سیسکو

مواد امتحانی آزمون CCNA چیست؟

توجه : اطلاعات این مقاله ، تنها تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ معتبر هستند و به روزرسانی ها درباره شرایط آزمون های جدید در مقاله دیگری در این آدرس به مرور زمان صورت خواهد پذیرفت. به همین دلیل اگر قصد دارید که پس از این تاریخ در آزمون بین المللی سیسکو شرکت کنید ، برای اطلاع از شرایط جدید علاوه صفحه ذکر شده در وب سایت تک تیک  به کانال تلگرامی WearebiTs یا کانال یوتیوب NavidDariya مراجعه نمایید. 

در قسمت قبلی از این سری مقاله ها منابع امتحان CCNA را معرفی نمودیم. همچنین توضیح داده شد که برای دریافت Certificate رسمی CCNA دو راه وجود دارد. راه اول این است که امتحان های ICND1 105-100 و ICND2 105-200 را با موفقیت بگذرانید. روش دوم نیز ثبت نام امتحان CCNA 125-200 به صورت مستقیم است. در این مقاله مواد امتحانی Cisco Certified Network Associate (200-125) یا همان CCNA را بررسی خواهیم کرد.

تعداد سوالات و زمان آزمون CCNA

زمان در نظر گرفته شده برای آزمون CCNA Routing and Switching برابر با ۹۰ دقیقه می باشد. همچنین تعداد سوالات بین ۶۰ تا ۷۰ سوال متغیر است.

مواد امتحانی در CCNA

مطابق با اطلاعات اعلام شده توسط وب سایت شرکت سیسکو درصد توزیع سوالات به صورت زیر می باشد. ( با وجود اینکه این درصد رسما اعلام شده است ، اما امکان تغییر آن ها در هر زمان بدون اطلاع قبلی وجود دارد. همچنین امکان وجود سوالات بسیار اندکی خارج از این موضوعات نیز وجود دارد )

Network Fundamentals پانزده درصد پرسش های آزمون را شامل می شود. منظور از Network Fundamentals مباحث مرتبط با مدل های مرجع OSI و TCP/IP و مقایسه آن ها ، نقش فایروال ها ، اکسس پوینت ها و Wireless Controller ها ، مباحث کلود مانند ترافیک ورودی و خروجی از Cloud Services ، Virtual Services و اجزای پایه شبکه های مجازی ، توپولوژی های شبکه و بسیاری از موارد پایه ای شبکه می باشد. ریز این موارد را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

LAN Switching Technologies ، ۲۱ درصد سوالات را پوشش داده است. زمانی که از LAN Switching Technologies صحبت می کنیم ، منظور ما تکنولوژی هایی مانند vLAN ، DTP ، ۸۰۲.۱Q ، پروتکل های STP ، Cisco Delivery Protocol و بسیاری از تکنولوژی های دیگر در این زیر مجموعه است که ریز آن ها را می توانید در این صفحه مطالعه کنید.

Routing Technologies بیشترین درصد سوالات را در امتحان CCNA به خود اختصاص داده است. بنابراین برای موفقیت در این آزمون مهم ترین مهارتی که باید به دست بیاورید ، Routing Skills است. ۲۳ درصدی که به این بخش اختصاص داده شده است شامل توانایی اجرای Static Routing و پروتکل های Dynamic Routing مانند OSPFv2 و ورژن ۳ ، EIGRP در IPv4 و IPv6 و RIPv2 در آی پی های ورژن ۴ می شود. ریز مباحثی که در این دسته بندی جای می گیرند در این صفحه از وب سایت تک تیک موجود است.

۱۰ درصد مواد امتحانی از بخش WAN Technologies است. مباحثی مانند VPN ، MPLS ، GRE و موضوع مهم QoS در این دسته بندی جای می گیرد. برای مشاهده فهرست موضوعات WAN Technologies به این لینک مراجعه کنید.

Infrastructure Services که سرویس هایی مانند DNS ، DHCP ، NAT ، NTP و … را تشکیل می دهد ، ۱۰ درصد بعدی توزیع پرسش های امتحانی را به خود اختصاص می دهد و در این لینک با جزئیات کامل قابل مشاهده است.

Infrastructure Security با در بر گرفتن موارد مهمی مثل Access List ها سوال های حوزه امنیت را شامل می شود. حداقل اطلاعاتی که در این خصوص بایستی فرا گرفته شود در این لینک آمده است. این بخش ۱۱ درصد از کل سوال ها را به خود اختصاص می دهد.

آخرین بخش از پرسش های آزمون CCNA که ۱۰ درصد پرسش ها را تشکیل می دهد ، Infrastructure Management است. شاید بتوان گفت اصلی ترین مواردی که در این بخش می گنجد پیاده سازی پروتکل های مانیتورینگ مانند SNMPv2 ، SNMPv3 و سرویس Syslog است. لیست موضوعات این بخش نیز در این لینک موجود است.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا