امنیتتازه های تکنولوژیتکنولوژیشبکه و ارتباطاتوب

مقدمه ای بر ارزهای دیجیتالی و بیت کوین

این روزها به دلیل افزایش ناگهانی ارزش بیت کوین و دستیابی به قیمت حدود ۲۰ هزار دلار برای هر بیت کوین ، این موضوع در صدر اخبار قرار دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در وب سایت تک تیک نگاهی تحلیلی و فنی به بیت کوین داشته باشیم. خواندن این سلسله مقاله ها را برای همه دانشجویانی که علاقه مند به رشته های شاخه کامپیوتر ، حسابداری و مالی و همچنین مدیریت کسب و کارهای کوچک و بزرگ و در نهایت مدیریت مالی توصیه می کنیم. این سری از مقاله ها با تمام مطالب فارسی که تا به حال درباره بیت کوین خوانده اید متفاوت خواهد بود و دید کاملی نسبت به آن چه که در دنیای Digital Currency و به خصوص Cryptocurrency در حال رخ دادن است را ارائه می کند. منبع اصلی این مقاله مجموعه مطالعاتی است که در Sim Kee Boon Institute for Financial Economics  سنگاپور صورت پذیرفته است. اما بسیاری از قسمت هایی که از حوصله خوانندگان گرامی خارج است حذف شده اند و در بعضی قسمت ها اطلاعات اضافه ای بسته به دانش نگارنده و مرجع های دیگر اضافه شده است.

( جهت Mining و کسب بیت کوین توصیه ما برای کاربران کامپیوتر های شخصی دانلود مرورگر CryptoTab است که در این لینک می توانید آن را دانلود نمایید. جهت اطلاعات بیشتر به پست مرتبط در تلگرام در این لینک مراجعه نمایید. )

نسل آینده پول و پرداخت

امروزه در دنیای تجارت ، روش های پرداخت نوآورانه ای به وجود آمده است. چنین روش هایی بر مبنای پلت فرم هایی مانند تلفن های موبایل ، اینترنت و کارت های ذخیره سازی دیجیتالی بنا شده اند. این سیستم های پرداخت جایگزین مانند PayPal ، Apple Pay ، Google Wallet ، Alipay ، Tenpay ، Venmo ، M-Pesa ، BitPay ، Moven ، BitPesa ، PayLah! ، Dash ، FAST ، Transferwise و … روز به روز درحال گسترش و پیشرفت هستند.

سیستم های پرداختی که بر پایه واحد های پول بدون پشتوانه –  Fiat Currency – به وجود آمده اند ، به خودی خود باعث می شوند که استفاده از ارزهای دیجیتالی راحت تر شود. در نتیجه پرداخت ها سریع تر ، انعطاف پذیرتر و روش های آن خلاقانه تر خواهند شد.

بیت کوین  یکی از شناخته شده ترین واحد های پولی دیجیتال در زمان حاضر است. اگر بخواهیم کلمه مناسب تری نسبت به جای  ارز دیجیتالی برای بیت کوین بیابیم ، قطعا آن کلمه Cryptocurrency یا ارز رمزنگاری شده است. ارز رمزگذاری شده زیر مجموعه ارزهای دیجیتالی محسوب می شود. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی ای در دنیا است که در دسته بندی Cryptocurrency قرار می گیرد.

جالب است بدانید ، در حال حاضر حتی ارزهای دیجیتال صرافی نیز دارند. این صرافی ها و به طور کلی شرکت های ماینینگ و نوسان گیری ، خود نوآور بسیاری از روش های دیجیتال مارکتینگ امروزی هستند که نمونه آن را در این ویدیو مشاهده می کنید : https://youtu.be/ASjD3mP-kvU

بیت کوین مانند ارزهای رمزنگاری شده ای که بعد از آن پدید آمدند ، از قدرت شبکه اینترنت جهت پردازش مبادلات خود بهره می برد. در این بخش به بررسی ویژگی ها و مزایای Bitcoin خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتالی

ارز دیجیتال یا Digital Currency به عنوان ارز جایگزین یا Alternative Currency

 دیجیتالی در مقابل مجازی

در بیشتر اوقات برای توضیح ارزهای الکترونیکی ، لغت “دیجیتال” یا “مجازی” را به جای هم به کار می برند. اما کلمه “مجازی” در اینجا یک بار معنایی منفی دارد. آن چه که در Digital Currency  “مجازی” یا Virtual  گفته می شود ، در ظاهر واقعی به نظر می رسد. اما می دانیم که دقیقا واقعی و قابل لمس نیست. در زبان چینی کلمه Virtual یا “مجازی” به چیزی گفته می شود که از هیچ به وجود آمده است! بنابراین زمانی که از کلمه “مجازی” در توضیح Bitcoin یا سایر ارزهای دیجیتالی استفاده می کنیم ، منظور آن چیزی ست که توسط کامپیوتر ایجاد یا بهتر است بگوییم ، شبیه سازی می گردد. اما از آن جایی که ارزهایی که ما با آن ها کار می کنیم ، به دلیل تاثیرشان در دنیای حقیقی بسیار واقعی محسوب می شوند ، بهتر است که به جای عبارت “ارز مجازی” یا Virtual Currency از “ارز دیجیتالی استفاده شود.

