HPStorageتکنولوژی

Virtual Volumes در سیستم های ذخیره سازی ۳PAR

در مقاله های گذشته تک تیک درباره سیستم های ذخیره سازی ۳PAR درباره CPG و Common Provision Groups به تفضیل صحبت کردیم. می دانیم که هاست ها برای استفاده از فضای ذخیره سازی ، نمی توانند مستقیم از CPG استفاده کنند. بنابراین باید از مفهوم دیگری به نام Virtual Volumes و vluns بهره ببریم که بتوانیم فضای ذخیره سازی را جهت استفاده هاست محیا نماییم.

Virtual Volumes چیست؟ 

Virtual Volumes یا VV’s همان مفهومی است که سایر تولید کنندگان به غیر از HPE از آن به عنوان LUN یاد می کنند. LUN ها به صورت vLUN به هاست ها ارائه می گردند. Virtual Volume ها فضای خود را از CPG وام می گیرند و در دو فرم متفاوت قابل ارائه هستند.

انواع Virtual Volume در ۳PAR

نوع اول آن VV به صورت Fully Provisioned Virtual Volumes یا FPVV می باشد و دسته دوم Thin Provisioned VV یا TPVV نام دارد.

FPVV کل فضای مورد نیاز خود را پیشاپیش و بلافاصله پس از ایجاد از CPG دریافت و آن را Allocate می نماید. برای مثال اگر یک Virtual Volume صد گیگابایتی از این نوع ایجاد کنید ، در همان لحظه ۱۰۰ گیگابایت از فضای Common Provision Groups شما اشغال می گردد.

اما در TPVV قضیه به این منوال نمی باشد. برای مثال اگر شما یک VV صد گیگابایتی ایجاد کنید ، اما تنها از نیمی از ظرفیت آن استفاده شود ، تنها ۵۰ گیگابایت از فضای CPG اشغال خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از TPVV نیاز به تهیه لایسنس مربوط بر روی Storage های ۳PAR می باشد. یعنی بایستی Thin Provisioning License خریداری شود. اگر چه بهتر است بدانید که Virtual Volume پیش فرض نیز در زمان ساخت VV ها از همین نوع است و اگر نخواهید والیوم مجازی TPVV ایجاد کنید باید تنظیمات پیش فرض را تغییر دهید.

SwitchPort Security در سیسکو و انواع آن

Thin Deduplicated Volume

نوع دیگری از Virtual Volume ها نیز به نام Thin Deduplicated VV وجود دارد که به اختصار TDVV خوانده می شود. TDVV بر روی ۳PAR All Flash Systems کاربرد  دارد و قابلیت Thin Provisioning و Deduplication را به صورت هم زمان فعال می کند.

اگرچه از ۳PAR OS 3.3.1 به بعد با فعال شدن قابلیت Deduplication و Compression بر روی تمامی دیسک ها این امکان را بی ارزش کرد.

در مقاله های بعدی از این سری در تک تیک ، روش ساخت VV در SSMC و IMC آموزش داده خواهد شد.

۱ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
hossein
hossein
3 سال پیش

بسیار سپاسگزارم که شما عزیزان 

 

 

به صورت خیلی مستمر و پیگیر 

 

 

در این امر به مردم یاری می رسانید. 

 

 

من که خیلی راضی هستم

 

 

شما خیلی کارتان عالی هست.

 

 

Thank you very much

 

 

 

 dear ones On a very continuous and consistent bacis

 

You help people in this.

 

 

I am very satisfied .

 

 

You do a great job.

 

http://www.zanjab.com

دکمه بازگشت به بالا