تکنولوژیشبکه و ارتباطات

تفاوت Bandwidth و Throughput چیست؟

یکی از پایه ای ترین مفاهیمی که هر کارشناس حوزه فناوری باید درباره آن اطلاعات داشته باشد ، تفاوت Bandwidth یا پهنای باند است. در این مقاله مفهوم Bandwidth و روش اندازه گیری آن را به شما توضیح خواهیم داد.

Bandwidth چیست؟

پخش فیلم بر روی بستر شبکه و یا اجرای یک بازی چند نفره نیازمند یک ارتباط سریع و قابل اطمینان است. جهت ایجاد چنین ارتباطی برای پشتیبانی از اپلیکیشن های High Bandwidth شبکه ها بایستی قابلیت ارسال و دریافت بیت ها را در بالاترین نرخ ممکن داشته باشند.

رسانه های فیزیکی مختلف ( Physical Media ) بیت ها را با سرعت های متفاوتی انتقال می دهند. منظور از رسانه ، وسیله انتقال بیت ها است. برای مثال کابل های کواکسیال نوعی رسانه محسوب می شوند. همچنین امواج در شبکه های وایرلس رسانه هستند. نرخ انتقال اطلاعات به طور معمول با اصطلاح Bandwidth و Throughput سنجیده می شود.

Bandwidth در ساده ترین تعریف ظرفیت رسانه انتقال برای جابه جایی اطلاعات است. به طور دقیق تر به مقدار اطلاعاتی که بر روی یک رسانه خاص از مکانی به مکان دیگر در زمانی مشخص ارسال می شود ، پهنای باند می گویند. بنابراین تعداد بیت هایی که ( واحد اندازه گیری اطلاعات ) در یک ثانیه می توانند بر روی یک مدیای خاص منتقل شوند را می توانیم Bandwidth بنامیم. واحد های رایج اندازه گیری پهنای باند که بیشترین مواجهه را با آن ها خواهید داشت تنها سه مقدار زیر هستند.

Kb/s که به معنای هزار بیت در یک ثانیه است.

Mb/s که به معنای یک میلیون بیت در ثانیه است.

Gb/s که به معنای یک بیلیون بیت در ثانیه است.

در حال حاضر تمامی شرکت های حوزه فناوری در قرارداد های خود و اسناد تجاری از این واحد ها برای اندازه گیری Bandwidth سرویس و خدمات ارائه شده استفاده می نمایند. در تصویر زیر جدول کامل تر واحد های شرح داده شده را مشاهده می نمایید :

Throughput چیست؟

از لحاظ تعریف ، Throughput هیچ تفاوتی با Bandwidth ندارد. مانند پهنای باند به مقدار بیت هایی که در یک زمان مشخص می توانند از طریق یک مدیای خاص منتقل شوند Throughput می گویند. اما چند فاکتور مهم در تعیین مقدار Throughput نقش دارند که باعث تفاوت مقدار نهایی آن می شوند.

  • مجموع اطلاعات ارسال و دریافت شده بر روی ارتباط
  • نوع اطلاعات منتقل شده
  • تاخیر ایجاد شده توسط نودهای شبکه بین مبدا و مقصد

بنابراین  در یک شبکه خاص مقدار Throughput نمی تواند بیشتر از پهنای باند ضعیف ترین دیوایس آن شبکه باشد ! در تصویر زیر این مقدار را که توسط یک وب سایت اندازه گیری Throughput در اینترنت ثبت شده است ، مشاهده می نمایید.

برای اطلاع از مقاله های جدید تر ، تک تیک را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
ناشناس
4 سال پیش

سلام. عبارت مقدار ولتاژ درون مدیا رو میشه توضیح بدید ؟ که منظور از ولتاژ چیست؟

دکمه بازگشت به بالا