 طبقه بندی ارزهای جایگزین یا Alternative Currencies

Alternative Currencies یک وسیله مبادله مجزا از سایر ارزهای بدون پشتوانه محسوب می گردد.  از لحاظ تاریخی طیف متنوعی از ارزهای جایگزین وجود دارد که بر اساس طبقه بندی Hileman می توان آن ها را به دو دسته بندی بزرگ قابل لمس و دیجیتالی تقسیم کرد. ارزهای قابل لمس ارتباط نزدیکی با “پول کالایی” یا Commodity Money دارند. پول کالایی ارزش خود را از Relative Scarcity و اقتصاد غیر پولی وام می گیرد.

  • ارزهای با Intrinsic Utility یا ارزهای ذاتا ابزاری

نمونه های تاریخی آن آهن و سیگار در برلینِ بعد از جنگ جهانی دوم است. مثال های امروزی آن شارژهای تلفن همراه هستند. که استفاده از آن ها در شبکه های اجتماعی ایران بسیار رواج دارد و با آن ها می توانید برخی از کالا ها و خدمات را خریداری نمایید. یا کارت های هدیه ای که مختص خرید از برخی فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا یا Techtik Shop است و در بیرون از آن ها ارزش مادی ندارند. همچنین Gift Card های Apple ، Google Play و Amazon از این دسته اند.

از ویژگی های اصلی چنین ابزاری این است که به هیچ دولتی وابسته نیستند. همچنین محدودیت جغرافیایی  ندارند.

  • توکن – Token

توکن های قرن ۱۷ تا ۱۹ در بریتانیا و Scrip های بحران بزرگ مالی در ۱۹۳۰ مهم ترین مثال های این نوع از ارز هستند. از نمونه های مشهور دیگر می توان پوند بریکستون و پوند بریستول را نام برد که در انگلستان از آن ها استفاده می شد. همچنین دلار Salt Spring مثال دیگر آن است. تفاوت چنین ارزهایی با ارزهای Intrinsic Utility در این است که استفاده و ارزش آن ها منوط به یک قرارداد نوشته شده است. همچنین محدوده ارزش آن ها منحصر به یک جغرافیای خاص است و بیرون از آن ارزشی ندارند. ارزهای بازی های اینترنتی مانند Clash of Clans یا سکه هایی که در برنامه های مثل نرم افزارهای جذب ممبر – عضو – در شبکه های اجتماعی استفاده می شوند جز این دسته محسوب می گردند. برخی از این ارزها قابلیت تبدیل به ارزهای نظام پولی و بانکی کشورها را  به صورت یک طرفه دارا هستند. ( مثلا شما می توانید با پرداخت هزینه ریالی در Application های جذب عضو تلگرام سکه تهیه کنید. اما برعکس این کار امکان پذیر نمی باشد. )

  • ارز دیجیتال متمرکز یا Centralized Digital Currency

بارزترین نمونه این نوع ارز ، امتیازهای وفاداری مشتریان است. برای مثال تک تیک بُن در وب سایت فروشگاهی Techtik Shop از این نمونه است.

  • ارز دیجیتالی توزیعی یا غیر متمرکز یا Distributed and Decentralized Digital Currency

ارزهای رمزنگاری شده مانند Bitcoin ، Litecoin و Dogecoin که تراکنش با Agent های بیرونی برای آن ها امکان پذیر است و بیشتر آن ها به صورت Open Source  نوشته می شوند ، جز این دسته بندی قرار می گیرند. هیچ دولتی از این نوع ارزها پشتیبانی نمی کند و تمامی قوانین آن توسط بنیادهای مربوط که کاملا مستقل از دولت ها هستند و کاربران آن ها تعیین می شوند.

در قسمت بعدی این مقاله به شما خواهیم گفت که اصلا چرا نیاز به وجود چنین ارزهایی احساس شد؟ سپس درباره ماهیت رمزنگاری شده و امنیت بیت کوین صحبت خواهیم کرد.

۵ ۱ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
3 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
محسن
محسن
6 سال پیش

من بازهم نفهمیدم اصلا بیت کوین یعنی چی ! فکر میکردم شما یه مقاله ساده با توجه به عنوان مطلبتون میتونید بنویسید، ولی صرفا فقط ترجمه بود و بدون کاربرد 😐

حمید
حمید
6 سال پیش

عالی بود
با اجازه از نویسنده سایت از این مقاله برای سایت خودم استفاده میکنم اما نام نویسنده رو درج خواهم کرد

دکمه بازگشت به بالا