در ابتدا به جای اینکه مقدار Lease Renewal Process را به صورت پیش فرض ۸ روز قرار دهد ، آن را برابر MCLT یعنی ۵ دقیقه اجاره می دهد! اکنون DHCP2 را از اختصاص IP به کلاینت آگاه می کند. در نتیجه DHCP2 تصور می کند که این IP برای ۸ روز اجاره داده شده است و آن را در پایگاه داده اش ذخیره می کند. ۵ دقیقه بعد به دلیل اینکه کلاینت نیاز به Renew آدرس آی پی دارد دوباره برای DHCP1 درخواست ارسال می کند و DHCP1 همان آدرس را برای ۸ روز تمدید می کند. حال هر دو سرور می دانند که این آدرس به مدت ۸ روز مورد استفاده یکی از کلاینت ها قرار می گیرد. به همین دلیل از IP Conflict ای که توضیح داده شد جلوگیری می شود.

DHCP 2

اگر هنوز درک نکرده اید که دلیل وجود MCLT چیست نگران نباشید. فرض می کنیم که DHCP1 بعد از اختصاص IP به یک کلاینت Failed می شود. مطابق آن چه که گفتیم DHCP1 آدرس را به مدت ۵ دقیقه به کلاینت اختصاص داده است. اما قبل از اینکه بتواند این موضوع را به DHCP2 اطلاع دهد از سرویس خارج می شود. بنابراین DHCP2 ، Scope مشترک با DHCP1 را وارد وضعیت Communication Interrupted State می کند. از آن جایی که کلاینت در این مرحله تنها می تواند به مدت ۵ دقیقه از آی پی دریافت شده از DHCP1 استفاده نماید ، پس از ۵ دقیقه از DHCP1 درخواست تمدید می کند. چون DHCP1 دیگر در شبکه فعال نیست ، کلاینت یک درخواست کلی برای دریافت IP Address تازه از هر DHCP Server دیگری ارسال می کند.

گفتیم که در حالت Communication Interrupted State ، سرور DHCP2 هنوز اجازه اختصاص IP به کلاینت ها را ندارد. با وجود اینکه DHCP1 قبل از Failed شدن فرصتی برای اطلاع به DHCP2 نداشته است ، اما ، DHCP2 متوجه می شود که کلاینتی که درخواست IP می کند IP خود را تحت شرایط MCLT از DHCP1 دریافت کرده است. به همین دلیل ، اگرچه DHCP2 در حالت Communication Interrupted State نمی تواند IP جدیدی را از Scope به کلاینت اختصاص دهد ( چون مطمئن نیست که چرا ارتباط با DHCP1 قطع شده است ) ولی می تواند همان آدرس قبلی را برا کلاینت به مقدار ۸ روز تمدید نماید.

اگر MCLT وجود نداشت ، Client از همان ابتدا آی پی را برای مدت ۸ روز دریافت کرده بود. همچنین به علت اینکه بعد از ۵ دقیقه درخواست جدیدی برای DHCP2 ارسال نمی شد ، DHCP2 از اختصاص این آی پی توسط DHCP1 به کلاینت مطلع نمی شد. در نتیجه در زمان تغییر وضعیت به Partner Down State از آدرسی که قبلا اختصاص یافته بود برای کلاینت ها استفاده می کرد.

بنابراین شاید تعریفی که مایکروسافت در وب سایت خود درباره MCLT ارائه کرده است ، چندان درست نباشد. یا حداقل گیج کننده است! ( اگر با این نظر مخالف هستید ، می توانید دلیل خود را در قسمت نظرات با دیگر مخاطبان تک تیک در میان بگذارید )

احتمالا با توجه به مطالبی که تا اینجا گفته شد ، فهمیده اید که State Switchover Interval چیست؟ البته برای اینکه درک بهتری از State Switchover Interval به دست بیاوریم باید حداقل سه State مهم را در DHCP Failover بشناسیم. همچنین باید بدانیم علت وجود Switchover Interval  در Wizard ایجاد Failover Relationship چیست که بتوانیم مقدار درستی را با توجه به نیازمندی سازمان مان برای آن قرار دهیم. پس مقاله بعدی تک تیک را درباره State Switch Over Interval از دست ندهید.

همچنین جهت دریافت جدیدترین نمونه سوالات مایکروسافت و سیسکو عضو کانال تلگرامی WearebiTs شوید. 

 

۳.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
کیان پور
کیان پور
4 سال پیش

با سلام
کمال تشکر بابت مطالب فوق العادتون و توضیحات کاملتون، مچکررررررررررم

دکمه بازگشت به بالا