Linux Applicationلینوکس

نصب Apache در CentOS 7

 

وب سرور نرم افزاری هست که وظیفه ارائه محتوای وب را به مرورگرهای کاربران سرویس های هاستینگ وب را بر عهده دارد. این محتوا می تواند شامل عکس ، فیلم ، متن و … باشد. در حال حاضر در دنیای IT وب سرور ها یا برای کار با سیستم های عامل بر پایه لینوکس نوشته شده اند و یا برای اجرا بر روی سیستم های عامل بر پایه ویندوز نوشته شده اند. مشهور ترین وب سرور بر پایه ویندوز  IIS است که سازنده آن نیز همان شرکت سازنده ویندوز ، یعنی مایکروسافت است. این نرم افزارِ وب سرور در همه نسخه های ویندوز سرور مایکروسافت وجود دارد. همچنین اکثر وب سایت هایی که با زبان برنامه نویسی ASP.net و یا ASPX.net نوشته شده اند توسط IIS ارائه می گردند. IIS مخفف کلمه Internet Information Services است. هر چند که IIS برای پشتیبانیِ زبان برنامه نویسی وبِ PHP نیز بهینه سازی گردیده است اما کد نویس های PHP معمولا از وب سرور های بر پایه لینوکس برای آن استفاده می کنند.

در حال حاضر وب سرور های زیادی برای سیستم های عامل لینوکس وجود دارند که بعضا دارای نسخه ویندوز هم می باشند. از جمله آن ها می توانOracle HTTP Server ، IBM HTTP Server و Barracuda Web Server را نام برد. اما مشهورترین و پر طرفدارترین وب سرورهای بر پایه لینوکس عبارتند از Apache Web Server و NGINX !

وب سرور Apache  بین سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶   در دانشگاه ایلینویز به وجود آمد. در سال ۲۰۰۹ آپاچی اولین وب سرور لینوکس بود که به مرز نزدیک ۱۰۰ میلیون وب سایت رسید و در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۴ درصد وب سایت های فعال دنیا توسط این نرم افزار پشتیبانی می شدند. توسعه این نرم افزار تحت نظارت بنیاد نرم افزاری آپاچی صورت می گیرد. این وب سرور بر روی اکثر سیستم عامل های محبوب از جمله لینوکس ( Linux ) ، ویندوز ( Windows )، یونیکس ، Solaris  ، OS X  و  Unix قابل نصب می باشد و از زبان های برنامه نویسی پی اچ پی ( php ) ، پایتون ( python ) و پرل ( perl ) پشتیبانی می نماید. کاربر می تواند بر حسب نیاز ، از ماژول های مختلفی که توسط افراد مختلف توسعه یافته است به روی این وب سرور استفاده نماید. از محبوب ترین ماژول های مورد استفاده می توان از mod_evasive و modSecurity  که ماژول امنیتی هستند و mod_rewrite که برای بهینه سازی آدرس های اینترنتی برای موتور های جستجو SEO کاربرد دارد و یا mod_gzip نام برد.

توزیع های لینوکس - Linux Distributions Families

نصب و تنظیمات Apache Web Server

در ادامه نحوه نصب و تنظیمات آپاچی بر روی سیستم عامل CentOS را بررسی خواهیم کرد. ورژن CentOS هفت می باشد و کلیه دستورات با فرضِ اینکه کاربر مورد نظر دسترسی Root را ندارد نوشته شده است.

مرحله اول – نصب آپاچی :

در ابتدا Yum  را با کامند زیر پاک می کنیم.

sudo yum clean all

به خاطر اطمینان از اینکه از به روزترین نسخه Package استفاده می کنیم دستور زیر را وارد می نماییم.

sudo yum -y update

در گام بعدی آپاچی به راحتی آب خوردن توسط این دستور نصب می گردد :

sudo yum -y install httpd

مرحله دوم _ تنظیمات فایروال :

از آن جایی که محتوای وب معمولا برای نمایش از پروتکل های HTTP و HTTPS استفاده می کنند و پورت های این پروتکل ها ۴۰۳ و ۸۰ می باشند بنابراین اولین پورت هایی که باید باز باشند همین دو پورت هستند.

sudo firewall-cmd –permanent –add-port=80/tcp

sudo firewall-cmd –permanent –add-port=443/tcp

 

حال می بایست یکبار فایروال را Reload کنیم :

sudo firewall-cmd –reload

مرحله سوم _ تنظیمات Start on Boot :

در این مرحله باید Apache  را طوری کانفیگ نماییم که اطمینان حاصل شود بعد از هر بار راه اندازی Server سرویس آپاچی خود به خود شروع به کار می کند.

با دستور start سرویس آپاچی را استارت می نماییم ، سپس از طریق دستور systemctl enable از استارت سرویس در زمان بوت نیز مطمئن می شویم. با دستور systemctl status می توانیم وضعیت کانفیگ را بررسی نماییم.

 

sudo systemctl start httpd

sudo systemctl enable httpd

استفاده از Help لینوکس

sudo systemctl status httpd

حال جهت بررسی اینکه آپاچی به درستی نصب شده است با خیر کافی است که از روی دستگاه Client در Web Browser آی پی سیستم عاملی که Apache  بر روی آن نصب شده است وارد نماییم :

برای مثال IP آدرس ۱۲.۳۴.۵۶.۷۸۹ می باشد. بنابراین در مرورگر آن را به شکل زیر وارد کرده ایم.

Apache

تا این جا Apache  را بر روی Linux CentOS 7 با موفقیت نصب کردیم. اما لازم به ذکر است که برای راه اندازی یک وب سایت بر روی Web Server آپاچی باید MySQL ، کامپوننت زبان PHP و ماژول های آن نیز بر روی CentOS نصب گردند.

در مقاله های آینده تک تیک نحوه نصب آن ها را بر روی نیز آموزش خواهیم داد.

۴.۷ ۳ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا